Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > De Ontembare Stad

   Spelbeschrijving

Titel: De Ontembare Stad
Ontwerp:
Hans van Tol
Tekeningen:  
Producent:
The Game Master
Aantal spelers: 2 tot 5 spelers
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Speelduur: 75-90 minuten
Taal: Nederlands

De Ontembare Stad

Spelmateriaal:
spelbord, gebouwenkaarten, gebeurteniskaarten, invloedkaarten, machtkaarten, bouwstenen, ridders, scorefiches

Preview

een spelsituatie

Introductie: De spelers zijn dynastieën in het verleden, die proberen zoveel mogelijk macht te verzamelen. Dit doen ze door gebouwen te bouwen en landerijen aan te kopen. Wie daar het beste in slaagt, wint het spel.

 

 

ontwerper Hans van Tol


Voorbereiding: Elke speler krijgt de ridders en het scorefiche van één kleur. Elke speler begint met een aantal bouwstenen. Om beurten mogen de spelers een ridder op een onbezet vak op het bord zetten, totdat iedere speler driemaal aan de beurt is geweest. Het totaal van de waarde van de bezette gebieden mag maximaal 10 punten bedragen. De stapel gebouwen wordt geschud. Iedere speler begint met 3 gebouwen. De gebeurtenissen worden door de overige gebouwen geschud. De stapel komt in het midden te liggen. De stapel invloedkaarten wordt ook geschud. De machtkaarten zijn in het basisspel niet nodig. 

 

 

het nog lege spelbord


Een spelbeurt: Om beurten draaien de spelers een kaart van de stapel om. Is dit een gebeurtenis dan is deze voor iedereen van toepassing. Is dit een gebouw, dan is de kleur belangrijk. Iedereen die een of meer gebouwen in deze kleur heeft, ontvangt inkomsten voor een van deze gebouwen. De inkomsten zijn gebaseerd op het aantal stippen op de gebouwkaart en de bonus die het gebied oplevert waar het gebouw staat.

De speler die de kaart omdraaide mag nu maximaal 2 gebouwen bouwen en maximaal 2 gebieden uitbreiden. Je bouwt een gebouw in een gebied waar je een ridder hebt en betaald het aantal stippen dat op de gebouw kaart staat in bouwstenen. Dit levert tevens zoveel punten op het scorespoor op. Het uitbreiden van je gebied doe je naar aangrenzende gebieden. Je betaalt het aantal stippen dat op het gebied staat in bouwstenen en plaatst er een ridder.

Verder kun je voor 5 bouwstenen een gebouw van de stapel kopen of een invloedkaart. Tevens is er een markt waar je gebouwen kunt kopen en verkopen, vergelijkbaar met het spel Leeuwenhart.

 

Als je aan het eind van je beurt op een rood vak op het scorespoor staat, krijg je een invloedkaart.

 

 

een gebouwenkaart

 

De gebouwen hebben vaak ook een bouweis op de kaart staan. Bijvoorbeeld verplicht op een weg bouwen of juist niet aan een rivier. Wordt er een paars gebouw getrokken, dan moet er belasting worden betaald. Iedereen die meer dan 5 bouwstenen bezit, moet het overschot inleveren. 


Het einde: Zodra een speler het vereiste aantal punten heeft bereikt, wint hij het spel.

 


Waardering: Inmiddels heb ik het spel eenmaal gespeeld in de basisvariant. Dat was een aangename ervaring. Het gaf een beetje het Kolonisten van Catan gevoel. Je krijgt inkomsten, daar bouw je mee en probeer je de tegenstanders te blokkeren. Wie als eerste een bepaald puntenaantal bereikt wint het spel. Het handelsaspect met andere spelers ontbreekt. Het is een leuke combinatie van veel bekende spelelementen. In het begin leek het spel iets te willekeurig, maar dat trok zich tijdens het spel wel recht. In de strategische variant wordt dit beter opgevangen. Interessant.

 


Opmerking Spelmagazijn: Het spel is van prima kwaliteit. Het is een van de eerste spellen van deze uitgever, maar dat zie je er niet aan af. De foto's zijn van het laatste prototype. In de uiteindelijke uitvoering zijn de kaarten van betere kwaliteit en hebben afgeronde hoeken. Het spelbord wordt nog iets groter en de huisjes worden vervangen door speelfiguren die je kent van Elfenland, maar dan iets kleiner. Jammer dat deze rond zijn, want als ze omvallen, rollen ze gemakkelijk weg.

 

De rode vakjes op het scorespoor kunnen bij kunstlicht soms lastig te zien zijn. Handig was het geweest als daar een symbool op had gestaan, bij voorkeur hetzelfde als achterop de invloedskaarten. De doos heeft niet echt een indeling. Aan beide zijkanten is een groot vak. In het midden is een verhoging waar het spelbord op ligt. Wel leuk dat er weer eens een rond spelbord is. De kleur van de speelvakken op het bord heeft geen invloed op het spel.

 

De startspeler lijkt een voordeel te hebben. Deze kan als eerste bouwen en ontvangt zo al snel inkomsten. Tevens heeft hij een beurt meer dan enkele andere spelers om het vereiste aantal punten te bereiken.

 

In de strategievariant worden de gebouwen gesorteerd volgens een van het spel Tikal bekend systeem. Daardoor is de verdeling veel evenwichtiger. Daarnaast komen er vier machtkaarten in het spel voor de spelers die een meerderheid hebben in een bepaalde kleur gebouwen, vergelijkbaar met de langste handelsweg in De Kolonisten van Catan. 


Strategie: Lastig om hier iets over te zeggen na één keer spelen. Belangrijk is dat je altijd inkomsten krijgt, dus zorg dat je snel alle vier de kleuren gebouwen bouwt. Het basisspel duurt niet zo lang als het strategische spel. Het lijkt erop dat je beter goedkope gebieden kunt kopen en dure gebouwen, dan andersom. De prijs van de dure gebieden verdien je niet zo snel terug. In de strategische variant zal het belangrijker zijn om je uitbreidingsopties open te houden.

 

Links:

Naar overzicht van spelbeschrijvingen

 

by Ronald Hoekstra - 2004

Met dank aan The Game Master voor een recensie exemplaar.