Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Scorespoor > Verslagen > Caylus in Hoorn

Titel (5K) Verslag

Caylus in Hoorn, zondag 8 januari 2006
Geschreven door: Gerard

Een iets minder gebruikelijk moment in de week om samen te komen om eens een pittig bordspel te spelen. Maar als gretige speler laat je geen kans voorbij gaan en al helemaal niet als je weet dat Caylus op tafel komt!

"Caylus"

Rond half 8 was de groep compleet. Remco en Sarah hadden het spel al op tafel uitgestald en een ieder schoof automatisch aan op de plek waar zijn of haar kleur aan speelstukken was neergelegd. Opmerkelijk, daar er doorgaans ook nog wel eens om de speelkleur gevochten wordt.

Caylus kent een wat complexer speelsysteem. Niet dat het spel op zich erg ingewikkeld is maar meer dat er nog al wat fasen doorgelopen moeten worden en dat de keuzemogelijkheden voor de spelers dusdanig is dat het bij tijd en wijlen nog al eens een flink stuk denkwerk vraagt. Ingvild en Gerard namen de uitleg van het spel voor hun rekening wat wel zo prettig is. Het doorlezen van de regels wierp nog al veel vragen op maar met de uitleg viel alles al snel op zijn plaats en was het spelprincipe met het doorspelen van de eerste ronde volledig duidelijk.

De 5 spelers zijn in dit spel allen bouwmeesters en hebben de taak om, in opdracht van de koning een kasteel te bouwen vlak bij het dorpje Caylus. Met deze bouw, en de daaraan gekoppelde ontwikkeling van het dorpje Caylus zelf, zijn prestigepunten te verdienen. De bouwmeester die het meeste bijdraagt aan de ontwikkeling in deze regio, en daarmee dan ook de meeste prestigepunten weet binnen te slepen, wint het spel.

Het spel begon zich langzaam maar zeker af te tekenen. Ingvild had de strategie uitgestippeld om de ontwikkeling in de stad zo in te zetten dat zij al snel toe kon werken naar het bouwen van het meest prestigieuze bouwwerk te weten de kathedraal wat bij de bouw maar liefst 25 prestigepunten op zou leveren. Keerzijde was wel dat daar waar anderen zich sneller op het scorespoor voortbewogen, Ingvild omwille van deze strategie wat achter bleef om in de laatste fase van het spel vooruit te schieten en opeens weer volledig in de race was.

De tactiek van Esther was er veel meer op gericht om zo veel mogelijk gunsten te genereren tijdens het spel. Middels deze gunsten sleepte Esther een behoorlijk aantal extra prestige punten binnen wat aan het einde ook bepalend bleek voor haar overwinning.

Remco, Sarah en Gerard verdeelden de aandacht breed over het spel. Toch wist Gerard veel extra prestigepunten te vergaren door bewust bepaalde ontwikkelingen te bouwen en andere op te heffen zodat er een schaarste ontstond aan grondstoffen. Zo wist Gerard elke ronde wel 1 of 2 extra prestigepunten te scoren. Remco kampte nogal met fondsen en in het laatste gedeelte van het spel verzamelde hij zo veel mogelijk goud welke in de eindafrekening omgezet kon worden in veel extra prestigepunten.

In de allerlaatste beurt ging het er om hangen. Veel van de op dat moment doorgevoerde acties hadden behoorlijke impact op het eindresultaat. Sarah stond op het punt om in de laatste ronde nog heel wat prestigepunten binnen te slepen ware het niet dat de corrupte voogd hier een stokje voor stak (met dank aan Gerard). Had Sarah twee paarse grondstoffen gepakt en meegebouwd aan het kasteel, had ze 19 punten extra gehad. Deze klap kwam dusdanig hard aan dat de voorziene eerste plaats nu moest worden ingeruild voor de laatste plaats.

Ingvild wist, zoals voorzien, in de laatste ronde haar prestigieuze gebouw op tafel te krijgen en maakt een enorme sprong voorwaarts. Toch was deze megasprong op het scorespoor niet groot genoeg en bleef Ingvild nipt op een 4e plaats hangen. Remco ruilde al zijn goud om voor punten en wist een plaats voor Gerard te eindigen. Gerard kon echter nog wat geld omzetten in een enkel prestigepunt zodat de heren deze avond op een gemeenschappelijke 2e plaats eindigden.

De tactiek van Esther werkte het beste. Haar tactiek om gestaag vorderingen te maken op de gunstentabel wierp haar vruchten af en met een tevreden glimlach kon zij de eerste plaats opeisen.

Nabeschouwing:

Wat een prachtig spel!

Remco riep al in de tweede ronde, vol enthousiasme dat hij dit een geweldig spel vond en dat onderschrijft de hele groep van harte. Het spel komt volledig tot zijn recht als het met 5 spelers gespeeld wordt.

“Scream Machine”

Toch nog even een luchtig kaartspelletje als afsluiting van de avond. “Scream Machine” (zie omschrijving in het artikel van 7 januari 2006) werd even snel door Gerard uitgelegd en binnen 5 minuten werden de eerste attracties in de diverse pretparken opgebouwd.

Het spelletje speelde vlot weg maar Gerard kon amper een bezoeker naar zijn pretpark lokken. Esther daar en tegen haalde ze met bakken binnen. Ook Remco en Ingvild wisten menig bezoeker te claimen en na 30 minuten kon de eindbalans opgemaakt worden. Al met al een leuk spel met een grappig thema alleen wel met een zeer hoge geluksfactor.

Uitslagen:

Caylus: Esther 55, Remco en Gerard 50, Ingvild 48 en Sarah 45

Scream Machine: Esther 17, Ingvild 14, Remco 12 en Gerard 8

Naar verslagenoverzicht Scorespoor
Naar boven / Naar menu

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2006