Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Foto's en verslagen > Ducosim Spellenbeurs 24-05-2003 |
Verslag
Ducosim Spellenbeurs 24 mei 2003 |
Zie ook het fotoalbum.
Een geweldige opkomst tijdens de Ducosim spellenbeurs (ja, het heet geen conventie meer). Ruim 600 bezoekers als mijn informatie correct is. Het was af en toe zelfs zo druk dat je geen leeg tafeltje kon vinden om te gaan spelen. Opvallend was ook (voor het eerst ?) de aanwezigheid van Identity Games en 999Games met spellendemonstraties. Helaas ontbrak de Speel-o-theek, waar altijd gemakkelijk een spel te lenen is. Duivelsei was weer aanwezig met demonstraties van het nieuwe Eiszeit en de Nederlandse versie van Puerto Rico. De berichten over Eiszeit waren niet altijd even positief, maar toch liet ik het spel me uitleggen. Na even wachten waren er vijf spelers beschikbaar. In Eiszeit jagen de spelers met jagers op mammoeten. Hoe meer jagers je bij mammoeten weet te krijgen, hoe meer punten ze opleveren. Elke beurt speel je een actie-kaart uit. Bij de lichtgekleurde kaarten mag je zelf een actie doen, maar daarvoor moet je stenen betalen. Bij de donkergekleurde kaarten mogen andere spelers een actie doen, maar daarvoor ontvang je stenen. Het spel bleek later niet helemaal correct uitgelegd te zijn, waardoor het spel niet helemaal volgens plan verliep. Zo verzamelde ik I in de eerste van vier rondes erg veel stenen, om later zijn slag te kunnen slaan. Er is echter (terecht) een limiet aan het aantal stenen, zo bleek later. Want waren er maar 4 stenen in de voorraad over voor de tweede ronde. Daardoor duurde deze maar één beurt en scoorde ik in de tweede ronde ook bijna geen punten. Roos en Céleste waren twee jonge deelneemsters, die het spel snel in de gaten hadden. Ze speelden elkaar vaak de bal toe en omdat de oudere spelers Karin, Guido en ik elkaar vaak in de haren zaten, konden ze flink uitlopen. Het gevaar werd te laat onderkend en het leek er dan ook op dat Céleste ging winnen. Verrassend genoeg scoorde Roos in de laatste ronde erg veel punten en ging haar nog voorbij. Karin maakte de winst voor de dames compleet, de heren vertwijfeld achterlatend. Later bleek dat er nog meer fout was gespeeld tijdens het spel: zo begint het spelbord niet leeg, maar mag iedere speler 6 jagers plaatsen. Tevens komt het ijs vanaf de bovenkant van het bord binnendringen en mag het niet willekeurig op het bord gelegd worden. Toch was het algehele gevoel bij het spel positief. Iets om zeker vaker te spelen, al is het wel een van de luchtigere spellen in de Alea serie.
De winnende dames
(klik op de foto voor een
vergroting)
Een ander nieuwtje op de beurs was de nieuwe uitgever BarboGames met het spel Yin Yang. Dit is een spel voor 2 tot 8 spelers, waarbij de spelers een levenslijn proberen te bouwen. Het spel bestaat uit twee delen. In het eerste deel verzamelen de spelers stenen voor het bouwen van de levenslijn en bepalen zij welke levenslijn zij willen gaan maken. Het tweede deel bestaat uit het proberen te plaatsen van de stenen op het levenslijnen gedeelte van het spelbord. De speler die als eerste zijn levenslijn compleet heeft en geen stenen meer over heeft, wint het spel. Het spel ziet er prachtig uit en het materiaal is zeer verzorgd. De regels zijn snel te leren en gemakkelijk uit te leggen. Het spel is echter al meer dan 10 jaar geleden verzonnen en pas nu uitgegeven. En dat is toch wel enigszins te merken. Het heeft niet de hele ontwikkeling in de spellenwereld meegekregen. Voor de gelegenheidsspeler zal dat niet uitmaken, de spellenliefhebber raakt snel uitgekeken op het spel.
BarboGames
(klik op de foto voor
een vergroting)
Ad Jongeling had ook weer 3 prototypes van spellen meegenomen. Een verbeterde versie van Let's go, het autorace spel en nog twee nieuwe ontwerpen. Helaas had ik niet veel tijd om die te proberen. Wel heb ik een van de nieuwe ontwerpen laten uitleggen. In dit spel (werktitel Combino) dat op een vierkant bord wordt gespeeld, moeten genummerde stenen naar de overkant worden gebracht. De stenen beschikken over energie, afhankelijk van het getal. Deze energie kan worden doorgegeven aan andere stenen op het bord, waardoor je een soort kettingreactie krijgt. Met de hogere stenen moet je dus je lagere stenen voortbewegen om de snelheid erin te houden. Een grappig idee en de spelers die bezig waren hadden er veel plezier in. Het andere prototype heet Stad van Duizend en Een. Daarin werken de spelers in een uitbreidingsplan van een stad. Door het aanleggen van wegen ontstaan rechthoeken. Hoe groter de rechthoek, hoe groter het pand dat je er in kunt bouwen en hoe meer geld je er voor krijgt. Verder is ook de ligging van belang en zijn er ook grondgebieden met schatten.
Het prototype
(klik op de foto voor
een vergroting)
Bij 999Games werd o.a. het nieuwe Leeuwenhart gedemonstreerd. Daar trof ik Remco en Sarah van Spellenkast. Ik vertelde de uitlegger dat je wel eens de pech kon hebben dat je geen murenkaartjes kon bemachtigen. Volgens hem zou dat wel meevallen, maar vanaf het moment dat ik het gezegd had, tot aan het einde van het spel, heeft hij geen murenkaartje meer gehad. Daarmee verspeelde hij de overwinning. Naderhand moest hij me toch gelijk geven. Op de site van Spellenkast staat hiervan trouwens een foto.
Ondertussen kwam ik o.a. Ben Leijten en Gerard Mulder van Jumbo tegen en ook Kris Burm van de Gipf spellen, Roel Steinvoorte van Ravensburger en René v/d Moosdijk van Gameforce. De tijd vloog voorbij en eigenlijk was het tijd voor een spelletje. Met Enrico, Sandra, Vincent, Jeroen, Monique en Ronnie speelde ik Bang!. Nou ja, speelde. Ik werd al snel door Monique in de cel gestopt en ik wist er met geen mogelijkheid uit te komen. Daar zat ik dan als Renegade. Mijn kaartenhand werd steeds verder uitgemolken, maar gelukkig werd er niet veel op me geschoten. Enrico had het zwaarder te verduren en werd al snel uitgeschakeld. Sheriff Jeroen keek de kat uit de boom. Toen ineens gooide Sandra een brandende staaf dynamiet in mijn cel, die prompt ontplofte. Daardoor was ik eindelijk uit de cel en maar ook uit het spel. Ze kreeg meteen een boze Vincent op haar dak, terwijl Jeroen en Ronnie Monique aanpakten. Toen beide dames het loodje hadden gelegd, was de rust in het dorpje weergekeerd.
Jeroen en ik vertrokken naar de aangrenzende zaal om samen met Erwin even te brainstormen met Frank Tibosch van PS Games. Na afloop van de beurs zou het gesprek zonder Erwin, maar met Monique en Erno worden voortgezet onder het genot van een Balkan maaltijd. Voor het zo ver was nog snel even de beurs over. De meeste stands waren echter al vertrokken. Ook Niek en Tanya ben ik niet tegen het lijf gelopen en met Rob en Det heb ik zelfs geen spel gespeeld. Bij de Bring and Buy stand had ik wel Troia op de kop weten te tikken en vlak voor het sluiten van de beurs kocht ik nog Nero bij een van de winkels. Ziet er interessant uit. Deze stand is in ieder geval een leuk initiatief en ik hoop dat het voortgezet zal worden. Er zijn meer dan 60 spellen aangeboden, waarvan twee derde is verkocht.
Naar
foto's en verslagen
Naar boven / Naar menu
![]() |