Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Evenementen > NK Bordspellen > NK Bordspellen 2005 |
Datum:
21 mei 2005 |
NK Bordspellen 2005
de beker
Het NK Bordspellen 2005 werd op 21 mei 2005 gehouden in Utrecht tijdens de Ducosim spellenbeurs. De spellen die gespeeld werden: Australia (Ravensburger), Ticket to Ride (Days of Wonder/Hodin), Keythedral (PS-Games), Sint Petersburg (999Games). In totaal namen er 15 teams deel aan het toernooi. De eerste vier teams hebben zich gekwalificeerd voor het EK Bordspellen 2005. Zie ook het fotoalbum. Zie ook het artikel in Het Witte Weekblad. Zie ook het verhaal van Jochem Davidse.
Organisator Ronald van Lent
| Cannonfodder | Overthehill.com | Ik speel met groen
De einduitslag
Cannonfodder 61
Over the hill.com 57
Ik speel met groen 57
JEM-X 53
NLTD 51
Feniks 47,5
The Settlers 2 47,5
Fathers of the Game 41
Mad Hobbits 40,5
Spelgroep Phoenix 38,5
Team Nesselande 36
TZN 34
Roll the Dice 33
The Settlers 1 32
Spelmagazijn 31
JEM-X
| NLTD | Spelgroep Phoenix | Spelmagazijn(Klik op de foto's voor een vergroting)
De individuele scores
Marcel van Nieuwenhoven 18
Cor Smakman 18
Misja van Driel 18
Casper Hoyng 17
Jasper de Wit 16
Xander Zonneveld 16
John Zonneveld 15
Take Breebaart 15
Robbert 15
Bart van Dijk 14
Jeroen Klaasse 14
Tino van der Laan 14
Casper Middelkamp 14
Jeroen Hollander 14
Patrick Draad 13
Erwin Kaspers 13
Hilde Niezen 13
Gerrit-Jan Hondelink 13
Norbert Beerse 13
Xander van Leeuwen 13
Erik Ruigrok 13
Evertjan van de Kaa 13
Michiel Hillenius 12,5
Rene Engbers 12
Akko Breebaart 12
Henry van der Weerd 12
Sieger Cuperus 12
Sander Hagoort 11
Like Keja 11
Eric 11
Martijn Oudeman 11
Rob van Leeuwensteijn 10
Hessel Wieman 10
Judith van Hekezen 10
Nienke Sterrenburg 10
Patrick v/d Kruk 10
Rémi Hennink 10
Marco Keja 9,5
Michiel Steendam 9,5
René Vaes 9
Sacha Husken 9
Marcel Bouwman 9
Anton Onderwater 9
Henk Verkerk 8,5
Jacco 8
Guido Brinkman 8
Eelco Maatman 8
Erik Slump 7,5
Jasper Box 7
Bart Roelofsma 7
Det Wilmink 7
Finco Steffelaar 7
Stefan 7
Hans Baert 7
Remco Tijssen 7
Ria Verkerk 6,5
Sander Sol 6
Ton Laumen 6
Klaas Muurling 6
Ronald Hoekstra 5
Informatie vooraf
Het NK Bordspellen 2005 wordt op 21 mei 2005 gehouden in Utrecht tijdens de Ducosim spellenbeurs. De spellen die gespeeld worden: Australia (Ravensburger), Ticket to Ride (Days of Wonder/Hodin), Keythedral (PS-Games), Sint Petersburg (999Games).
De deelname kost 12 euro per team exclusief toegang tot de beurs. Er kunnen maximaal 24 teams meedoen. Er is nog plaats voor enkele teams.
Van Australia wordt de variant met de windmolen gespeeld en bij Keythedral wordt de variant met open kathedraaltegels gespeeld. Er wordt nog overwogen van Keythedral de korte versie te spelen.
Tijdens het NK worden de 4 titels gerouleerd en continu gespeeld. Dus in ronde 1 speelt 1 speler van je team Sint Petersburg, een ander Australia, etc. En dit wisselt elke ronde af. Vanuit de organisatie wordt geprobeerd een speelschema te maken waarbij iedereen zoveel mogelijk tegen andere spelers/teams uitkomt. Wat van belang is, is dat verwacht wordt dat alle spelers de spelregels kennen (en dus het spel ook). De redenen zijn de spelsnelheid en het spelplezier. Het is zeer vervelend als er een speler aan je tafel zit die het spel of de spelregels niet kent en zo het spel bederft. Dus het is niet zozeer voor jezelf maar zeer zeker voor je medespelers.
De Ducosim beurs gaat open om 10:00u. De toernooiruimte is als het goed is direct links als je de roltrap opkomt.
Tijdschema
10:00u Beurs open
10:00u - 10:20u Registratie
10:25u - 11:55u Ronde 1
12:00u - 13:30u Ronde 2
13:35u - 15:05u Ronde 3
15:10u - 16:40u Ronde 4
16:50u Prijsuitreiking
Omdat niet alle spellen even lang duren, betekent dat als je klaar bent met je spel, je de mogelijkheid hebt om een pauze te nemen en even de Ducosim beurs op te lopen. Het is niet de bedoeling om bij andere tafels/teamgenoten te gaan kijken en daarmee (onbewust) het spel verstoort. De organisatie gaat er vanuit dat iedereen de spellen en de regels kent. Dit komt het spelplezier en de speeltijd ten goede. Mocht er toch een regelvraag ontstaan, dan kan dat bij de toernooileiding kenbaar worden gemaakt (of zelf even in de regels worden nagezocht). Het is geen schaaktoernooi. Dat houdt in dat aan de beschikbare speeltijd gecommitteerd wordt. De toernooileiding heeft dus de mogelijk om in een spel in te grijpen, als de voortgang te wensen over laat. In het uiterste geval dat een spel voortijdig afgebroken moet worden, zal over het algemeen de huidige ronde en 1 ronde extra gespeeld worden en dan bepaald worden wie de winnaar is. Belangrijk is zelf het speeltempo van je tafel in de gaten te houden. Na elk spel wordt per tafel bepaald wat de score per speler is. De winnaar krijgt 5 punten, plaats 2 krijgt 3 punten en plaatsen 3 en 4 krijgen respectievelijk 2 en 1 punt. Mochten spelers een gedeelde plaats hebben, dan worden de punten opgeteld en gedeeld. Bijvoorbeeld speler B en D zijn gelijk geëindigd op de 2de en 3de plaats. Dan krijgt ieder (3+2)/2 = 2,5 punt. Let op: de volgorde van plaatsering wordt bepaald aan de hand van de regels van het spel. Bijvoorbeeld bij Sint Petersburg. Speler A en B hebben de evenveel punten gehaald (tevens de meeste punten); speler B heeft echter meer geld dan speler A, dan krijgt speler B 5 punten en speler A 3 punten.
Algemeen
De reden waarom de spellen rouleren is dat het niet haalbaar is om volledige sponsoring te kunnen krijgen (zoals bij het EK) zodat de spellen een voor een afgewerkt zouden kunnen worden. Als gevolg hiervan bepaalt het langstdurende spel de beschikbare tijd per ronde. De ervaring is dat Keythedral de meeste tijd opeist.
De tussenstanden zullen geheim blijven (in tegenstelling tot vorig jaar) net als op het EK. De reden hiervoor is dat er tussentijd geen zicht is op de eigen stand als die van medespelers aan de tafel.
Australia
Rangers verplaatsen: Voor 4 dollar mag je per beurt 1x naast je 2 acties 1 ranger verplaatsen; het is dus niet per 4 dollar (je kunt dus max 1 ranger via deze manier per beurt verplaatsen)
Rangers verplaatsen: Het verplaatsen geldt alleen voor rangers in een basis. De posities van de rangerlijst vormen geen basis. Met deze actie kunnen dus geen rangers van of naar de rangerlijst worden bewogen.
Kleur wisselen: De benodigde 3 dollar moet in je bezit zijn voordat je de actie kunt uitvoeren (ondanks dat de actie geld op zal leveren)
Als een vliegtuig in een naburige regio t.o.v. de windmolen staat EN de rangers kunnen, conform de regels, op een gezamenlijk basiskamp worden geplaatst, dan mogen rangers op de rangerlijst worden geplaatst. Naburig is een regio die er een grenslijn met de andere regio heeft. De randen van een basiskamp geldt niet als grens. Dus zit een basiskamp op een knooppunt van meerdere regio’s zijn deze regio’s niet naburig als ze geen gemeenschappelijke grens hebben. Verder mocht je vanuit een naburig regio rangers (niet alle) op de rangerlijst hebben geplaatst, mag je de overige op één willekeurig basiskamp in de regio plaatsen (met in achtneming van de plaatsingsregels), het hoeft niet persé het gezamenlijke basiskamp te zijn met de regio waar de windmolen staat.
Als er in de laatste ronde door toedoen van een actie van een speler een windmolen waardering plaats vindt (alle velden van de windmolen zijn met fiches belegd), vindt er nog een waardering helemaal op het eind van het spel (als alle spelers hun actie hebben uitgevoerd).
Windmolen afronden: Een getal van .5 of kleiner wordt naar beneden afgerond, een getal groter dan .5 wordt naar boven afgerond. Dus 2.5 wordt 2 en 2.6 wordt 3. Bij het teruggeven van rangers wordt ook afgerond. Dus als er 1 ranger op de windmolen rangerlijst staat, blijft deze staan na een waardering (1:2 = 0,5 -> afgerond = 0 rangers worden teruggegeven)
De extra actie – het verplaatsen van een ranger voor $4 - hoeft niet aan het einde van je 2 verplichte acties te worden uitgevoerd, maar mag ook als allereerste of tweede actie worden uitgevoerd. Voor het verplaatsen hoeft niet perse je vliegtuig in dezelfde regio te zijn. Je betaalt met de $4 voor ander transport.
Sint Petersburg
Je mag tijdens het spel niet tellen hoeveel kaarten er per stapel over zijn. Het is dus een visuele inschatting
Speciale kaarten/acties: De actie die je kunt uitvoeren (bijv Herberg) is geldig voor een specifieke kaart; heb je er 2, dan zou je de actie 2x kunnen uitvoeren. Daarbij zijn de kaarten meteen geldig. Je kunt bijvoorbeeld de herberg (of sterrenwacht) meteen uitvoeren aan het einde van de blauwe fase.
Sterrenwacht: je kan de Sterrenwacht gebruiken tijdens “de acties” van de gebouwenfase en alleen in je eigen beurt. Zodra alle spelers gepast hebben start “de telling”. De speler kan dan niet meer de Sterrenwacht activeren om een handkaart te trekken.
Korting: de korting geldt voor kaarten die je meteen bouwt of uit je hand wilt spelen. Bijvoorbeeld je hebt een pelsjager in spel en 1 op hand. Dan kost het uitspelen van de pelsjager uit je hand 1 roebel minder. Let op: de korting van 1 roebel voor een kaart van de onderste rij geldt alleen op moment dat je de kaart meteen uitspeelt (actie kopen). Neem je de kaart eerst in je hand, dan ben je deze bonus korting van 1 roebel kwijt.
Keythedral
Aangezien Keythedral het spel is met de langste spelduur en gezien de beschikbare tijd van ongeveer 90 minuten per spelronde wordt de verkorte versie gespeeld.
Wetkaart – werkvolgorde: De speler die deze kaart heeft uitgespeeld, bepaalt de volgorde van de werkvolgordestenen. Echter na elke steen wordt eerst door alle spelers een arbeidersfiche in een aangrenzend veld geplaatst. Daarna plaatst de speler die deze kaart heeft uitgespeeld de volgende werkvolgordesteen.
Wetkaart: let er bij wetkaarten op wanneer deze uitgespeeld mag worden. Verder is het ook mogelijk dat wetkaarten elkaar kunnen opheffen. Bijvoorbeeld slechte opbrengst kan goede opbrengst opheffen. Belangrijk: wetkaart 13 ontwerp wijziging kan bijvoorbeeld wetkaart 2 prijsstijging opheffen. Wetkaart 2 is gekoppeld aan de bouwtegel en als deze door wetkaart 13 wordt verwijderd, wordt ook wetkaart 2 verwijderd.
Bepaling startspeler: Let op dit is een NK specifieke regel! Het bieden gebeurt open. Dit houdt in dat je het aantal blokjes dat je biedt voor je scherm neerlegt. Het effect is dat je niet kunt bluffen (in de regels wordt dit ook niet afgestraft); een verder gevolg is ook dat je een openheid geeft in een (deel) van je voorraad. Als een andere speler wil overbieden, is het aantal blokjes van belang en niet de kleuren!
Ticket to Ride
De langste route = het tellen van aaneengesloten trajecten, waarbij elk traject maar 1x geteld wordt. Het kan gebeuren (met een lus) dat een stad dus meer dan 1x wordt aangedaan.
Bijzonderheden: Van de laatste jaren heb ik de uitslagen bijgehouden en verslagen gemaakt.
Terug naar
NK Bordspellen
Naar boven /
Naar menu
|