Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Scorespoor > Verslagen > Fische Fluppen Frikadellen / King Lui / Sticheln in Hoorn

Titel (5K) Verslag

Fische Fluppen Frikadellen / King Lui / Sticheln in Hoorn, zondag 29 januari 2006
Geschreven door: Remco

Hoge verwachtingen waren er deze avond. Fische Fluppen Frikadellen van Friedemann Friese, de man achter het geniale Funkenschlag en het zeer vermakelijke Finstere Flure, stond op het menu. Altijd een grote kans op een tegenvaller, maar ook FFF blijkt een fantastisch spel te zijn.
Bij het bekijken van de doos alleen al is het genieten geblazen. De spellen van 2F Spiele zijn geweldig verpakt, zelfs de mannetjes die aangeven met hoeveel spelers dit spel te spelen is hebben of een sigaret in de mond of een vis in de hand. Bij het uitpakken weer een prachtig spelbord waar de tekeningen doorlopen tot aan de rand van het bord. Dan natuurlijk het belangrijkste : het spel zelf.

Op het bord liggen verscheidene winkels waar al naar gelang het soort winkel gekocht, verkocht of geruild kan worden. De spelers hebben in elke beurt 3 bewegingspunten. Bewegen kan te voet of per vlot waarmee grotere afstanden afgelegd kunnen worden. De vlotten liggen aan steigers, is de steiger leeg dan kan je een vlot naar de steiger roepen en vervolgens je weg vervolgen.

Uiteindelijk draait het erom 3 fetisjen te ruilen bij de fetisjhandelaar. Om deze fetisjen te kunnen ruilen moeten de spelers verschillende combinaties aan goederen kunnen overleggen bij deze fetisjhandelaar. Eenmaal overhandigd krijgt de speler de keus uit 2 bonusfiches die tijdens het spel ingezet kunnen worden. Al reizend over het bord moeten de goederen gekocht of geruild worden. Prachtig element in dit spel is het mechanisme van de waarde van de goederen. Deze fluctueert gedurende het gehele spel. Zo koop je een vis voor 100 florint en een beurt later zijn ze nog maar 50 waard. Daarbij wordt het ook nog voordeliger om grotere aantallen van een goed aan te schaffen.

De verschillende elementen werden al spelend soms pijnlijk duidelijk. Zo werd er op een gegeven moment vis verkocht voor een aardig bedrag, maar dat houdt in dat op de tabel de waarde van de vis gaat dalen en dan is het voor de volgende speler een buitenkansje om de vis tegen een lage prijs weer in te kopen. Zo veranderen de omstandigheden al spelend continu en het levert dan ook een levendig spelbeeld op. Het devies luidt dus, goedkoop inkopen - duur verkopen en slim ruilen. Uiteindelijk bleek Remco dit deze avond het beste gedaan te hebben en had als eerste de drie fiches bij elkaar.

Tijdens de thema-avond kaartspellen had Ingvild King Lui gespeeld en was daar enthousiast over. Esther die het niet gespeeld had was dus benieuwd en er werd een rondje gespeeld. De spelers deden allen hun best zich zo netjes als mogelijk tegenover de koning te gedragen en niet meer te eten van een soort ingredient dan dat de koning op zijn bordje had liggen. De beste man vindt het namelijk onbeschoft als iemand meer van iets eet of drinkt dan dat hij zelf doet. Esther zette handig zwelgje in en haalde zo de juiste ingrediŽnten bij de koning weg, waardoor andere spelers soms met teveel voedsel en of drank bleven zitten. King Lui is een geinig kaartspel, geen topper, maar leuk genoeg om zo nu en dan eens op tafel te leggen.

Tijdens de tocht van Ronald Hoekstra over de Jumbo zolder had hij voor Remco en Sarah Sticheln meegenomen. Er was weinig tijd deze avond, maar er werd even een proefrondje gespeeld. Sticheln is een vreemd kaartspel, alle kleuren zijn troef, behalve de startkaart van een ronde. Daarbij heeft elke speler zijn eigen ergerniskleur. Haal je een slag binnen met kaarten die geen ergeniskleur bevatten, dan krijg je een punt per kaart. Zit de ergerniskleur er wel bij dan levert dit minpunten op ter waarde van het puntenaantal op deze kaart.

Aangezien er maar tijd was voor 1 ronde, heeft het spel niet echt de kans gekregen die het wel verdiend. Niet iedereen was even enthousiast, maar later nog eens nadenkend over het mechanisme zit er denk ik meer in dan op het eerste gezicht lijkt. Normaal gebruik je in een kaartspel de hoge kaarten om een mooie slag te halen, bij dit spel moet je ze gebruiken om een mooie slag toe te dienen. Ligt de slag aan een speler en je hebt een 9 in zijn ergerniskleur, dan is dat een mooie gelegenheid om hem hiermee eens even mooi in de min te drukken. Ik hoop de anderen er toch nog eens aan te krijgen, ik denk namelijk dat wanneer het systeem doorgrond is er een heel leuk kaartspel in zit.

Uitslagen:

Fische Fluppen Frikadellen: Remco 3, Sarah Ingvild en Esther 2

King Lui: Esther 77, Sarah 69, Ingvild 58, Remco 53

Sticheln: Esther 15, Sarah 8, Ingvild en Remco 3 (proefrondje)

Naar verslagenoverzicht Scorespoor
Naar boven / Naar menu

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2006