Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Evenementen > NK Bordspellen > NK Bordspellen 2010

Titel (5K) Evenement

Datum: 15 mei 2010
Locatie: De Flint, Amersfoort

NK Bordspellen 2010

Nederlands Kampioen is geworden het team Theseus. 22 teams traden aan voor het NK Bordspellen 2010. Zelf deed ik met team Spelmagazijn weer eens mee: Rob, Det, Sacha en Ronald. De voorbereiding verliep niet vlekkeloos en op het laatste moment moesten nog diverse spellen worden geleerd en geoefend. Ik moest beginnen met Tinners' Trail. Een grappige tafelindeling met Ronald, Ronald, Ron en nog iemand. Ik had het spelverloop nog niet soepel in de vingers, maar dat bleek bij sommige medespelers ook. Maar gezamenlijk kwamen we er wel doorheen. Er werden al snel veel lege gebieden te koop aangeboden en we dreven de prijzen gezamenlijk op tot een redelijk niveau. Iedereen haalde de eerste ronde ongeveer evenveel uit de mijnen, waardoor de verschillen niet al te groot waren. Ik deed rustig met investeren, om voldoende geld voor de volgende ronde te hebben. Dat bleek verstandig, want de prijzen werden erg laag en vrijwel niemand haalde iets uit de mijnen. Er werd helemaal niet geïnvesteerd. De derde ronde des te meer. De vierde ronde waren de prijzen ook weer laag, zodat er niet al te veel meer kon worden gewijzigd aan de score. Ik bleek uiteindelijk op 1 puntje voor de nummer 2 geëindigd te zijn en daarmee won ik het spel. Det werd 2e bij Valdora, Rob werd 3e bij Granada en Sacha werd 4e bij Tinners's  Trail. Ze had goed gespeeld, maar de uitslag viel tegen.

De tweede ronde moest ik Valdora spelen. Iedereen koos voor een verschillende tactiek. De ene speler voldeed witte opdracht na witte opdracht met een hele berg rugzakken, de ander haalde zoveel mogelijk werkplaatsen binnen. Ik begon snel met wat zilveropdrachten afgewisseld met goud. Ik hoefde niet naar de buitenring, maar kon binnen mijn rondjes draaien. Halverwege kocht ik een kar, maar verder had ik geen rugzakken nodig. Ik haalde de gouden en zilveren werkplaats, maar toch lag ik nog behoorlijk achter. Langzaam maar zeker begonnen de bonussen aan te tikken. In mijn laatste beurten kon ik toevallig nog 3 zilveropdrachten inkopen en verzilveren. Daarmee werd het spel tot teleurstelling van 2 andere spelers afgesloten. De eindstand was: 122, 121, 120, 113. Tot mijn verrassing had ik gewonnen. Wauw. Det werd 2e bij Granada, Rob werd 4e bij Tinners' Trail en Sacha werd 3e bij Valdora.

De derde ronde was voor mij Granada. Deze liep als een trein. Ik had al snel een mooie grachtengordel en het kwam goed uit bij de eerste telling. Ik had net mijn beurt gedaan. Ook de tweede telling kwam op het juiste moment en ik liep flink uit op de rest. Het leek erop dat ik dik zou winnen, maar door 1 mooie serie scoorde de nummer 2 erg veel punten en haalde mij uiteindelijk met 1 punt in. Ik werd tweede. Det werd 4e met Tinners' Trail, een spel dat haar helemaal niet ligt. Rob werd 2e bij Valdora. Sacha werd 4e bij Granada, tot haar eigen teleurstelling.

De start van de vierde ronde was een beetje chaotisch. Er zat een foutje in de planning, dus er was geen goede planning. Iedereen werd verzocht een tafel uit te zoeken met het spel dat hij nog moest doen en uiteraard niet bij een teamgenoot aan tafel. Wonderwel slaagde iedereen daar in. Het was te merken dat het het einde van de dag was, want ik was niet al te scherp meer. Ik probeerde het spel snel te eindigen door snel hutjes te bouwen. Een van de andere spelers begon eerst kaarten te kopen en sloot zich daarna bij mij aan. Een andere speler volgde de hongerstrategie. Een grote stam en niets uitgeven aan eten. Hij zou uiteindelijk 2e worden. De speler die zich bij mijn tactiek aansloot scoorde nog flink met zijn kaarten en werd eerste. Ik haalde niet voldoende punten en werd op ruime achterstand 4e. De dag was net te lang geweest. Det werd 2e met Stenen Tijdperk, Rob werd 3e met Stenen Tijdperk en Sacha werd 4e met Stenen Tijdperk.

Ikzelf kon terugkijken op een geslaagde score. Sacha was minder tevreden over haar score, hoewel ze in bijna alle spellen wel goed had gespeeld. De prijsuitreiking verliep een beetje rommelig. Vooral het uitzoeken van de spellen door de teams had iets beter gekund. Jammer dat er geen groepsfoto is gemaakt. Ik heb nog wel snel wat kiekjes gemaakt van de eerste drie plaatsen. De vierde plaats was in eerste instantie nog niet helemaal duidelijk door een gelijke stand. Elk team kreeg een of meer spellen mee. Het was een leuk toernooi geweest. Leuke spellen, interessante tegenspelers. Roll the Dice wordt bedankt voor de organisatie. Leuk dat er maar liefst 22 teams meededen.

We sloten de dag af met een etentje. Daarbij speelden we meteen het zojuist gewonnen Black Stories. We hebben flink gelachen.

De uitslag:

1 Team Theseus 65 punten
2 Team NLTD 64 punten
3 Team Krasse Knarren 57 punten
4 Team De Condottieres 53 punten
5 Team Cannonfodder 53 punten
6 Team De Winnaar Trakteert 50 punten
7 Team De 4 Klaveren 50 punten
8 Team Slimbo A 48 punten
9 Team The Settlers zien Blauw! 1 47 punten
10 Team De Predikers 45 punten
11 Team Jem-X 44 punten
12 Team Ik Speel met Groen! 41 punten
13 Team Fathers of The Game 39 punten
14 Team 42 39 punten
15 Team De Madhobbits 38 punten
16 Team The Settlers zien Blauw! 2 37,5 punten
17 Team Spelmagazijn 37 punten
18 Team Slimbo α 37 punten
19 Team The BeeGeeGees 34,5 punten
20 Team Roll The Dice 32 punten
21 Team The Lucky Bastards 30 punten
22 Team www.spelletjescompetitie.nl 27 punten

De winnaars: Team Theseus

Nummer 2: Team NLTD

Nummer 3: Team Krasse Knarren

Nummer 17: Team Spelmagazijn


Informatie vooraf

Bordspelvereniging Roll The Dice organiseert dit jaar weer het Nederlands Kampioenschap Bordspellen.

De spellen die tijdens dit NK gespeeld gaan worden zijn:

1. Valdora (Boosterbox)
2. Tinners' Trail (Quined White Goblin Games)
3. Stenen Tijdperk (999 Games)
4. Granada (Queen Games / Asmodee)

De gekozen spellen zijn in de regel beschikbaar in de spellenspeciaalzaken en de uitgebreidere speelgoedwinkel. Mocht je willen deelnemen en toch één van de spellen niet kunnen bemachtigen, laat dit ons weten. Dan kunnen we mogelijk via een bevriende winkelier iets regelen.

Het NK wordt gespeeld in teams van 4 spelers. Ieder teamlid speelt alle 4 de spellen. De punten van de teamleden worden opgeteld en dat bepaald de uiteindelijke winnaar. Voor ieder spel is 75 minuten uitgetrokken met een kwartier uitloop. De stand na 90 minuten is bepalend voor de uitslag.

Planning:
10.00 uur: Zaal open / aankomst teams
11.00 - 12.15 uur: 1e spel
12.15 - 12.30 uur: Pauze
12.30 - 13.45 uur: 2e spel
13.45 - 14.00 uur: Pauze
14.00 - 15.15 uur: 3e spel
15.15 - 15.30 uur: Pauze
15.30 - 16.45 uur: 4e spel
16.45 - 17.30 uur: Prijsuitreiking en afsluiting 

Kosten: € 15 per team (+ € 5,00 per persoon beurstoegang voor niet-Ducosim leden)
Inschrijven: Per team van 4 spelers; via events@rollthedice.nl; Vermeld hierin je teamnaam, de namen van de vier spelers en je telefoonnummer. Inschrijven kan alleen in teams van 4 personen en de inschrijving sluit op 8 mei 2010. Je ontvangt een bevestiging van je inschrijving. Zonder deze bevestiging is je deelname niet zeker!

Prijzen: De eer natuurlijk. Maar daarnaast ook diverse spellen en een trofee. De beste vier teams van het NK mogen zich inschrijven voor het EK (dat in het najaar tijdens Spiel in Essen wordt gehouden). Het Nederlandse kampioensteam van 2010 krijgt zijn inschrijfgeld gesponsord door De Rode Pion.

Vraag:
Hoe werkt het score systeem tijdens het NK?
Antwoord:
Tijdens het NK registreren we de eindstand van elk gespeeld spel.

De winnaar van een spel krijgt hiervoor 5 punten, een tweede plaats is 3 punten, derde plaats 2 punten en een vierde plaats levert nog 1 punt op. Bij een gelijke stand (volgens de regels van het desbetreffende spel) worden de punten van de plaatsen bij elkaar geteld en gedeeld door het aantal betrokken spelers. (Bijvoorbeeld: een gedeelde 3e plaats levert beide spelers 1.5 punt op)

Deze punten worden per team en per ronde bij elkaar geteld en dit bepaald eindstand.
Als er twee teams dezelfde score hebben dan wordt er gekeken naar de genormaliseerde score. Dit is een sommatie van het percentage van de punten die een speler in een spel heeft gehaald. Bijvoorbeeld: een spel eindigt met de scores 8, 6, 4 en 2 punten; dan heeft de winnaar een genormaliseerde score gehaald van 0,4 (= 8 / (8+6+4+2)), de tweede plaats 0,3 (= 6 / (8+6+4+2), etc. Het is dus voordelig om te winnen met een groot verschil; maar houd er rekening mee dat deze methode alleen wordt gebruikt als tie-breaker.

Q: Gelden bij gelijke stand de tie-breakers zoals deze in de spelregels staan aangegeven?
A: Ja, zolang een spel zelf tie-breakers heeft dan worden die gebruikt om de eindstand te bepalen. Zodra daar een gelijke stand uitkomt dan worden de punten gedeeld.

Q: Wat gebeurt er als een spel langer duurt dan de tijd die er voor staat?
A: Na 75 minuten zal de betreffende tafel de mededeling krijgen dat ze nog een kwartier de tijd hebben. Na 85 minuten krijgt de tafel het signaal om het spel af te ronden. Het spel wordt dan doorgespeeld totdat iedereen evenveel beurten gehad heeft waarna de eventuele eindtelling volgt.

Q: Hoeveel teams kunnen zich inschrijven en hoeveel zijn er ingeschreven?
A: Er is ruimte voor 24 teams. Per 27 april 2010 zijn er 22 teams ingeschreven. Dit zijn (in willekeurige volgorde):

Team Krasse Knarren
Team www.spelletjescompetitie.nl
Team Slimbo a
Team Slimbo α
Team De Madhobbits
Team De Condottieres
Team De Predikers
Team The Settlers zien Blauw! 1
Team The Settlers zien Blauw! 2
Team Cannonfodder
Team Fathers of the Game
Team Ik speel met groen!
Team Theseus
Team The Lucky Bastards
Team De 4 Klaveren
Team Jem-X
Team Spelmagazijn
Team De Winnaar Trakteert
Team The BeeGeeGees
Team 42
Team Roll The Dice
Team NLTD


Regelverduidelijkingen

Zie ook de website van Roll the Dice.

Tinners' Trail

Q: Mag je meerdere malen pasteitjes in 1 keer verkopen om zo in 1 keer meer geld te krijgen of verkoop je elke keer pasteitjes voor 1 geld?
A: Je verkoopt elke keer pasteitjes voor 1 pond. Dus je mag niet 5 tijd inleveren om in één keer 5 pond te krijgen.

Q: Mag je gekochte pompen bewaren en later in de ronde alsnog in te zetten voor 1 tijdseenheid?
A: Nee, alles wat je koopt moet je meteen inzetten.

Valdora

Q: Als je koopt zonder eerst te bladeren in een boek, heb je dan toch nog recht op een keer gratis bladeren?
A: Ja, als je gaat kopen in een stad heb je altijd het recht om 1 keer gratis te bladeren. Dit mag op enig moment in je beurt. Dus voor of na dat je een kaart koopt en zelfs als je geen kaart koopt.

Q: Moet je een actie kunnen uitvoeren op de plek waar je naar toe beweegt of mag je ook ergens heen bewegen om iemand anders te blokkeren?
A: Nee, je actie is optioneel. Dus je mag ergens gaan staan puur om iemand anders te blokkeren.

Stenen Tijdperk

Q: Tellen de tijdelijke tools mee voor bonus punten op het einde van het spel?
A: Nee, de tijdelijke tools zijn alleen te gebruiken in het spel niet voor de score.

Q: Is nul de minimale score of kun je ook negatief "staan"?
A: Je kan ook negatief staan.

Q: Krijg je ook punten voor een tweede setje van de groene bonus kaarten? En als dit zo is, krijg je dan 1 punt per kaart, of weer het aantal symbolen in het kwadraat?
A: Die gaan ook weer in het kwadraat. Bijvoorbeeld: ik heb 2 kano's, 2 fluiten, 1 beeldje en 1 pot. Dan heb ik 16 + 4 = 20 punten.

Granada

Q: Welke versie van de waardering wordt gebruikt bij Granada?
A: Tijdens het NK wordt de Normale Waardering gebruikt.


 

Bijzonderheden: Van de laatste jaren heb ik de uitslagen bijgehouden en verslagen gemaakt.

Terug naar NK Bordspellen
Naar boven / Naar menu

 

 Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2010

Informatie afkomstig van de website van spellenvereniging Roll the Dice