Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Tipover

Titel (5K) Spelbeschrijving

Titel: Tipover - Crate Game
Ontwerp:
James W. Stephens
Tekeningen:
 
Producent: Thinkfun (voorheen Binary Arts)
Aantal spelers: 
1
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur:
Taal:
Engels 
 

Tipover

Spelmateriaal:
1 tuimelaar, 17 kratten, 40 opdrachtkaarten, 1 spelbord, 1 opbergzakje

het spelmateriaal

Introductie: Het doel van dit puzzelspel is de tuimelaar van de startkrat naar de finishkrat te helpen, zonder dat hij moet springen of de grond raakt. Je moet daarbij gebruik maken van het kantelen van de kratten.

de tuimelaar en de vier soorten kratten (1x rood, 10x geel, 4x groen en 2x blauw)

Voorbereiding: Je legt één van de 40 opdrachten op het spelbord en plaatst de aangegeven kratten op de aangegeven plaatsen. De tuimelaar begint op de met een rood vierkantje gemarkeerde krat.

een spelsituatie waarbij je een krat laat kantelen

Een spelbeurt: Je kunt met de tuimelaar naar aangrenzende kratten wandelen of een krat laten kantelen. Een eenmaal gekantelde krat kan niet meer overeind gezet worden. Je moet aan de volgende regels voldoen:

Je mag niet springen tussen kratten en je mag ook niet diagonaal verplaatsen. Je mag de bodem van het spelbord niet raken en de kratten moeten uiteraard voldoende ruimte hebben om te kantelen.

deze verplaatsingen zijn wel toegestaan

deze verplaatsingen zijn niet toegestaan

Het einde: Als je met je tuimelaar de rode krat hebt bereikt, heb je het probleem opgelost en kun je doorgaan met een volgende.


Waardering: Zoals altijd is het materiaal bij Thinkfun weer van uitstekende kwaliteit. Als je net met de puzzel begint is het even klungelen voordat je de kratten goed kunt laten kantelen met de tuimelaar. De eerste puzzels zijn erg simpel en even lijkt het alsof dat zo doorgaat. Maar op een gegeven moment worden ze lastiger en daarna moet je echt gaan plannen. Je kunt niet zomaar wat gaan proberen. Je moet kratten op bepaalde plaatsen klaar gaan leggen, omdat je deze later op die positie nodig hebt. Tevens kom je steeds vaker in de knoop te zitten met grote kratten die in de weg liggen of die ruimte moeten hebben om te kantelen. En je moet natuurlijk een krat overhouden die je naar de rode krat kan brengen. En dan word je gegrepen door de puzzel. De puzzel is erg vergelijkbaar met River Crossing. Hij speelt echter iets vloeiender en heeft minder opbouwtijd per puzzel. Wederom is dit een aanrader. Top.

Opmerking: Als je door alle 40 opdrachten heen bent, kun je op de website van Thinkfun nog enkele nieuwe opdrachten downloaden. Je kunt daar trouwens ook enkele eenvoudige opdrachten online proberen. De puzzel is gebaseerd op Kung Fu films waarbij een gevecht plaatsvindt in een magazijn vol kratten. De oorspronkelijke titel van de puzzel was dan ook The Kung Fu Packing Crate Maze. Op de website PuzzleBeast van de ontwerper kun je er meer over lezen.

De tuimelaar is niet echt handig om de kratten te laten kantelen. Naarmate je het spel vaker speelt, zul je het waarschijnlijk zonder de tuimelaar doen.

De puzzel is o.a. online te koop bij Busy Brains. Ze hebben een heleboel puzzels van Thinkfun in het assortiment.

Strategie: De eerste opdrachten kun je door gewoon proberen heel simpel oplossen. Deze zijn bedoeld om je aan het mechanisme te laten wennen. Bij de latere opdrachten moet je echt gaan plannen. Dan is het soms handig om vanaf het einde te rekenen en te plannen wanneer je welke kratten op welke positie nodig hebt.

Links:

Naar overzicht van spelbeschrijvingen

 

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2005

Met dank aan Busy Brains voor een recensie exemplaar