Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Scorespoor > Verslagen > Feestje met H2olland en For Sale in Hoorn

Titel (5K) Verslag

Feestje met H2olland en For Sale in Hoorn, maandag 28 augustus 2006
Geschreven door: Remco

De teller staat vanaf vandaag op 36, het blijft dus maar feest in huize Krull. De verjaardag was al de dag ervoor gevierd en voor vanavond stond er een sessie gepland.

Allereerst dus koffie met gebak, maar we gingen snel aan tafel om H2olland te gaan spelen. De dag erna zou de journalist komen voor een interview over de spellengroep en over H2olland daar ik de krant over het spel had getipt. Het spel moest dus nog weer even grondig getest worden en voor Gerard was het de eerste keer dat hij het speelde, dus de regels werden ook nog weer even goed doorgenomen.

H2olland is niet alleen qua materialen en thema een heerlijk spel, je ruikt namelijk bijna de bollen als je het speelt en denkt daarbij weer terug aan die gezellige dagen als bollenpeller in de bollenschuren in het Westfriese, het is ook een bijzonder goed spel. Zo geestdodend als bollenpellen of -rapen is, zo heb je je aandacht nodig om het in dit spel er goed vanaf te brengen.

 

Het wil namelijk niet altijd zo zijn dat wanneer je als de beste meewerkt aan leegpompen van het meer en aan het opbouwen van het landschap succes voor het oprapen ligt. Het dient namelijk ook nog eens zo gespeeld te worden dat de lucratieve bollenvelden ingenomen kunnen gaan worden in de tulpenrace.

De molens zijn daarom heel belangrijk in het spel. Je plaatst ze om delen van het meer leeg te kunnen pompen en zo een tulpenveld als beloning te krijgen. In de tulpenrace zijn de molens de punten van waaruit je mag starten met de werkers die jouw tulpenvelden hebben bewerkt. Deze werkers worden door alle spelers voor de tulpenrace teruggeroepen naar het dorp om achter de startlijn plaats te nemen.

Het bleek dat het niet automatisch zo is dat wanneer je de meeste werkers aan de race deel kan laten nemen, je ook zal winnen. Gerard had verreweg de meeste werkers, maar kon vanuit zijn molens niet makkelijk de echt waardevolle tulpenbollen bereiken en zo claimen. Daarbij had Esther 2 werkers zo achter een molentje in haar schuur geplaatst dat Gerard deze niet kon zien en zo klopte zijn rekensom niet meer, waardoor Esther nog een heel mooi tulpenveld kon claimen.

De race was afgelopen en de velden werden geteld, het bleek allemaal erg dicht bij elkaar te liggen. Esther en Remco hadden beiden een overwinning behaald. In de regels werd nog even gekeken of er iets stond over een gelijke stand, ik zou me bijvoorbeeld kunnen voorstellen dat dan degene wint met de minste werkers in de tulpenrace, maar daarover stond niets.

Op de doos staat 60+ minuten speelduur, dat klopt zeer zeker, wij deden er namelijk 150+ minuten over. Het spel is intens, maar daar houden we van!

Om het geheel af te sluiten stelden Esther en Gerard Scream Machine voor. Remco liep naar de spellenkast maar nam ook For Sale mee naar beneden. Bij het zien van de doos was de keus snel gemaakt en we gingen bieden op de huizen om daarna de huizen te verzilveren voor cheques. Blijft elke keer weer een genot om te spelen.

Er werd hierna nog lekker wat nagekletst. Nog 3 keer werden de glazen dan toch echt voor de laatste keer bijgevuld en toen was het 1.30 uur. De journalist en Richard van Vugt staan de volgende dag om 9.00 uur voor de deur, dus tijd om de bedden op te zoeken. Het viel me wel op dat het woord Spiel alweer erg veel viel.

Uitslagen:

H2olland: Remco en Esther 47, Ingvild 44, Gerard 43

For Sale: Gerard 69, Esther en Remco 62, Ingvild 45

Naar verslagenoverzicht Scorespoor
Naar boven / Naar menu

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2006