Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Scorespoor > Verslagen > Spellendag in Bovenkarspel |
Verslag
Spellendag in
Bovenkarspel, zaterdag 7 januari 2006 Geschreven door: Gerard |
Het mooie van de spelersgroep hier in Hoorn en omstreken is dat er bij gelegenheid allemaal onderlinge speelafspraken worden gemaakt. Zo ook deze van 7 januari jongstleden.
Esther en Ingvild zijn bij Gerard en Yvonne langs geweest om eens een hele dag flink wat spellen door te tijgeren. Het aardige van het nieuwe jaar is dat een ieder weer met een blanco spellenlijst begint en vanaf dag één de gespeelde spellen bij houdt. Ieder doet dat weer om een andere reden maar in grote lijnen is het leuk om lopende het jaar vast te kunnen stellen welke spellen vaker op tafel komen en welke minder vaak. Ook blijft het voor sommigen een sport om zo veel mogelijk nieuwe en onbekende spellen te spelen. Omdat er hier genoeg van zijn in de spelersgroep zal er voorlopig wel een mix van bekende en minder bekende spellen op tafel komen dit jaar.
“Die Glucksritter”
Vroeg in de middag werd begonnen met het spel “Die
Glucksritter”, een spel voor 3 tot 6 spelers van Klaus Kreowski.
Het spel ziet er kinderlijk uit met het cartoonachtige speelbord en
speelkaarten. Toch is het best lastig. Een ieder moet proberen een burcht te
bouwen bestaande uit 4 muren en 4 torens. Hiervoor moet men geld zien te krijgen
door middel van belasting opbrengsten, douane opbrengsten of eenvoudigweg om
deze te roven. Met het geld kan men muren en torens bouwen. Een luchtige
combinatie van een bord/kaartspel met een zeker portie geluk. Geen hoogvlieger
maar toch best aardig te noemen.
Esther kon behoorlijk snel al wat geld binnen halen en wist daarnaast ook nog
eens een toren van Gerard te stelen. Ingvild en Yvonne deden ongetwijfeld hun
uiterste best maar op de één of andere manier zaten ze elkaar steeds weer dwars
met de kaarten. Het getouwtrek tussen de dames, de aandacht welke Gerard had
voor zijn eigen plannen zorgde er voor dat Esther in stilte constant kon
doorbouwen en geld inzamelen. Het was dan ook verrassend om al rap een burcht op
tafel te zien op de bouwlocatie van Esther.
Zo kon het verkeren dat de einduitslag als volgt werd opgetekend;
- Esther (speelde met paars) 1e plek, (volledige burcht)
- Gerard (speelde met groen) 2e plaats, (halve burcht)
- Ingvild (speelde met geel) 3e plaats, (slecht 1 toren)
- Yvonne (speelde met rood) 4e plaats, (lege vlakte!)
“Die Mauer”
Om een beetje bij het thema te blijven van het bouwen van
burchten kwam vervolgens het spel “Die Mauer” op tafel. Een spel voor 3 tot 6
spelers van Thomas Fackler en uitgegeven door “Zoch”. Deze uitgever kenmerkt
zich door het soort spellen dat zij uitgeven. Vaak zijn het houten spellen en ze
zijn duidelijk anders dan de reguliere bord en kaart spellen.
Een ieder krijgt een houten toren, poort en 5 muurdelen welke elk verschillen in
lengte.
Het is de bedoeling als eerste al je onderdelen kwijt te raken door op tafel de
muur steeds verder uit te bouwen. Het principe is dat je een enkel onderdeel in
je hand neemt en de rest verborgen houdt waarbij je probeert in te schatten wat
de bouwmeester van de ronde gaat doen. Zo kan het voorkomen dat je de
bouwmeester te slim af bent en je in zijn plaats een stuk aan mag bouwen of dat
de bouwmeester de rest te slim af is en zelf een stuk van de muur mag aanpassen.
Een grappig spelletje waarbij de resterende muurdelen als minpunten worden
geteld. Ook Bas (8 jaar) deed beide potjes dapper mee. De eindscore was als
volgt;
- Gerard 1e met nul punten, Ingvild 2e met -8, Esther 3e met -9, Bas 4e met -11
en Yvonne 5e met -35.
- Gerard 1e met nul punten, Yvonne 2e met -1, Ingvild 3e met -3, en Esther en
bas gedeeld 5e met -6
“Scream Machine”
Ingvild had het kaartspel “Scream Machine” voorbereid. Een
heel aardig kaartspelletje waarbij je door middel van het bouwen van een
pretpark moet proberen bezoekers naar je park te lokken. Afhankelijk van het
soort attracties trek je bepaalde mensen aan zowel regionaal als internationaal.
De internationale bezoekers zoeken de beste parken uit die er op tafel liggen en
de regionale bezoekers kiezen uit slechts twee parken. De wijze waarop dit in
het spel is uitgedacht is origineel en maakt het spel zeker de moeite waard.
Er werd duidelijk om de bezoekers gevochten. En alles ging redelijk gelijk op.
Toch bleek Bas al snel een sterke troef in handen te hebben door zich meer te
richten op de inwendige mens wat hem telken wel weer wat bezoekers opleverde.
Gerard ging meer voor de koopjesjagers die eigenlijk altijd trouw naar zijn
pretpark kwamen.
Na 5 rondes van aankopen van attracties en het lokken van bezoekers kon de
eindbalans opgemaakt worden:
- Gerard 1e met 21 punten, Bas 2e met 19 punten, Esther 3e met 15 punten, Yvonne
4e met 14 punten en Ingvild 5e met 12 punten.
“Lost Valley”
Tijd voor een wat lastiger spel. Niet zo zeer complex maar toch een spel met wat meer uitdaging, keuzes en wat meer tactisch. We hadden het spel “Lost Valley” nog vaag in ons hoofd zitten en daarom moesten we weer even de boel op de rit krijgen maar na een goede 10 minuten kon het spel toch weer opgestart worden.
Enthousiast trekken de vier goudzoekers er op uit om het
land af te struinen op zoek naar goud terwijl het land en de rivier steeds
verder worden ontdekt. Gerard en Yvonne investeerden direct in een wagen daar
waar Esther en Ingvild al snel meer voordelen zagen in een kano. Er werd lustig
gevist en gejaagd en zo af en toe werd er een mijn opengelegd om goud te delven.
Best een lastig spel omdat je steeds weer diverse goederen nodig hebt om verder
te komen in het spel. Dit dwingt je er toe om steeds weer keuzes te maken
waarbij je moet oppassen dat jij niet al het voorbereidende werk doet en dat de
medespelers er met de buit vandoor gaan.
In de eindfase van het spel besloot Esther er vroegtijdig een einde aan te maken
door snel terug te gaan naar de kampwinkel en het spel te laten stoppen. Nu kwam
het er op aan wie de meeste goudklompen in zijn bezit zou hebben. Achteraf bleek
de tactiek van Esther een goede te zijn maar het was een close finish.
- Esther 1e met 26 goudklompen, Gerard en Ingvild 3e met 25 goudklompen, Yvonne
4e met 9 goudklompen.
“Feuerschlucker”
Even een luchtig kaartspelletje tussendoor. Yvonne had
even iets anders te doen dus tijd voor een snel potje “Feuerschlucker” waar de
spelers acts op voeren en proberen toeschouwers te lokken naar deze acts. Een
simpel en vlot spelletje waar uiteindelijk de spelers met de meeste toeschouwers
wint.
Het spel gaat over drie rondes waarbij er drie keer gestreden wordt om in totaal
60 toeschouwers. Esther maakte er in de tweede ronde er een sport van om bij de
andere spelers steeds toeschouwers af te pakken. Dat vroeg om tegenmaatregelen
dus zij kreeg er van langs in de laatste ronde. Uiteindelijk was ook bij dit
spel de stand weer erg close.
- Gerard 1e met 63 toeschouwers, Esther 2e met 61 toeschouwers, Ingvild 3e met
56 toeschouwers.
“Die Fusten von Florenz”
Tijd voor het serieuzere werk. Deze avond stond in het
teken van het oude Florence waar de bouwmeesters probeerden met het bouwen van
de stad zo veel mogelijk prestigepunten te vergaren.
Met recht één van die spellen die thuishoort in de top 10 van beste spellen. De
spelmechanismen zijn goed doordacht. Veel vrijheid in keuzes, meerder tactieken
en veel interactie. Het spel vorderde voor een ieder redelijk tot goed en Esther
begon behoorlijk hard uit te lopen. Het venijn zat bij dit spel echter in het
puntje van de staart. In de cruciale ronde kon Esther geen gebouwenkaart meer
uitspelen wat haar uiteindelijk de overwinning deed ontglippen. Toch was ook
hier de overwinning weer erg krap en zat een ieder er weer dicht bij.
- Gerard 1e met 60 punten, Ingvild 2e met 58 punten, Esther 3e met 56 punten en
Yvonne 4e met 52 punten
“Autoscooter”
Tijd voor een laatste spel. Het spel “Autoscooter”. Een
spel waar je botsauto’s over een speelveld moet bewegen en elkaar zo hard
mogelijk moet zien te rammen. Het idee is leuk maar de uitvoering was diep
teleurstellend. Er zat geen vaart in het spel en het duurde allemaal veel te
lang. Gerard wilde het spel eigenlijk direct al afschrijven maar Ingvild kwam
met een idee om de regels aan te passen op een manier dat het spelverloop maar
ook de bewegingsvrijheid van de botauto’s drastisch zou kunnen veranderen. Zeer
goed idee dus daar gaan we rap aan werken.
Uiteindelijk is het spel wel afgerond en was er wederom een score te noteren.
- Gerard 1e (blauwe botsauto) goed voor 14 schadepunten
- Esther 2e (roze botsauto) goed voor 12 schadepunten
- Ingvild (Geel) en Yvonne (rood) 4e en beide goed voor 7 schadepunten.
Al met al weer een buitengewoon aangename speeldag. Hopelijk komen er dit jaar
nog vele als deze voorbij.
Naar
verslagenoverzicht Scorespoor
Naar boven /
Naar menu
![]() |