Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Scorespoor > Verslagen > Zaterdag 28 april 2007

Titel (5K) Verslag

Zaterdag, 28 april 2007
Geschreven door: Gerard/Thea

Deze zonnige lentedag was bij uitstek geschikt om lekker buiten te starten met spellendag nummer 4 van dit jaar. Met de verdeling van de groepen gingen Esther, Ingvild, Thea en Gerwin aan de slag met het kakelverse spel “Rotterdam”. Het spelverslag hiervan is verder op te lezen met dank aan Thea.

Als opwarmertje kwam voor de andere groep het spel “Tongiaki”op tafel. Ik had het spel zelf recentelijk gespeeld en vond het wel een aardig luchtig spel om deze spellendag mee te beginnen. Zo gezegd, zo gedaan.

“Tongiaki” is een soort verkenningsspel waarbij spelers met hun scheepjes de wateren verkennen in het Polynesische gebied. Om af te meren is hulp van medespelers noodzakelijk. Des te meer spelers/kleuren er aan een tocht deelnemen, des te groter de kans is dat deze ook zal slagen en dat de speler daadwerkelijk nieuwe eilanden weet te bereiken.
De speler die de meeste punten weet te behalen met het bezetten van eilanden wint.

Tongiaki

Het spel is redelijk eenvoudig dus al rap stonden de 10 boten van de 5 spelers opdringerig in de haventjes van de starttegel. Met de aanvang van de eerste ronde werden de havens al ras leger en voer de ene na de andere vloot het avontuur tegemoet. De scheepjes varen steeds weer een onbekend gebied binnen (een nieuwe gedekte tegel) en het lot bepaalt of de vloot zijn weg vervolgt over zee dan wel dat deze plotsklaps bemerkt dat ze vastgelopen zijn op een volgend idyllisch strand. Gaandeweg ontstaat er een wirwar van vaarroutes die nergens toe leiden, terug voeren naar het eiland vanwaar je net gestart bent (volstrekt oninteressant), of je brengen naar een nieuw eiland.

In dit spel was het met name Ellen die haar schepen keurig door de onbekende wateren wist te loodsen en daarbij ook zorgde voor een bredere spreiding van haar scheepjes. Ook het terug varen naar reeds ontdekte eilanden zorgde er voor dat de bezetting op de verschillende eilanden steeds groter werd. Menige vloot werd bewust door spelers op reis gestuurd met als doel deze te laten opslokken door de zee. Zo werd de scheepsvoorraad van menig speler keurig klein gehouden, alles om er maar voor te zorgen dat we ons niet op al te veel eilanden wisten te nestelen. Zat Hank ergens in het noorden te prutsen met zijn schepen, zo zaten Jaap en ik meer zuidelijk de zee af te struinen. Na een klein half uur werd het, met het omdraaien van de laatste speltegel, al snel duidelijk dat Ellen de meeste eilanden wist te bezetten met haar schepen.

De eindscore: Ellen 18 punten, Hank 14 punten, Jaap 13 punten, Yvonne 6 punten, Gerard 6 punten

Thea, Gerwin, Esther en Ingvild waren inmiddels druk doende met de opstart van het spel Nautilus. Voor ons dus een goede gelegenheid om het volgende spel ter hand te nemen.

Die Saulen von venedig

Het was tijd om palen langs het “Canal Grande” te gaan slaan, bouwmaterialen in te slaan en om de eerste wijken van good old Venetië uit de grond te stampen.

Als bouwmeesters moeten wij proberen om het meest bij te dragen aan de bouw van de stad Venetië. Door middel van het uitspelen van kaarten kiezen de spelers er voor om in de lopende ronde bouwmaterialen in te slaan, palen te plaatsen of gebouwen te stichten. Het één houdt weer verband met het ander dus de geslagen palen van speler A kunnen door speler B bebouwd worden, waarbij speler C dan weer van mee kan profiteren. Gedurende het spel schuift de startspeler van de ronde door. Zo ook de gespeelde kaarten waardoor een ieder gedurende het spel betere en minder goede kaarten in handen krijgt. Zodra de laatste palen in de zompige bodem van het Venetiaanse deltagebied zijn geplempt eindigt het spel direct. De speler met de meeste punten is winnaar.

Die Säulen von Venedig

Plons, daar gingen de eerste palen en voor we het wisten was Jaap al druk aan het bouwen geslagen. Daar waar spelers zich nog verdrongen aan de start van het scorespoor was Jaap al hard op weg om de eerste hoek op het scorespoor te naderen. Wat er daarna nu precies gebeurde is niet echt meer te achterhalen maar opeens stond de handrem er flink op en wel dusdanig dat zelfs de blauwe speler (ondergetekende) naar de witte steen van Jaap kon zwaaien op het scorespoor tijden de inhaalmanoeuvre. Verder ontknoopte zich gaandeweg een gevecht om de gondel. De gondel in het spel levert de bestuurder punten op zodra een speler huizen of bruggen bouwt die grenzen aan Canal Grande. De slotfase van het spel was een toch wel merkwaardige. Het spel eindigt op het moment dat de laatste palen uit de voorraad op het bord worden neergezet. Nu was het einde nader maar de speler die het spel heel graag wilde beëindigen kon dit niet omdat de kaarten, die het slaan van palen mogelijk maken, bleven steken bij spelers die het spel nog niet wilden beëindigen. Zo werd het spel nog enkele speelrondes opgerekt tot het moment dat Yvonne de leiding nam op het scorespoor en prompt de laatste palen in het spel bracht.
Een verrassend einde aan dit mooie en luchtige spel was een feit.

De eindscore: Ellen 70 punten, Yvonne 65 punten, Gerard 63 punten, Jaap 49 punten, Hank 48 punten,

En hoe staat het met het spel Nautilus?” Ah, ok dan doen wij nog even een ander spel.

Royal Turf

We gaan wedden op paarden en wel over drie rondes. Via een origineel bewegingssysteem worden alle paarden gelijkmatig voortbewogen. De spelers kunnen hier zelf invloed op uitoefenen door de beweging aan de hand van een dobbelsteenworp toe te wijzen aan een paard. Zo kan je paarden in de race tegenwerken en vooruithelpen. Maar eerst gokken op paarden. De gokfiches worden ingezet en de race kan beginnen. Afhankelijk van de wijze waarop gegokt is zijn de belangen deels gelijk en ontstaan er een samenwerking tijdens de race. Een half uurtje spanning op de paardenrenbaan gaf het volgende eindresultaat:

Royal Turf

De eindscore: Gerard 1400 pound, Hank en Yvonne 1150 pound, Jaap 850 pound en Ellen 600 pound.

Odysseus”, een spel dat al lang in onze spellenkast ligt en waar ik eigenlijk nog niet eerder naar om heb gekeken. Jan en Ellen zijn bekend met het spel en zijn er zeer te spreken over dus een mooi moment om dit spel eens uit te proberen.

Als Griekse goden proberen wij een schip op de Mediterrane te aan te sturen. Elke speler heeft hierbij zijn eigen belang en wil het schip op een, voor hem of haar, zo’n gunstig mogelijke locatie laten stoppen. Dit zijn losse tegels met een bepaalde afbeelding. Middels speelkaartjes worden de bewegingen van de boot beïnvloed. Als in een speelronde alle spelers het schip niet meer wensen te bewegen wordt de locatie tegel naast het bord gelegd en komt er een nieuwe locatie tegel op de vrijgekomen plek. Deze locatietegels leveren de spelers punten op welke staan aangegeven op een persoonsgebonden geheime opdrachtkaar. De speler die als eerste 12 punten weet te behalen wint het spel.

Op het eerste gezicht ziet het spel er niet razend interessant uit. De vormgeving vind ik wat basic maar al spelende kreeg ik steeds meer plezier in het spel. Met name de strijd om het besturen van het schip beviel mij zeer en het afvangen van goden (je kan ze van elkaar afpakken zal ik maar zeggen) maakte het tot een alleraardigst spel. Los van mijn positieve eerste indruk was de score niet om naar huis te schrijven. Worstelde ik nog steeds om het schip nu eindelijk eens de goede kant op te krijgen zo was melde Hank opeens dat hij zijn punten binnen had. “Odysseus” is een aangenaam spel wat ik zeker vaker wil spelen.

De eindscore: Hank 11 punten, Ellen 9 punten, Jaap 7 punten, Gerard 6 punten

En “Nautilus” dan!

We waren nu beland bij de aanstaande broodmaaltijd voor deze dag. Het spel Nautilus was zeker nog niet gespeeld en het was tot op dat moment een behoorlijke marathon gebleken. De regels zijn toch wel omvangrijk en het spel werd bij lange na niet gespeeld binnen de daarvoor gestelde tijd. De spelers besloten in goed overleg om het spel te staken. Ik waag me niet aan het aanwijzen van de winnaar al meen ik dat Ingvild op dat moment er het beste voorstond.

Heckmeck

Na een uitgebreide maaltijd werd er gestart met het luchtige dobbelspelletje “Heckmeck”. Het blijft een leuk tussendoortje maar met 9 man wordt het toch wel een langdurige bezigheid. Na dit spelletje was het voor Jaap en Ellen tijd om weer huiswaarts te gaan.

De eindscore: Thea 6 punten, Ellen 4 punten, Gerard 4 punten, Jaap 2 punten, Esther 2 punten, Ingvild 0 punten, Gerwin 0 punten, Hank 0 punten Yvonne 0 punten,

Cash ’n Guns

De groep wilde graag elkaar nog even volpompen met lood. Ik zelf was wel even toe aan een time out en dit gaf mij ook gelijk de gelegenheid om even wat shotjes te maken van dit agressieve spel. Pistolen geladen, geld op tafel en nu verdelen maar die poet! Bij bosjes vielen de gangleden tijdens de harde, ongecensureerde en brute confrontaties in het spel. Pleisters werden rijkelijk verstrekt en gaandeweg het spel trok menig crimineel wat sneller aan de stutten als er weer eens recht in 3 of meer lopen werd gekeken. De eindscore is mij even ontschoten maar naast al het geld dat een ieder opstreek zat menig bendelid toch ook goed onder de pleisters.

Cash 'n Guns

Machiavelli

Een mooie afsluiting van de dag restte ons nog. Machiavelli kwam op tafel en het bouwen, beroven, stelen, moorden kon beginnen. Het was uiteindelijk 1 die het spel beëindigde door als eerste 6 bouwwerken op tafel te leggen wat de volgende eindscore opleverde

De eindscore: Hank 31 punten, Ingvild 27 punten, Yvonne 24 punten, Gerard 24punten, Esther 24 punten, Thea 22 punten, Gerwin 19 punten

De spellendag zat er weer op. De volgende afspraak is gemaakt. Op naar spellendag nummer 5.

Rotterdam” door Thea

Rotterdam is het nieuwste spel van Hans van Tol. Omdat de ontembare stad en Skyline mij wel bevielen keek ik hoopvol uit naar deze nieuwe aanwinst. Het spelmateriaal ziet er prima verzorgd uit, de spelregels zijn duidelijk dus kon er snel begonnen worden. Om de beurt plaats je een boot op een startplek (een van de vier) en je kiest een goederensoort, (een van de vier) die je vervolgens naar de juiste haven (een van de vier) moet gaan loodsen. De vaargeulen zijn voorzien van kleuren, om de beurt roep je een kleur, alle boten die dan kunnen varen gaan vooruit. Zo kun je heel gemakkelijk een boot van de tegenstander een verkeerde kant op laten gaan. Als een boot in een haven komt, en hij heeft niet de juiste goederen mee, dan krijgt de speler niets. Als een boot wel de juiste goederen mee heeft mag deze een kaartje pakken. Op dit kaartje staat een eindproduct. Elke haven kent 2 verschillende eindproducten dus 50% kans dat je de verkeerde trekt. Namelijk aan het begin van het spel krijgt ieder 3 opdrachten, waar eindproducten op staan. De bedoeling is deze te verzamelen. Elke opdracht vertegenwoordigt een aantal overwinningspunten, wie als eerste 12 punten heeft wint het spel.

Rotterdam

Ik had 1 opdracht in de hand met 3 beschuiten en 1 opdracht met 3 broden. Voor mij gold, verscheep gele goederen, en welk kaartje je dan ook krijgt het is altijd goed. In de gele haven krijg je namelijk of brood of beschuit. Terwijl de andere spelers aan het modderen waren om in de juiste haven terecht te komen, probeerde ik in konvooi recht op het doel af te gaan. Binnen no time had ik dan ook de 6 juiste grondstoffen te pakken. En dat terwijl 1 speler nog 0 punten had. Winnen is leuk maar ik denk toch dat ik het spel nog een keer moet spelen om een goed oordeel te kunnen geven. Vooralsnog ben ik nog niet echt enthousiast en samen met de andere spelers geven we dit spel een 6,5.

Naar verslagenoverzicht Scorespoor
Naar boven / Naar menu

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2007