Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Evenementen > Spiel > Spiel 2009 > Fairplay top 10

   Fairplay top 10 Spiel 2009

Spiel 2009 zit er alweer op. Gedurende 4 dagen hebben we weer talrijke prachtige spellen kunnen spelen. Er zijn gedurende Spiel meer dan 600 nieuwe uitgaven gepresenteerd. Dit zijn niet alleen nieuwe spellen, maar ook uitbreidingen en heruitgaven worden daarbij geteld. Te veel om allemaal uit te proberen in 4 dagen tijd. Om een indruk te krijgen van de toppers houdt het Duitse spellenmagazine Fairplay daarom een overzicht bij van de spellen die door de bezoekers van Spiel het hoogst gewaardeerd worden (waarbij een 1 uitmuntend is en een 6 dik onder de maat). De top 10 van deze lijst willen we je natuurlijk niet onthouden! Aan de hand van de foto's van het spelmateriaal en de beschrijving die we bijgevoegd hebben, kun je zelf eens bekijken of je aan dit spel bij de volgende gelegenheid wat extra aandacht moet besteden. Klik op de foto's voor een vergroting.
 

1. Vasco da Gama (What’s your Game, waardering 1,38)
Vasco da Gama had als doel een route over zee te vinden naar India. In dit spel financieren de spelers schepen op zoek naar verre bestemmingen. De spelers bepalen zelf in welke volgorde ze diverse acties willen uitvoeren, maar merken pas later hoeveel ze dat gaat kosten. Hoe eerder je een actie wilt doen, hoe duurder. Zo moet je arbeiders inzetten op diverse gebieden om schepen en bemanning te verkrijgen en daarnaast moet je natuurlijk de bestemming uitkiezen. Stuur je meerdere schepen naar dezelfde bestemming of verdeel je ze over verschillende routes? En tot slot kun je de hulp inroepen van diverse personages. Na 5 rondes wint de speler die het meeste aanzien (=de meeste punten) heeft. Aantal spelers: 2-4 Leeftijd: 12+ Tijdsduur: 90 minuten

 

2. Machtspiele (Eggertspiele, waardering 1,81)
De spelers runnen bij MachtSpiele samen een groot bedrijf. Het gaat echter niet om het bedrijf zelf in dit spel, maar om zo hoog mogelijk in de hiërarchie te komen en invloed in het bedrijf te hebben door de leiding van (liefst meerdere) afdelingen te krijgen. Hierdoor krijg je extra mogelijkheden om je invloed te doen gelden én… veel geld! In je beurt kun je personeel aannemen, aandelen kopen, afdelingen splitsen of juist samenvoegen en zelfs het omkopen van de andere spelers is toegestaan. Daarnaast kun je de machtsstrijd binnen het bedrijf een beetje kracht bijzetten door personeel van de concurrerende chef te ontslaan. Door deze acties krijg je punten op het invloeds-, aandelen-, afdelingen- of corruptiespoor. Weet je je aartsvijand op 3 van deze sporen voor te blijven, dan is de overwinning al bijna binnen. Machtspiele is voor liefhebbers van spellen waarbij je elkaar dwars moet zitten en omkoping de normaalste zaak van de wereld is. Aantal spelers: 3-5 Leeftijd: 12+ Tijdsduur: 90-120 minuten

 

3. Macao (Alea, waardering 1,88)
Bij Macao zit de kracht in de combinatie van mogelijkheden. Er zijn meerdere manieren om aan punten te komen, waarbij je handig gebruik moet maken van de eigenschappen van de kaarten die je gedurende het spel krijgt. Iedere speelronde kies je een kaart die je gedurende het spel moet activeren door betaling van een combinatie van blokjes. Deze krijg je op een originele manier: er wordt gedobbeld, waarna iedere speler een combinatie van 2 dobbelstenen mag kiezen. Je krijgt het aantal blokjes in de kleur van de dobbelsteen overeenkomstig het aantal ogen. Hoe hoger het aantal blokjes dat je kiest, hoe langer je echter moet wachten tot je deze ook daadwerkelijk kunt gebruiken. De blokjes gebruik je vervolgens om kaarten te activeren, goederen te kopen, de startspeler te bepalen en om met je schip te reizen richting de haven van je keuze om goederen af te leveren. Aantal spelers: 2-4 Leeftijd: 12+ Tijdsduur: 50-100 minuten

 

4. Magister Navis/Endeavor (Lookout Games, waardering 1,92)
Endeavor speelt zich af in de tijd van de kolonisatie van de werelddelen. De spelers ondernemen ontdekkingsreizen, stichten koloniën, plunderen werelddelen, buiten slaven uit en vechten af en toe met andere spelers. Het spel bestaat uit 7 rondes. Elke ronde begint met het bouwen van een nieuw gebouw in je stad. Daarna krijg je er er extra bevolking bij en betaal je arbeiders die voor je gewerkt hebben. Het belangrijkste van elke ronde is het uitvoeren van diverse acties. De mogelijk uit te voeren acties zijn afhankelijk van de gebouwen in je stad en de in eerdere beurten met scheepvaart verzamelde actiefiches. Uiteraard moet je wel bevolking genoeg hebben om deze acties uit te kunnen voeren. In het begin van het spel heb je weinig gebouwen en bevolking, maar naarmate het spel vordert staan er steeds meer tot je beschikking. Een opvallend aspect is de slavernij in het spel. De slaven kunnen je flink voordeel bieden, maar als de slavernij wordt afgeschaft (wat niet in elk spel zal gebeuren) kun je daar flink nadeel van ondervinden. Aantal spelers: 3-5 Leeftijd:12+ Tijdsduur: 60-90 minuten

 

5. Dungeon Lords (Czech Games Edition, waardering 1,94)
Iedere speler beheert een eigen grottenstelsel. Met behulp van demonische hulpjes kunnen zij nieuwe kamers graven en monsters inhuren. Maar in het midden en op het eind van het spel worden zij aangevallen door een stel avonturiers, eventueel begeleid door een extra sterke paladijn. Daar moet je dus je dungeon op voorbereiden, en het helpt als in de ogen van de dorpelingen jij de minst slechte dungeonlord bent. Je krijgt dan namelijk de zwakste avonturiers op bezoek. Tijdens het opbouwen stuur je je hulpjes er op uit om voor zaken als goud, voedsel en bouwplannen te zorgen en hierin zit de meeste interactiviteit. Wie het laatst komt heeft het beste, maar betaalt het meest. Dungeonlords is voor liefhebbers van een goed 'Duits' spel en voor rollenspelers die de zaken eens van de andere kant willen bekijken. (Met dank aan Rogier van Vugt voor de tekst.) Aantal spelers: 2-4 Leeftijd: 12+ Tijdsduur: 90 minuten

 

6. Vor den Toren von Loyang (Hall Games, waardering 1,94)
Je bent een Chinese boer aan het begin van onze jaartelling. Met de oogst ga je naar Loyang om deze te verkopen aan je vaste afnemers of aan toevallige passanten. Daarnaast kun je ervoor kiezen om een gedeelte opnieuw in te zaaien of te ruilen tegen goederen. De keuze is soms moeilijk en daarbij kun je de hulp inroepen van adviseurs. Iedere beurt bestaat uit 3 fasen. In de eerste fase krijg je nieuwe akkers en oogst je gewassen van je velden. In de tweede fase verzamel je actiekaarten, waardoor je klanten, adviseurs en ruilgoederen krijgt. In de derde fase tenslotte kun je je oogst verhandelen en verdien je punten. Zorg ervoor dat je voldoende producten hebt om aan je vaste afnemer(s) te leveren, want als je één keer niet levert zijn ze al ontevreden. Bij iedere volgende keer dat je niet levert, kost je dit geld en daarvan heb je steeds te weinig. Je hebt het geld namelijk nodig om punten te kopen. Daarbij worden de punten gedurende het spel steeds duurder.
Een leuk detail is dat Vor der Toren von Loyang gebaseerd is op Antiquity (van Splotter) en ontworpen is vóórdat  Agricola op de markt kwam. Hoewel het spelmateriaal en het thema veel lijkt op Agricola, verloopt het spel echter geheel anders. Aantal spelers: 1-4 Leeftijd: 10+ Tijdsduur: 100 minuten

 

7. Egizia (Hans im Glück, waardering 2,00)
De spelers proberen door het zo gunstig mogelijk inzetten van hun arbeidskrachten om bouwwerken langs de Nijl neer te zetten en daarmee punten te verdienen. De arbeidskrachten moeten echter wel voldoende te eten krijgen, dus moet je je aandacht verdelen. Je begint iedere speelronde aan het begin van de Nijl en kunt vervolgens diverse acties kiezen aan weerszijden van de oever. Heb je eenmaal een actie gekozen, dan moet je volgende actie stroomafwaarts liggen. Doordat de andere spelers eerst hun volgende actie mogen doen én de meeste acties maar één keer gekozen mogen worden in een ronde, moet je een goede afweging maken welke acties belangrijk voor je zijn deze ronde en of het de moeite waard is om daarvoor andere mogelijkheden op te offeren. Aantal spelers: 2-4 Leeftijd: 12+ Tijdsduur: 90 minuten

 

8. Funkenschlag-Fabrikmanager (2F-Spiele, waardering 2,04)
Bij Funkenschlag Fabriksmanager gaat het, zoals de naam al zegt, over het beheren van een fabriek. Je begint met een basisopstelling die bestaat uit 2 eenvoudige machines en wat opslagruimte. De bedoeling is de fabriek uit te breiden met nieuwe machines, of robots die de handmatige machines kunnen vervangen. Aan het einde van het spel gaat het erom dat je je fabriek het meest efficiënt gerund hebt, ofwel dat je het meeste geld ermee verdiend hebt. Iedere ronde kun je nieuwe productiemachines of opslagruimte bijkopen. Want de producten die je produceert zijn alleen iets waard als je ze ook kunt opslaan. En heb je wel genoeg bemanning om de machines te laten werken, of stuur je je mannetjes tijdelijk “met verlof”? En hoe ga je met je energieverbruik om? Ten slotte stijgt de energieprijs iedere speelronde! Kun je je die ene uitbreiding nog wel veroorloven, of ga je machines ontmantelen? Een leuk spel waar wel wat denkwerk bij komt kijken, maar dat toch niet al te moeilijk is. (Met dank aan Monique Wilmsen voor de tekst.)
Aantal spelers: 2-5 Leeftijd: 12+ Tijdsduur: 60 minuten

 

9. Hansa Teutonica (Argentum, waardering 2,05)
We verplaatsen ons naar de tijd van de Hansesteden en kruipen in de rol van kooplieden. Gedurende het spel probeer je je aanzien te vergroten. Dit kan door je op diverse plaatsen te vestigen en zodoende mogelijk een heel netwerk op te zetten, maar ook door je handelskwaliteiten te verbeteren. Tijdens de speelbeurt verzamel je handelsstenen en plaats je deze op voor jou gunstige verbindingspunten tussen steden. Slaag je erin om alle verbindingspunten tussen 2 steden te bezetten, dan mag je een handelsroute oprichten en een vestiging in één van de aangrenzende steden plaatsen. Dit lijkt heel eenvoudig te gaan, maar bij uitvoeren van de acties hebben de spelers ook de mogelijkheid om vestigingen te verplaatsen en concurrenten te verdringen. Aantal spelers: 2-5 Leeftijd: 12+ Tijdsduur: 45-90 minuten

 

10. Carson City (QWG/HUCH! & friends, waardering 2,06)
Carson City speelt zich af in het Wilde Westen. Het spel duurt 4 rondes en in elke ronde kiezen de spelers een rol, die niet alleen extra voordelen geeft, maar tevens de beurtvolgorde bepaalt. Aan het begin van elke ronde zetten de spelers hun cowboys in op mogelijke acties, waarbij elke actie later in de ronde maar door één speler kan worden uitgevoerd. Als meerdere cowboys dezelfde actie willen doen, komt het tot een duel, waarbij het aantal cowboys in voorraad, het aantal revolvers en de dobbelsteen de winnaar bepalen. Zo bouwen de spelers gezamenlijk aan de stad en proberen ondertussen op diverse manieren aan punten te komen. Het spelbord is dubbelzijdig en het spel wordt geleverd met verschillende speelvarianten. Aantal spelers: 2-5 Leeftijd: 13+ Tijdsduur: 90 minuten

 

Fairplay Spielescouts

Naar Spiel 2009

Naar boven / Naar menu

 

by Ronald Hoekstra - 2009

Met dank aan Enrico voor de tekst en de afbeeldingen.