Je wordt automatisch doorgeschakeld naar de pagina op de nieuwe website Spelmagazijn.com. Mocht dat niet het geval zijn, klik dan op de onderstaande link.

Ga naar Spelmagazijn.com

Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Carcassonne De Uitbreiding

   Spelbeschrijving

Titel: Carcassonne De Uitbreiding / Die Erweiterung
Ontwerp:
Klaus-Jrgen Wrede (tezamen met fans van Carcassonne)
Tekeningen: Doris Matthus
Producent: 999 Games / Hans im Glck
Aantal spelers: 2-6 spelers
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 30-45 minuten
Taal: Nederlands / Duits

Carcassonne De Uitbreiding /
Die Erweiterung

Spelmateriaal:
18 landtegels, 12 riviertegels, 8 mannetjes voor 6e speler, 6 puntenfiches, 6 hoofdmannen

 

Introductie: Alle regels van het basisspel van Carcassonne blijven gelden.

 


Voorbereiding: Als zonder De rivier wordt gespeeld, is de voorbereiding hetzelfde als bij het basisspel. Iedere speler krijgt 1 extra figuur: de hoofdman. De nieuwe landtegels worden door de tegels van het basisspel gemengd. Er zijn speciale puntenfiches voor het geval een speler tijdens het spel het scorebord rond gaat.

de puntenfiches

De rivier: Dit zijn 12 extra tegels, die vr het gewone spel gespeeld worden. De bron wordt als starttegel gebruikt. Het meer (het einde van de rivier) wordt apart gehouden. De riviertegels worden geschud en deze worden volgens de normale regels gebruikt, voordat het eigenlijke spel begint. De rivier mag nooit 180 graden draaien. Als laatste wordt het meer aangelegd, waarna het eigenlijke spel kan beginnen. Op de riviertegels kunnen de mannetjes volgens normale regels worden ingezet. Ze kunnen nooit op de rivier staan.

een nieuwe stadtegel

 

Een spelbeurt: De spelbeurten gaan hetzelfde als in het basisspel. Enkele van de nieuwe tegels geven echter nieuwe mogelijkheden.

 

 

een herberg

Een herberg: Als aan een afgebouwde straat n of meerdere herbergen staan, dan is deze straat 2 punten per tegel (in plaats van n). Als de straat echter niet is afgebouwd en wel een herberg bevat, dan levert deze helemaal geen punten op.

 

een kathedraal

Een kathedraal: Als een afgebouwde stad n of meerdere kathedralen bevat, dan is deze stad 3 punten per tegel en schildje (in plaats van twee). Als de stad echter niet is afgebouwd en wel een kathedraal bevat, dan levert deze helemaal geen punten op.

De hoofdmannen: Deze tellen als twee normale mannetjes en zijn dus uitermate geschikt om ergens een meerderheid te verkrijgen.


Het einde: Het spel eindigt net zoals in het basisspel.

 



Waardering: Ik heb het spel inmiddels met de uitbreiding en ook met de rivier gespeeld en dat is prima bevallen. De rivier zorgt ervoor dat er ineens veel meer mogelijkheden zijn om aan te bouwen, omdat je min of meer gedwongen wordt een langwerpig landschap te maken. De tegels in de uitbreiding bieden weer nieuwe mogelijkheden om steden uit te breiden, weilanden te verbinden of te onderbreken en de tegenspelers dwars te zitten. Als je het basisspel leuk vindt, dan mag deze uitbreiding niet ontbreken. Prima.

 

 

Opmerking: De Nederlandse uitbreiding zit in een bruine doos, de Duitse in een blauwe. De Nederlandse heeft als extraatje de uitbreiding De Rivier. De hoofdmannen zijn niet altijd even duidelijk herkenbaar. Als je met Tippex het helmpje wit maakt, is dat probleem meteen opgelost.

 


Variant: Als je meerdere rivieren hebt weten te bemachtigen (bijvoorbeeld tijdens spellenbeurzen in 2001), dan kun je er een aantal toevoegen aan het spel. Je kunt dan een mannetje inzetten als visser. De rivierdelen tellen dan voor 1 punt, net als een straat. De rivier moet aan n uiteinde een bron krijgen en aan het andere een meer. Deze tegels tellen dan voor 3 punten. Een rivier is lastiger af te maken dan een straat, maar kan toch interessant zijn door de bron en het meer.

 


Links:

Naar overzicht van spelbeschrijvingen

Naar themapagina Carcassonne in Spelmagazijn 

 

by Ronald Hoekstra - 2004

Met dank aan 999 Games voor een recensie exemplaar.
Met dank aan Sandra voor het bijwerken van de pagina.