Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Evenementen > De Uitdaging > De Uitdaging 9 > Verslag Sandra

Titel (5K) Evenement

Datum: 16 september 2006
Locatie: Utrecht
Organisatie: Monique, Sandra, Jeroen en Enrico

De Uitdaging 9

Verslag Sandra (the making of ...)

29 mei 2005

De uitdaging 8 is voorbij, de vragen zijn beantwoord... het eindspel is gespeeld en Monique en ik hebben gewonnen (zie ook het verslag van Monique). Willen we de nieuwe uitdaging organiseren? Natuurlijk! En dat is het begin van een lange voorbereiding.

 

30 mei 2005

Met de uitdaging nog vers in het geheugen, maak ik een eerste opzet. Wat heb ik gemist afgelopen keer en wat wil ik graag in mijn uitdaging hebben? Internet is erg belangrijk gebleken bij het vinden van onze antwoorden... en iedereen heeft tegenwoordig toegang tot internet. Conclusie: een CD met vragen en opdrachten en een internetpagina met vragen en opdrachten. Verder vonden we het erg relaxed dat we in één stad bleven, dus dat moet anders. Ook was het tijdens de Uitdaging 8 niet toegestaan om naar huis te gaan. Dit leek mij geen bezwaar, want die teams hebben dan het nadeel dat ze de sms-opdrachten (die natuurlijk op een locatie in de stad zijn) minder makkelijk uit kunnen voeren. Want dat die sms-opdrachten erin moesten blijven, daarover hoefden we niet te discussiëren!

En verder zijn bepaalde zaken, zoals digitale camera's, zo gebruikelijk dat ze wat mij betreft gebruikt kunnen worden. Maar de foto's moeten dan wel afgedrukt zijn op fotopapier om mee te mogen doen voor de punten. Ook laptops mogen gebruikt worden om de cd af te luisteren en mee te typen: ik heb het deze uitdaging geprobeerd, maar het blijkt een helse klus te zijn. Toestaan dus! Antwoorden typen mag ook, maar de antwoorden moeten wel op papier aangeleverd worden. Om het eventuele voordeel niet te groot te maken, mag het printen niet meer bij het verzamelpunt van het eindspel: dit moet bij voorbaat ergens anders gebeurd zijn.

Over het eindspel waren zowel Monique als ik niet zo te spreken: wat ons betreft kan dat gewoon vervallen. We kunnen beter met iedereen de antwoorden doornemen en nog iets anders gaan doen, bijvoorbeeld gezamenlijk eten (dat was er bij ons uiteindelijk 's avonds bij ingeschoten). Daarom stel ik inschrijfgeld voor: 5 euro per team. Hiermee kunnen we een gedeelte van het avondeten bekostigen en zullen de mensen (hopelijk) wat minder makkelijk afhaken.

 

februari 2006

Het is lange tijd stil gebleven wat betreft de voorbereiding van de uitdaging, maar we hebben toch tussentijds al behoorlijk wat vragen verzameld. Als ik maar even denk dat iets interessant is, schrijf ik het meteen op. Het hele huis ligt vol met briefjes met vragen en antwoorden... maar gelukkig brengt een schoenendoos uitkomst. Hier wordt alles in verzameld, we zien uiteindelijk wel wat we verzonnen hebben.

We spreken met z'n vieren een weekendje af in februari in Hoofddorp. Er moeten wat zaken doorgesproken worden en een planning maken van wie wat wanneer doet, is natuurlijk ook niet onhandig. Eerst gaan we beslissen wanneer de uitdaging gaat plaatsvinden. Dit valt nog niet mee: onze agenda's lopen al behoorlijk vol en in mei, zoals de laatste keer, dat gaan we niet redden. De datum wordt uiteindelijk gezet op 16 september 2006. Mensen kunnen zich aan- en afmelden t/m 31 augustus, dat geeft ons als organisatie ook wat zekerheid.

En dan nog de tijden... als we voor het avondeten willen zorgen, is 8 uur te laat. En we moeten natuurlijk rekening houden met de mensen die met het OV reizen. Omdat in ons huis de dag eindigt en de bus om net voor half aan komt, besluiten we dat de uitdaging van 9.35 tot 19.35uur duurt. Liefst zou ik iedereen willen verzamelen op station Utrecht. Hier krijgen de deelnemers een envelop met daarin een locatie en een kluisnummer... en verder niks! De CD kunnen ze dan met nog wat extra dingetjes uit de kluis halen.

 

juni 2006

Weer een weekendje, maar nu met de doelsteden Utrecht en Den Bosch als locatie. Omdat Jeroen en Monique de uitdaging het liefste om kwart over 9 zouden laten beginnen (help wat vroeg!), spreken we om dat tijdstip onder het informatiebord op Utrecht CS af. Enrico en ik gaan vanuit Den Bosch met de bus en trein naar de ontmoetingsplaats, terwijl Jeroen en Monique vanuit Hoofddorp de auto nemen. Het blijkt inderdaad erg vroeg te zijn: we redden het er op het afgesproken tijdstip te zijn, maar als we de trein hadden gemist, waren we minimaal een kwartier te laat aangekomen! Jeroen en Monique zijn er niet op tijd en zo wordt met algemene stemmen besloten om het tijdstip wat we in eerste instantie bedacht hadden te handhaven... 5 over half 10. En nu Utrecht in: opdrachten verzinnen en foto's maken. Ook moeten we nog een kluisje vinden voor de spullen. De kluisjes op het station zijn niet interessant: dat is te makkelijk. Maar andere kluisjes zijn niet echt voorhanden... het kluisjesplan vervalt bij deze. Daar verzinnen we wel een mooi alternatief voor in een café.


café de Colonie: hier kunnen de deelnemers de ontbrekende spullen ophalen

's Middags rijden we met z'n viertjes naar Den Bosch toe. De planning is om vanuit ons huis met de bus de stad in te gaan en daar te lunchen, waarna we vervolgens een rondje Den Bosch gaan maken om opdrachten te verzinnen en foto's te maken. Het blijkt een beetje anders te lopen: Monique heeft blaren op haar voeten gelopen en kan geen stap meer verzetten. Terwijl zij thuis blijft om alvast een begin te maken met een opzet voor de teksten van de CD, verdwijn ik met de 2 mannen de stad in. Net als in Utrecht doen we hier weer leuke ideeën op. Toch kun je wel merken dat we Bosschenaren zijn: de vragen zijn minder algemeen en de antwoorden zullen dus voor de deelnemers moeilijker te vinden zijn. Ook weten we veel achtergrondinformatie, erg handig dus. We krijgen er steeds meer zin in!

 

zomer 2006

Onze vakantie is geweest en de vakantie van Jeroen en Monique is eind augustus gepland. De zomer is dus voor het afmaken van de uitdaging... het loopt echter anders dan we bedacht hadden. Er blijken wat strubbelingen te zijn tussen Jeroen en Monique, waardoor ze wat afstand tot elkaar nodig hebben. Hierdoor zijn ook bepaalde afspraken nog niet uitgevoerd. We maken een beslissing: Enrico en ik gaan verder met de basis zoals we die hebben en waar nodig helpen Jeroen en Monique op de achtergrond mee. Dit blijkt voor alle partijen perfect te werken. Er rijzen echter wel wat praktische problemen, zoals het opnemen van de CD... maar dit probleem wordt dankzij Armand en zijn thuisstudio de wereld uit geholpen. Het is nu voornamelijk veel werk: deelnemers op de hoogte houden, tekst van de CD uitschrijven, internetsite maken, antwoordformulieren voor de deelnemers in elkaar knutselen, draaiboek maken (wie doet wat op de dag zelf? kloppen de vragen ook qua tijdsbestek?), enz. enz..


de montage van de gesproken tekst en de achtergrondmuziek

Het meest verschrikkelijke is echter nog internet: denk je een irritant moeilijke vraag gevonden te hebben... even googelen en je hebt het zo het antwoord te pakken! Verschillende vragen worden op deze manier alsnog afgekeurd. Maar we zien er ook een lichtpuntje in... we kunnen natuurlijk wel wat leuke makkelijke vragen op de CD zetten... en als ze deze verkeerd of niet beantwoorden levert dit minpunten op! Een geweldig idee dat we meteen toepassen. En dan de rest van de puntentelling: we blijken erg scheutig met punten te zijn, want dan is iedereen hopelijk gemotiveerd om zich niet op één onderdeel te concentreren, zoals bijvoorbeeld alleen maar vragen op te pakken die je via internet kunt oplossen. Verder proberen we veel vragen erin te stoppen waar je net iets extra's voor moet doen: wel een antwoord wat je op internet kunt vinden, maar daar moet je dan nog naartoe om een foto van te nemen.

Intussen zijn ook de voorlopig geïnteresseerden gemaild en ... de aanmeldingen stromen binnen! We hebben een record aantal deelnemers: 9 teams van de oorspronkelijk aangemelde 10 teams blijken ook echt mee te gaan doen. En in het begin van de eerste week van september komen er nog 2 teams bij. Geweldig, maar we hebben nu echt genoeg teams en we moeten zelfs nee zeggen -tot onze spijt-! Het harde werken is leuk (ook al is de laatste week voor de uitdaging wel erg zwaar... van mij mag het zaterdag zijn!), er zijn mensen die het waarderen en er hun dag voor vrij maken. Ik kijk er met plezier naar uit en ben benieuwd wat onze deelnemers ervan gaan vinden. Ronald I probeert regelmatig te polsen wat hen te wachten zal staan, maar ik verklap niks! (hoop ik, overigens heb ik 1x m'n mond voorbij gepraat, maar volgens mij heeft hij het niet doorgehad! Gelukkig weet hij niet beter dan dat ik overal achteraan zeg: "Dat is een goeie, dat stop ik in de uitdaging.")

 

14 september 2006

Nog 2 nachtjes slapen en dan is het de Grote Dag. Uiteindelijk zijn -door bepaalde omstandigheden- niet alle dingen die we verzonnen hebben in de uitdaging gekomen, maar we zijn heel tevreden. De opzet om de deelnemers te vertragen lijkt ons aardig te lukken door de indeling van de CD. Ook geven we na 10 minuten luisteren op de CD al wat tijdsopdrachten waar veel punten aan hangen. Zo moeten ze meteen aan de slag... het voordeel hierbij is ook dat je de CD niet lekker rustig af kunt luisteren, zodat je sneller bepaalde vragen vergeet (ja oké: een voordeel voor de organisatie, niet voor de deelnemers... het moet tenslotte wel een uitdaging zijn).

Ik ben benieuwd hoe onze teams het er vanaf gaan brengen, zeker is dat ze een hele dag bezig gehouden worden door ons. Ik hoop dat ze behalve kopzorgen ook veel lol zullen hebben. Het weer ziet er goed uit, dus wij (de organisatie) hebben al wat plaatsjes op het terras gereserveerd!


De Uitdaging 2006


 

Andere Uitdagingen in Spelmagazijn:

Terug naar De Uitdaging

 

 Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2006

Met dank aan Sandra voor de beschrijving