Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Tower of Logic - Inferno

   Spelbeschrijving

Titel: Tower of Logic - Inferno
Ontwerp: Raf Peeters
Tekeningen:
Producent: Smart Games
Aantal spelers: 1 speler
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: afhankelijk van de opdracht
Taal: Nederlands, Engels, Frans, Duits, Spaans, Portugees

Tower of Logic - Inferno

Spelmateriaal:
1 speltoren, 48 opdrachtkaarten, 1 magnetische brandweerman, 5 magnetische brandblussers (2 rode, 2 blauwe, 1 groene), oplossingen

Geschreven door: Sandra Pellegrom

Introductie: Vind de weg in een brandend gebouw. Maak gebruik van de aanwezige ladders en kijk uit voor het vuur! Blus het juiste brandje en red de persoon die vastzit.  

 

de voor- en achterkant van de toren


Voorbereiding: Verwijder het dak van het gebouw en stop de gewenste opdracht in de toren. Plaats de brandweerman en de benodigde brandblussers voor de deur beneden voor het gebouw. De naast de brandweerman afgebeelde blussers (let op kleur en aantal) mag je bij deze opdracht gebruiken. De moeilijkheidsgraad loopt geleidelijk op, van “starter” tot “master”. Er zijn voor elk van de 4 moeilijkheidsgraden 12 opdrachten, in totaal dus 48.  

 

 

de brandweerman en zijn blussers


Een spelbeurt: Je gaat de persoon die in de toren vast zit door de vlammen redden. Hiervoor kun je:

  1. je met de ladders van de ene naar de andere verdieping verplaatsen, zowel naar boven als naar beneden. Wanneer een ladder meerdere verdiepingen lang is, mag je er ook tussentijds van afstappen.

  2. over een verdieping heen lopen, tenzij je tegengehouden wordt door een vuur. Via de zijkant van het gebouw, kom je aan de andere kant van het gebouw terecht.

  3. een vuur blussen met je brandblusser: je blusser laat je dan bij het vuur achter. Een brandblusser kan maar één vuur doven. Je brandweerman kan langs een geblust vuur lopen.

 

expertniveau met watersprinklers; masterniveau met groen en rood vuur

 

Er zijn verschillende niveaus om mee te spelen. Elk niveau heeft zijn eigen blussers ter beschikking.

Starter: er is 1 rode brandblusser, waar 1 vuur mee gedoofd kan worden;

Junior: er zijn 2 rode brandblussers, waar in totaal 2 vuren mee gedoofd kunnen worden;

Expert: er zijn 1 of 2 blauwe blussers beschikbaar. Hiermee worden (van bovenaf) watersprinklers geactiveerd, die het vuur doven. Elke blusser kan maar 1 sprinkler in werking stellen. De sprinklers worden van een verdieping boven het vuur geactiveerd. De brandweerman kan gewoon langs de sprinklers lopen, ook wanneer deze niet geactiveerd zijn.

Master: er zijn verschillende kleuren brandblussers: met de groene kan 1 groen vuur geblust worden, met de rode blusser kan 1 rood vuur geblust worden.

 

 

enkele van de te redden personen, een rood vuur en een veilig raam


Het einde: Wanneer de opdracht opgelost is, ben je klaar. Je kunt dan zelf bepalen of je met een nieuwe opdracht verdergaat.

 


Waardering: Het spel wijst zichzelf en je kunt er snel mee aan de slag. De enige moeilijkheid zit hem in het feit dat je 3 dimensionaal moet nadenken: omhoog en om een hoek. Het is makkelijk om mee te nemen wanneer je met je kind op visite of op vakantie gaat. Het spel nodigt uit om ermee te gaan spelen. Dit geldt zowel voor kinderen als volwassenen: wie het ziet liggen, begint eraan. De master-opdrachten zijn erg pittig. Ondanks de kleine hoeveelheid puzzelstukken kun je er aardig lang mee bezig zijn. Top!

Opmerking Sandra: Dit spel heeft geen handige opbergruimte om de opdrachten in te doen, zoals wel bij de andere spellen uit deze serie gebruikelijk is (GoGetter, Hide & Seek, Camouflage en Airport).

Hoewel het dus weer 'meer van hetzelfde' lijkt, blijkt het door het benodigde 3D-zicht toch weer heel anders te zijn dan de andere spellen.

 

Opmerking Spelmagazijn: Net als bijvoorbeeld bij het spel River Crossing, is het een beetje klungelen met de magnetische brandweerman en de brandblussers. Pas op de hogere niveaus heb je ze echt nodig. Tot die tijd doe je het meestal zonder. Je onthoud wel dat je een brandblusser hebt gebruikt en het is niet nodig om tweemaal langs hetzelfde gebluste vuur te gaan.

Strategie: Loop met je brandweerman langs het gebouw en zet een blusser pas neer bij het vuur dat je dooft. De magneten zorgen ervoor dat deze blusser goed blijft staan en zo kun je duidelijk zien langs welk vuur je bent gelopen. 

Links:

Naar overzicht van spelbeschrijvingen

 

by Ronald Hoekstra - 2006

Met dank aan Busy Brains voor een recensie exemplaar.
Met dank aan Sandra voor de beschrijving en de afbeeldingen