Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Foto's en verslagen > Levend Cluedo

Titel (5K) Verslag

Levend Cluedo, 20 november 1999

Locatie: bij mij thuis vanaf 20.00u. Ter gelegenheid van mijn verjaardaag organiseerde ik een zelfverzonnen variant van Levend Cluedo. Voor de liefhebbers zal ik aan het einde van dit verslag de spelregels in het kort weergeven. Mooi op tijd waren alle gasten aanwezig: Hans, Rutger, Esther, Ronald II, Djouni, Sacha, Henk-Jan, Ellen en Pieter. Na het uitpakken van de cadeautjes en het eten van vlaai begon ik met de uitleg van de regels. Het leek in het begin een beetje ingewikkeld, maar zodra het spel begon, bleek het allemaal reuze mee te vallen. Er was iemand vermoord en de gasten probeerden onderling uit te zoeken wie de dader was, met welk wapen de moord was gepleegd en in welke kamer. De gasten moesten daadwerkelijk naar de kamers gaan en met de moordwapens rondzeulen. Ondertussen klonk er onheilspellende muziek, die elke 4 minuten werd onderbroken door klokkengelui. Elke 16 minuten kwam iedereen bijeen in de woonkamer voor een korte pauze. Daar konden onduidelijkheden worden toegelicht en ik 'verkocht' er extra informatie aan de hoogstbiedende.

Omdat de indirecte informatie die je bij het bordspel Cluedo krijgt bij deze live uitvoering ontbrak, had ik speelgeld geïntroduceerd. Daarmee konden de gasten die indirecte informatie kopen van de andere gasten. Sommige gasten gingen daar wel erg creatief mee om. In het huis had ik trouwens ook nog enige aanwijzingen verstopt, alsmede een bankkluis, die veelvuldig werd geroofd door oplettende gasten.

Waar echter de meeste gasten niet van op de hoogte waren, was de aanwezigheid van een vampier. Elke spelperiode zou hij één van de gasten 'bijten', die daardoor niet alleen zelf ook een vampier werd, maar tevens bij de komende pauze zijn eindbeschuldiging moest inleveren. Rutger was het eerste slachtoffer van vampier Henk-Jan. De volgende periode waren Hans en Sacha het slachtoffer. Inmiddels hadden al diverse andere gasten hun eindbeschuldiging ingeleverd. Alleen Esther en Henk-Jan waren nog over. Esther kreeg dan ook vele vampiers achter zich aan. Uiteindelijk bleek Djouni het als eerste goed te hebben geraden.

De rest van de avond kwamen enkele andere spellen op tafel. Als eerste probeerde ik Maskenball. Dat liep voor geen meter. Ook een tweede ronde stelde niets voor. Jammer. Talking Stones daarentegen ging een stuk beter. Djouni en Sacha waren daarin erg goed. De tweede ronde deed ik ook mee en eindige op een gedeelde eerste plaats. Pieter had soms erg opvallende manieren van uitbeelden... Inmiddels besloten de eerste gasten huiswaarts te keren. Met de rest speelden we een spelletje Igel Ärgern. Ik stond op het punt te winnen, maar kreeg de 3e egel maar niet over de streep. De anderen wisten dat te verhinderen, waardoor Esther akelig dichtbij kwam. Maar ook dat wilde maar niet lukken, zodat Sacha wist te profiteren. Ronald II en Rutger waren ook nog erg dichtbij gekomen en ook Henk-Jan was nog niet kansloos. Hoewel je het spel niet erg goed kan beïnvloeden was het toch erg grappig. Zonder Ronald II speelden we ook nog een kort spelletje Dots. Dat wist ik te winnen, met Henk-Jan als goed tweede.

Het was weer een heel geslaagde verjaardag wat mij betreft. De chaos in mijn huis viel gelukkig mee. De gasten hadden zich in de diverse vertrekken netjes gedragen.

De beknopte spelregels

Alle deelnemers kregen een lijstje waarop alle gasten, alle vertrekken en alle wapens stonden vermeld. Daarnaast kregen zij elk wat speelgeld. Van elke gast, kamer en wapen heb ik 2 speelkaartjes gemaakt, behalve van de uiteindelijke oplossing. Elke speler kreeg evenveel kaartjes en de overgebleven kaartjes zou ik later in het spel per opbod verkopen. Het spel werd verdeeld in spelperiodes van ongeveer een kwartier. In elke spelperiode mocht elke gast elke andere gast maximaal eenmaal ondervragen. Om dat te doen moest er eerst een wapen gevonden worden, vervolgens moest een andere gast worden aangesproken (deze mocht niet weigeren) en moest meekomen naar de gewenste kamer. In elke kamer mochten zich maximaal 2 gasten bevinden. De aangesproken gast moest worden aangesproken over het aanwezige wapen, de specifieke kamer en een andere gast naar keuze. Als de ondervraagde daar een of meerdere kaartjes van had, moest hij er één laten zien (niet meer). Daarnaast mocht de ondervragen 1 bankbiljet aanbieden. In ruil daarvoor moest de ondervraagde één indirecte informatie geven over de gevraagde items. Dus informatie waar hij/zij geen kaartje van had, maar die hij wel had gezien. Tot slot konden de gasten in onderling overleg voor meer bankbiljetten informatie uitwisselen over de gevraagde items. De ondervrager moest vervolgens het wapen achterlaten en op zoek gaan naar een ander wapen. Eenmaal tijdens het spel mochten de gasten tijdens een pauzeperiode hun eindbeschuldiging inleveren. Daarna ging het spel gewoon door. Nadat iedereen zijn eindbeschuldiging had ingeleverd, werd de echte oplossing bekendgemaakt. Van alle gasten die het goede antwoord hadden gevonden, was degene die dat als eerste had ingeleverd de winnaar.

Spelbeschrijving van Cluedo in Spelmagazijn
Naar foto's en verslagen
Naar boven / Naar menu

 

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2006

Met dank aan Sandra voor het bijwerken van de pagina