Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Scorespoor > Verslagen > Verslag Spellendag 30 april

Titel (5K) Verslag

Verslag Spellendag 30 april, zaterdag 29 april 2006 (da's knap)
Geschreven door: Gerard

Eindelijk was het weer zo ver. De spelersgroep was op volle sterkte en klaar voor een dag vol spelplezier. De zon werkte, in tegenstelling tot koninginnedag, zowaar een handje mee.
Voordat de eerste spellen op tafel kwamen moest natuurlijk eerst de balans opgemaakt worden van koninginnedag. De dag waarop menig spelfanaat de vrijmarkt afstruint op zoek naar leuke en bijzondere spellen. Voor Remco en Sarah was de topper dit jaar het vinden van het spel De Ontembare Stad. Gerard kon zijn geluk niet op toen hij een puntgave Black-Box van Jumbo tegen het lijf liep en Thea en Hank hadden goede schik met de aankoop van de Hobbit.

Bij aankomst van Remco, Sarah en Jan-Karel werd meteen Hick Hack in Gackelwack tevoorschijn gehaald. Een leuk tussendoor spelletje van Zoch Spiele. Het gaat hier om het vreten en gevreten worden. De zes verschillende voederplaatsen worden elke speelronde mogelijk bezocht door de zes vogelsoorten om daar voedsel weg te halen. Dit gaat door middel van het uitspelen van kaarten. Zodra er meerder vogels op een voederplaats zijn kan het voedsel in harmonie worden verdeeld of er kan om geknokt worden. De vossen in het spel gooien voor de vogels roet in het eten. Zij worden namelijk door de vossen opgegeten maar ook de vossen kunnen het met elkaar aan de stok krijgen. Soms is zo een vogelhapje helemaal niet lekker. Zeker niet als het een schuwe vogel betreft want die levert je minpunten op.

Het spel is afgelopen als alle voedselbrokken zijn opgedeeld uit de voorraad. De laatste ronde wordt nog gespeeld en nu volgt de telling. De voedselbrokken worden geteld (drie verschillende kleuren blokjes met verschillende waardes) en de opgevreten vogels worden geteld. Dit vormt de eindscore. Echt een leuk spelletje voor jong en oud. Staat bij menig speler op de verlanglijst!

Omdat de rest nog even op zich liet wachten kwam HeckMeck op tafel. Eveneens van Zoch Spiele. Het is grappig overigens dat Zoch met haar spelletjes een naar het schijnt aansprekend thema heeft gevonden. We zien meermalen vogels terug in de spellen en ook het artwork is zo langzamerhand herkenbaar binnen dit thema. Nu is Heck Meck al vaker besproken dus ik volsta met het vermelden dat bij deze sessie het jagen op de wormen tot in het extreme werd doorgevoerd. Daar waar het spelletje meestal binnen 10 minuten is gespeeld werd er nu zo driftig op andermans wormen gejaagd dat we dik 20 minuten nodig hadden om alle wormen in het spel te verorberen. Ronduit hilarisch spelletje dus altijd een leuke starter voor een speldag.

Vreemd genoeg was, buiten Gerwin, de andere helft van de spelersgroep nog steeds niet gearriveerd. Geen enkel probleem want dan pakken we toch nog een kort spel! Alles Im Eimer is het spel waarbij beesten worden bestuurd middels kaarten en waarbij het de bedoeling is om elkaars piramide volledig aan gort te laten galopperen. (Voor zover honden en varkens kunnen galopperen dan) Waren drie van de zes spelers de piramides al bijna kwijt, zo had de andere helft amper nog een beest voorbij zien komen. Toch bleek maar weer dat beesten lastig te dresseren zijn want zo heb je een piramide en zo ben je hem kwijt.

De groep is inmiddels kompleet en we gaan meteen aan de slag. De groep deelt zich op in drie groepjes. Sarah, Ingvild en Gerwin starten met een oude bekende en zeer goed spel te weten Tikal. Remco, Yvonne, en Esther gaan met de Bruggen van Shangrila aan de slag. Gerard, Thea, Hank en Jan-Karel starten met Thurn und Taxis.

Na een korte uitleg gaat een ieder rap aan de slag om het postimperium op te zetten. Het spel speelt vlot en de routes worden vlot neergelegd. Het is Thea die toch al snel wat afstand gaat nemen van de rest. Haar routes zijn goed doordacht en ze weet rap haar postkoets huisjes op het bord te krijgen. Het is Thea die dan ook het spel doet eindigen door de hoogste postkoetskaart als eerste te claimen. In deze laatste ronde weet ook Hank nog de hoogste bonus kaart te bemachtigen. Gerard en Jan-Karel blijven in deze wat achterop. Een ieder is zeer te spreken over het spel. De meningen over dit spel lopen op diverse sites wat uiteen maar voor het gros in onze groep wordt dit spel zeker gewaardeerd.

Remco, Esther en Yvonne waren als eerste klaar met hun spel en zijn vervolgens in de tuin gaan zitten om daar het spel For Sale te spelen. Een heel aardig kaartspel waarbij men moet bieden op onroerend goed om deze vervolgens weer van de hand te doen met als doel zo veel mogelijk geld te verdienen. De uitleg van het spel duurt nog geen 5 minuten. Het spel speelt vervolgens erg vlot en is dusdanig leuk dat je al gauw geneigd bent om het meteen nog een keer te spelen.

Een tweede pot werd dan ook meteen gedaan waarbij vervolgens Jan-Karel, Gerard en Thea aanschoven. Weer zo een spel waarvan iedereen iets heeft van “Ja die moet ook bij ons in de kast staan”

Een volgende speelronde wordt opgezet. Gerard, Remco en Hank gaan met Go West aan de slag. Een prachtig uitgevoerd spel in een relatief kleine doos van Phalanx Games. We reizen met huifkarren door de VS van oost naar west en proberen tijdens het reizen zo veel mogelijk punten te verzamelen middels het waarderen van de gebieden waardoor wij ons voortbewegen. Het spel heeft een aantal leuke elementen die in combinatie de speler vaak voor keuzes stelt. Dit is ook gelijk de kracht van dit spel. Het thema is origineel, het spel is mooi uitgevoerd en het spel is gewoon goed.

Yvonne, Esther en Thea gaan met Ra aan de slag. Een Alea klassieker waarbij middels het bieden op diverse soorten fiches gestreefd moet worden naar meerderheden van diverse groepen. Dit alles is verpakt in een stijlvol Egyptisch thema.

Jan-Karel, Sarah, Gerwin, en Ingvild gaan de Bruggen van Shangrila spelen met de volgende overdonderende uitslag: Gerwin 30, Ingvild 28, Jan Karel 18, Sarah 13

Gerard wist niet wat hem overkwam toen hij het spel Black-Box van Jumbo op de vrijmarkt tegen het lijf liep. Een juweeltje dat ook meteen werd uitgeprobeerd door de groep. Nu wordt er gewaarschuwd als het gaat om het spelen van dit spel. De vragen die de spelers voorgelegd worden kunnen erg confronterend zijn en kunnen leiden tot verstoorde verstandhoudingen. Voor onze groep maakte dit in het geheel niet uit daar de onderlinge verstandhoudingen op permanente basis al verstoord zijn hetgeen door het spelen van dit spel alleen nog maar eens werd bevestigd. De eindstand wees echter wel uit dat Gerard maar beter een andere vriendengroep kan gaan zoeken en een andere levenspartner gezien zijn erbarmelijke score.

De avond was inmiddels ingetreden en de groep enigszins uitgedund. Bas Boom (8 jaar) wilde graag meespelen met het spel Medina. Gezien het eindresultaat speelde hij in het geheel niet slecht. Daar kon zijn vader nog wat van leren. Medina blijft een zeer goed en origineel uitgevoerd bouwspel waarbij paleizen met stallen, omgeven door markten en muren bepalen hoeveel ze elk waard zijn. De kunst is om tijdig de paleizen op te eisen. Doe je dit niet dan zit je opgescheept met erbarmelijke optrekjes in plaats van riante accommodaties.

De andere ploeg ging eens goed voor Kardinaal en koning zitten. Een prachtig tactisch meerderheidsspel wat al geruime tijd voor een luttel bedrag in de winkels ligt. Hier gaat het om gebiedscontroles middels het plaatsen van kloosters en raadsheren. Een redelijk eenvoudig spel om uit te leggen maar behoorlijk lastig om te spelen. De uitstraling van de doos doet vermoeden dat het een kinderlijk spel is maar daar zal je snel van terug komen.

Met een klein groepje sluiten we de avond af en komt Go West nog één maal op tafel. Het spel verloopt heel vreemd en er zit weinig beweging in. De reden van het afwijkende verloop zit hem in het feit dat Ingvild haar dubbele beurt optie consequent niet wenst uit te spelen. Hierdoor komt het uitspelen van waarderingen niet of nauwelijks aan de orde. In deze uitzonderlijke spelsessie wordt het eindspel bereikt door dat alle huifkarren het tweede territorium hebben verlaten.

Uitslagen:

Hick Hack: Yvonne 40, Remco 36, Gerard 27, Sarah 26, Jan-Karel 12

HeckMeck: Jan-Karel 6, Sarah 3, Remco 2, Yvonne 0, Gerard 0

Alles im Eimer: Jan-Karel, Remco, Sarah, Yvonne, Gerard, Gerwin

Tikal: Gerwin 146, Sarah 135, Ingvild 112

Bruggen van Shangrila: Esther 27, Remco 21, Yvonne 19

Bruggen van Shangrila: Gerwin 30, Ingvild 28, Jan Karel 18, Sarah 13

Thurn und Taxis:Thea 21, Gerard 16, Jan-Karel 16, Hank 12

For Sale:Yvonne 78, Remco 67, Esther 55

For Sale: Remco 54, Esther 50, Gerard 47, Yvonne 43, Thea 42, Jan Karel 37

Go West: Remco 41,Gerard 38, Hank 37

Ra: Thea 58, Yvonne 46, Esther 18

Black Box: Yvonne 13, Remco 13, Esther 13, Ingvild 12, Sarah 12, Gerard 7

Medina: Esther 44, Gerwin 42, Bas 31, Gerard 18

Kardinaal en Koning: Yvonne 64, Remco 51, Sarah 50, Ingvild 44

Go West: Gerard 38, Esther 36, Gerwin 32, Ingvild 25

Chinesische Mauer: Esther 35, Yvonne 27, Jan Karel 27, Thea 26

Hive: Esther gewonnen / Ingvild verloren

Hive: Ingvild gewonnen / Thea verloren

Naar verslagenoverzicht Scorespoor
Naar boven / Naar menu

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2006