Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Thema - Carcassonne

   Spelbeschrijvingen

Meer informatie over Carcassonne

Carcassonne

Carcassonne: een middeleeuws Frans plaatsje dat grotendeels intact is gebleven en ook heden ten dage wordt deze stad nog gewoon bewoond. De stad dateert al uit de 2de eeuw voor Chr. toen de Romeinen in deze streken de baas waren. Zij bouwden op de rots de versterkte plaats Carcasso. Van deze tijd dateert de binnenste ommuring van de stad. Daarna kende de stad vele overheersers en in 1224 werd de stad het bezit van de Franse koning Lodewijk VIII. Carcassonne was inmiddels aan de grens van het Franse koninkrijk komen liggen en werd versterkt met een tweede ommuring. Dit is het aanzicht dat we nu nog steeds grotendeels van de stad hebben.

Tegenwoordig lopen er jaarlijks meer dan 3 miljoen toeristen rond in de stad. Maar de reden dat wij deze stad natuurlijk kennen is van het spel Carcassonne. Een legspel waarbij je door het inzetten van je manschappen voor diverse taken probeert zoveel mogelijk punten te vergaren. Wie aan het eind van het spel de meeste punten heeft, is de winnaar.

In Duitsland wordt de Carcassonne-reeks door Hans im Glück uitgebracht en in Nederland zorgt 999Games voor de productie. Raar maar waar: in Carcassonne hebben ze nog nooit van dit spel gehoord! Intussen zijn er behoorlijk wat basisspellen, uitbreidingen en extraatjes voor dit spel uitgebracht. Genoeg om alles even op een rijtje te zetten, want wanneer je een bepaald spel koopt, moet je natuurlijk wel weten waar het bij hoort.

Overzicht van de verschillende spellen:

Diversen:

 

Titel: Vierde uitbreiding - De Toren

 

Beschrijving: In deze uitbreiding krijgen alle spelers een aantal houten torendelen en er komen 18 kaartjes met torenbouwplaatsen in het spel. Als je aan de beurt bent heb je naast de standaardmogelijkheden, drie nieuwe: het bouwen van een torendeel op een lege bouwplaats. Het bouwen van een torendeel op een ander torendeel. Het plaatsen van een speelfiguur op een toren. Door het bouwen van torens kun je speelfiguren van andere spelers van het bord nemen en gevangen nemen. Dit is afhankelijk van de positie en de hoogte van de toren. Door het plaatsen van een figuur op een toren, wordt deze toren geblokkeerd en kunnen daar geen figuren meer mee gevangen worden.

Verder bevat het spel een prachtig vormgegeven toren, die bij alle versies van Carcassonne als tegelhouder kan worden gebruikt. Helaas krijgt hierdoor de doos waar het spel in zit een ongelukkige afmeting, zodat deze niet bij de andere Carcassonne-dozen in de kast past.


Opmerking: Hoewel de uitbreiding een leuk idee is, brengt het te veel chaos in het spel met een erg grote geluksfactor. Erg jammer, want daar had veel meer in gezeten.

 

 

Titel: Mini uitbreiding 1 - De rivier

 

Beschrijving: In 2001 kwam ter gelegenheid van het 10e spellenspektakel de eerste mini uitbreiding van Carcassonne uit: een samenwerking van de V&D en 999Games. Als eerste worden de 12 riviertegels uitgespeeld, te beginnen bij de bron. Daarna komen de tegels uit het basisspel in omloop. Op elke tegel die uitgespeeld wordt, mag ook een horige -indien mogelijk volgens de normaal geldende regels- geplaatst worden. Horigen mogen niet op de rivier geplaatst worden. Bij het plaatsen van de rivier moet erop gelet worden, dat deze van boven naar beneden loopt: er mag dus geen U-bocht gelegd worden.


Opmerking: Een erg leuke uitbreiding waarbij het speelveld meestal een wat 'langer' aanzien krijgt. De rivier is vervolgens standaard toegevoegd aan de eerste uitbreiding - Carcassonne de Uitbreiding. 

 

 

Titel: Mini uitbreiding 4 - De graaf van Carcassonne

 

Beschrijving: Deze kleine doos is in 2004 uitgekomen en bevat 12 stadtegels en een houten graaf. Allereerst bouw je met de 12 tegels de stad Carcassonne, daarna begint het spel zoals gewoonlijk. Nu kun je een eigen horige in de stad plaatsen als je een telling forceert, waarbij je zelf geen -maar een ander wel- punten krijgt. Deze horigen kun je vervolgens (wanneer de Graaf niet in de weg staat) inzetten wanneer er ergens anders een telling wordt veroorzaakt. Je haalt hierbij de horige(n) uit de wijk en zet deze bij het gebied dat geteld gaat worden (straat, stad, klooster). Hierbij is het wel van belang in welke wijk van de stad deze horigen staan, want alleen de horigen uit de corresponderende wijk mogen verzet worden.


Opmerking: Deze uitbreiding heb ik nog niet geprobeerd, maar het principe klinkt leuk omdat je nu op meerdere fronten 'ten strijde' trekt. Ook wanneer je niet zo sterk lijkt te staan, kun je de door de manschappen uit de stad toch nog een telling winnen en zo een boel punten binnen halen.

 

Het mooie is dat in de spelregels van deze kleine uitbreiding ook regels zijn opgenomen om hem te gebruiken bij de andere grote uitbreidingen. Erg handig.

 

 

Titel: Basisspel 2 - Carcassonne Jagers en Verzamelaars

 

Beschrijving: Dit spel is een op zichzelf staande variant van Carcassonne en stamt uit de tijd dat we nog in dierenhuiden rond liepen. Steden waren er toen nog niet en de mensen behoorden tot een eigen stam. Ze woonden in hutjes en gingen op jacht om mammoeten, oerossen en ander wild te vangen.

 

En zo is het ook in dit spel. Het gaat er nog steeds om de meeste punten te halen met het slim neerzetten van je mannetjes, maar in plaats van steden worden er nu bossen gebouwd. Bossen die af zijn, leveren 2 punten per tegel op; ligt er een goudklomp in het bos, dan mag degene die het bos afmaakte nog een extra tegel met interessante mogelijkheden neerleggen. Op deze manier wordt het ook interessant om een bos van een ander af te maken.

Er zijn geen wegen, maar rivieren: aan deze rivieren kun je vissers zetten. Wanneer een rivier af is, levert dit 1 punt per tegel op en 1 punt per vis die in een aangrenzend meer zwemt voor degene die de meeste vissers aan deze rivier heeft. Deze meren zijn ook erg interessant. Ze verbinden rivieren met elkaar. Aan het einde van het spel worden de hutten gewaardeerd: voor elke vis die zich in het rivierenstelsel bevindt, krijg je 1 punt.

Weiden bestaan al wel, ze worden echter gewaardeerd -als je jager op de goede plaats staat- op basis van het aantal dieren die zich hier bevinden om op te jagen. Zo levert 'eetbaar' wild in je weide pluspunten op, maar zorgt een sabeltandtijger er juist voor dat er een stuk wild minder geteld wordt.

En in de loop van het spel merk je ook het belang op van de extra tegels: een hunebed zorgt ervoor dat je altijd een meerderheid hebt in een bepaalde wei; in een meer zwemmen 4 vissen in plaats van 1 of 2 vissen; paddestoelen die je bos meer punten waard maakt...


Opmerking: De basisprincipes van Carcassonne blijven gehandhaafd in dit spel: pak een tegel, leg deze neer volgens de regels van het spel en plaats een stamlid. Het zijn meer de details die dit spel aantrekkelijk maken en als je Carcassonne wilt hebben, niet zit te wachten op alle extra uitbreidingen... dan kan ik je deze versie zeker aanraden. Persoonlijk vind ik hem wat leuker door de extraatjes van enkele tegels.

 

Het spel Jagers en Verzamelaars is uitgebracht in een oranje doos, ter nagedachtenis aan Prins Claus.

 

 

Titel: Basisspel 4 - Carcassonne Overzee

 

Beschrijving: Dit spel is een op zichzelf staande variant van Carcassonne. We gaan op ontdekkingsreis en kiezen daarbij ook voor het ruime sop. Er zijn 3 verschillende gebieden te ontdekken: laagland, bergketens en zee. In tegenstelling tot de standaard Carcassonne kunnen in dit spel ook gebieden die nog niet af zijn gewaardeerd worden. Een spelbeurt bestaat namelijk uit een tegel aanleggen en vervolgens een horige plaatsen OF een horige in voorraad terugnemen OF verder niks doen. Wanneer je een horige terug neemt in de voorraad, krijg je punten voor het gebied waar hij in stond. De score is afhankelijk van het soort landschap en of het gebied al af was. Of de horige van je tegenstander ook in dat gebied staat maakt niets uit: deze horige wordt pas gewaardeerd op het moment dat hij terug in de voorraad wordt genomen.

 

De rest van Carcassonne werkt net als in het basisspel: je mag geen horige plaatsen in een gebied waar al een ander staat, maar je mag natuurlijk wel je gebied met hulp van de goede tegel aansluiten aan een ander. Verder zijn er geen extra zaken in deze versie ten opzicht van van de standaard basisspel... sterker nog: het is zelfs minder, doordat je maar 3 soorten gebied hebt en er geen wegen of kloosters zijn. Hierdoor speelt het behoorlijk vlot weg, omdat je niet allemaal extra zaken toe moet lichten, voordat je kunt beginnen met spelen. Toch is het is wel even wennen, punten krijgen voor niet afgemaakte gebieden. Gelukkig is er een handig overzichtskaartje bijgevoegd, waarop je kunt zien wat iets waard is. Zeker in het begin is het goed opletten wat er nu eigenlijk bij een gebied hoort: hoe groot is nu de zee en welke havens horen er nu bij?


Opmerking: Omdat je zelf bepaalt wanneer je punten krijgt, moet je tijdens het spelen rekening houden met het aantal horigen in je voorraad. Horigen overal plaatsen is wel leuk, maar je moet ook zorgen dat je tijdig je horige van het bord af neemt om in de strijd te kunnen blijven. Aan het einde van het spel worden alle horigen die nog op het bord staan geteld, maar hierbij worden de gebieden allemaal als niet afgebouwd beschouwd. Erg belangrijk dus!

 

Klik op de foto voor een vergroting.

 


 

Externe links over Carcassonne:

Naar overzicht van spelbeschrijvingen

Naar top themapagina Carcassonne

 

by Ronald Hoekstra - 2007

Met dank aan Sandra voor het bijwerken van deze pagina en de afbeeldingen.