Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Scorespoor > Verslagen > Hick Hack in Gackelwack / Thurn und Taxis in Hoorn

Titel (5K) Verslag

Hick Hack in Gackelwack / Thurn und Taxis in Hoorn, woensdag 5 april 2006
Geschreven door: Remco

Een sessie op woensdagavond. Bij Esther en Ingvild stonden Hick Hack in Gackelwack en Thurn und Taxis op het menu. Gerard en Remco schoven aan.
Bij binnenkomst waren Esther, Ingvild en Gerard al bezig met een spelletje Hick Hack, maar dat werd gezien het vroege stadium waar het in verkeerde afgebroken. Gerard legde het nog even uit en er kon begonnen worden. Het oog viel nog op de net binnen gekomen spellen van Esther en Ingvild waaronder zeer interessante titels van GIPF-project en Hive. Dat zou nog eens een mooie thema avond kunnen worden, een GIPF-project-avond.

Hick Hack bleek een erg leuk kort spelletje in het 'ik denk dat jij denkt dat ik denk' principe. Er zijn 6 voederplaatsen waarop per beurt een graankorrel gelegd wordt. De korrels hebben 3 kleuren met verschillende waardes. Je kan een vogelkaart spelen, die een waarde hebben van 1 tot en met 6. De vogelkaart wordt aangelegd bij de tegel met de kleur van de vogelkaart. Heb je de hoogste kaart, dan krijg je de korrels die erop liggen. Echter, er zijn ook voskaarten en die gooien uiteraard roet in het eten. De vos pakt de vogels en de waarde van de vogelkaarten zijn voor de speler die de voskaart speelde nu punten. Ook is er de -2 kaart, die voor de vos minpunten oplevert. De -2 kaart levert als deze op de tegel ligt altijd een groen blokje graan op voor degene die hem heeft uitgespeeld.

Nogmaals een erg leuk en simpel spelletje, dat Esther wist te winnen.

Hierna Thurn und Taxis, het nieuwe spel van Hans im Glück. Andreas Seyfarth is een naam die natuurlijk meteen aanspreekt vanwege zijn geniale spel Puerto Rico en zijn andere gelauwerde spel Manhattan. Thurn und Taxis is om te spelen een stuk lichter dan Puerto Rico, maar biedt toch een hele hoop interessante keuzes.

Alles draait om het zo rendabel als mogelijk neerleggen van routes waarover de postkoetsen kunnen rijden. De plaatsen op het bord liggen in verschillende deelgebieden. Weet je alle steden in een deelgebied aan elkaar te verbinden dan kan dit leuke bonussen opleveren. Ook is het rendabel om zo snel als mogelijk lange routes neer te leggen, daar zijn namelijk ook bonussen aan verbonden. Uiteindelijk gaat het erom wie als eerste de routekaart met de waarde 7 weet te bemachtigen, dit luidt namelijk de laatste ronde in.

Aan het begin van de beurt heeft de speler de keus uit 6 kaarten met daarop afgebeeld de steden. Een speler start een route en moet hierna die route verder zien uit te bouwen door voor de kaarten die op tafel voor zich liggen of na deze kaarten een nieuwe stedenkaart uit te spelen. Dit houdt in dat ze op het spelbord met elkaar verbonden moeten zijn. Lukt het de speler niet om een kaart te bemachtigen die de route verder kan voeren dan moet men de route opdoeken en in de volgende beurt weer opnieuw beginnen met een route.(Heel akelig)

Dit kan gebeuren doordat de speler nog even doorgokt, maar ook is het zaak goed op het bord te kijken of verschillende steden wel op elkaar aansluiten. Het is namelijk heel erg zuur als je een route van 6 kaarten moet wegdoen omdat door onoplettendheid blijkt dat de route op het bord niet klopt. Het betekent in feite dat je echt bent uitgespeeld, kan uw webmaster helaas uit ervaring meedelen. Gerard had het beste de routes neergelegd en kon tevreden de felicitaties in ontvangst nemen.

Toch is het spel goed, op Spellenpret hoorden we wat mindere berichten over het spel vanwege het feit dat aan het begin van de beurt de benodigde kaarten er wel eens niet kunnen liggen. Toch is het mogelijk om in de handkaarten al een ontsnappingsmogelijkheid achter de hand te houden. Naar onze mening is hierdoor de geluksfactor klein en in ieder geval aanvaardbaar. Zeker gezien het feit dat er in elke beurt ook een speciale actie uitgevoerd kan worden waaronder het opnieuw laten neerleggen van 6 kaarten. Staat voor de volgende spellensessie in ieder geval alweer op het programma.

Hick Hack in Gackelwack was een mooie afsluiter van de avond. Nu was Ingvild degene die het meest waardevolle graan bij elkaar pikte.

Uitslagen:

Hick Hack in Gackelwack : Esther 39, Remco 33, Gerard 32, Ingvild 24

Thurn und Taxis : Gerard 16, Esther 13, Ingvild 6, Remco 2

Hick Hack in Gackelwack : Ingvild 41, Gerard 39, Esther 33, Remco 27

Naar verslagenoverzicht Scorespoor
Naar boven / Naar menu

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2006