Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Foto's en verslagen > Spiel 23/26-10-2008 |
Verslag
Spiel, Essen (D), 23-26 oktober 2008 |
Spiel donderdag
Dit jaar slechts twee dagen naar Spiel in plaats van vijf. Da's even wennen. Iets later dan gepland reden Corrie en ik van huis weg en daardoor kwamen in enkele korte files terecht. Om half elf arriveerden we bij de beurs. Er stonden nog lange rijen voor de kassa's, maar daar hoefden we niet op te wachten. Als eerste even naar de stand van Lookout Games voor de vegimeeples (houten graan en groente voor Agricola). Lange rijen gaven al aan dat dat nu vergeefse moeite was. Een SMSje naar Sandra en Enrico dat we aangekomen waren, zodat we ergens konden afspreken. We troffen ze bij de stand Geode Games, waar het spel Krakow 1325 AD werd gedemonstreerd. De ontwerper was nog nooit op Spiel geweest en keek zijn ogen uit. Sandra schoof aan bij een spelletje It's Alive en samen met Enrico maakte ik een rondje door de zaal, terwijl Corrie o.a. met Bianca en Vincent op pad ging. De groep wijzigde regelmatig van samenstelling, zodat ieder een beetje zijn eigen weg kon gaan. En als je de anderen zocht, was een SMSje meestal voldoende.
Street Paintball
Vincent en Sandra spelen hier
Street Paintball, een reactiespelletje van Thomas Jansen. Met plastic bolletjes moet je soms tegen andere spelers gooien, afhankelijk van de kaarten die omgedraaid worden. Maar pas op dat je geen onschuldigde "burgers" raakt. Een origineel idee, dat door de meeste spelers enthousiast werd ontvangen.
Wolfgang Kramer signeert Cavum
Corrie, Erik S, Enrico en Ronald I lieten zich Cavum uitleggen, een van de nieuwe spellen bij QWG. Het spel beslaat 3 rondes en in elke ronde hebben de spelers 12 acties ter beschikking. In je beurt mag je er 1 tot 4 van gebruiken. De meeste acties betreffen het graven van mijngangen, maar je kunt ook mijnaders ontdekken, stations bouwen en dynamiet aanbrengen. Je laatste actie is altijd het vervoeren van edelstenen van station naar station. Met de opgehaalde edelstenen kun je sieraden maken en zo punten verdienen. Aan het eind van de ronde verdien je punten voor je stations in de steden aan de rand van het spelbord en vervolgens ontploft al het aangebrachte dynamiet, waardoor gangen van het bord verdwijnen. Na drie rondes leveren je overgebleven edelstenen nog een hele berg punten op. Dat zorgde nog voor een flinke verschuiving in de eindscores, tot ongenoegen van de spelers. Cavum is een tactisch spel dat zijn facetten niet direct in het eerste spel toont. Het zal vaker gespeeld moeten worden om een goed oordeel over het spel te kunnen vormen.
Michael Schacht signeert Boss Kito
De spellen Bloom en Boss Kito worden op het Spellenspektakel wel aan een onderzoekje onderworpen.
Hurry Cup
Hurry Cup is een van de vele racespellen die dit jaar tijdens Spiel te bewonderen waren. Elke ronde bestaat uit twee delen. Als eerste moet je de juiste "brandstoftank" zien te bemachtigen: dat is één van de gekleurde dobbelstenen. Deze worden tegelijkertijd onder een dobbelbeker gegooid. Zodra ze zichtbaar worden kun je een bijbehorende gekleurde pion van tafel pakken. Vervolgens zijn de spelers om beurten aan zet. Ze gooien een neutrale dobbelsteen en tellen deze op bij hun brandstofdobbelsteen. Dit bepaalt de snelheid van de auto. De gekleurde dobbelsteen bepaalt het maximale aantal vakjes dat gereden mag worden. Je moet echter direct stoppen als je ergens de snelheidslimiet overtreedt. Een lekker luchtig racespelletje. Ook Corné van Moorsel heeft dit keer een luchtig racespel: Powerboats. Met speedboten scheer je over het water. Elke beurt kun je maximaal 1 dobbelsteen afleggen of erbij nemen. Vervolgens gooi je zoveel van je dobbelstenen die je hebt. De dobbelstenen die je niet gooit blijven liggen op hun waarde (1, 2 of 3). De som van de dobbelstenen bepaalt hoeveel vakjes je moet (!) varen in een rechte lijn. Uiteraard moet je dan niet op een eiland botsen. Geen zwaar denkspel, maar leggen leuk racen.
The Gamemaster legt Het Verraad en De Koningsburcht uit
Daarna was het tijd voor een bezoekje aan The Gamemaster. Het Verraad is een uitbreiding voor De Ontembare Stad. Je kunt nu investeren in Het Goede om jezelf te beschermen of in Het Kwade om de anderen lastig te vallen. Het aardige is dat Het Kwade het spel kan winnen. In dat geval wint de speler die het meeste heeft geïnvesteerd in Het Kwade. Verder zijn er wachttorens in het spel gekomen die de gebouwen van de spelers beschermen. Het nieuwe grote spel van The Gamemaster is De Koningsburcht. Het spel heeft een dubbelzijdig spelbord. Oneerbiedig gezegd is het spel een combinatie van Machiavelli, Caylus en De Kathedraal, of zoiets. Iedere speler heeft een setje karakterkaarten en elke beurt speelt iedere speler er tegelijkertijd één van uit. Het aardige is, dat de karakters invloed op elkaar hebben, dus de werking is afhankelijk van de door de andere spelers uitgespeelde karakterkaarten. Het spel bestaat ook weer uit het verzamelen van grondstoffen en deze gebruik je om gebouwen te bouwen. Daarna kun je arbeiders inzetten in deze gebouwen, zodat ze meeprofiteren van acties van andere spelers. Het lijkt op een zeer geslaagde combinatie van bekende spelelementen. Tevens is het spel prachtig uitgevoerd met illustraties van Michael Menzel.
Met z'n allen werd gegeten in het nabij gelegen restaurant. Daarna ging ieder naar zijn hotel of appartement. Dit jaar lag ons appartement wat verder dan normaal, dus we waren wel even onderweg. De avond werd gebruikt om wat bij te kletsen in plaats van een spel te spelen.
Spiel vrijdag
Om 9 uur vertrokken we naar de beurs om zo snel mogelijk in de rij bij Lookout Games aan te sluiten. Hoewel de rij nog niet zo lang was, duurde het toch alweer bijna een half uur voordat we Eisenbohn en de vegimeeples voor Agricola konden bemachtigen.
de rij voor Lookout Games
Daarna gingen we stand voor stand verder. Zo lieten Ronald I en Enrico zich Machu Picchu uitleggen. Ook dit is weer: arbeiders inzetten om grondstoffen te verzamelen om daarmee punten te verdienen. In dit geval beweeg je door een inka-dorp naar verschillende huizen. Uiteindelijk moet je op het bergpad naar boven zien te komen om kaarten te verdienen. De kaarten geven aan welke gebouwen je arbeiders punten opleveren. Het spel kan echter op twee manieren eindigen. Zo kan het namelijk zijn dat de Spanjaarden het dorp plunderen. De speler die dan het meeste goud heeft ziet zijn score verdrievoudigen en de speler met het op-een-na meeste goud ziet zijn score verdubbelen. Het zit zo te zien weer prima in elkaar, maar toch bekruipt het gevoel van "meer van hetzelfde".
Machu Picchu
Even verderop kon Snow Tails worden gespeeld. The Lamont Brothers hadden dit keer geen leuke miniaturen in het spel zitten. Erik S, Vincent, Enrico en Ronald I lieten zich het spel uitleggen. Iedere speler heeft een slee met daarvoor twee honden en achterop een rem. De snelheid van de slee is de som van de twee honden minus de rem. Tot zover klinkt het simpel. Het parcours wordt opgebouwd, de startposities bepaald en iedere speler krijgt 5 handkaarten (met honden erop). Om beurten spelen de spelers 1 tot 3 kaarten uit (met dezelfde waarde). Zo kun je de snelheid van je honden voor je slee of de kracht van je rem achter je slee bepalen. Natuurlijk is het parcours niet recht maar bochtig en een slee is niet makkelijk te besturen. Je krijgt het alleen voor elkaar door je honden met ongelijke kracht te laten trekken. Het verschil tussen hun waardes is dan het aantal banen dat je moet opschuiven. Verder kun je een bonus krijgen als beide honden dezelfde waarde hebben. Deze bonus is afhankelijk van je positie in de race. Het bleek een alleraardigst racespel en bijna iedereen kocht meteen een exemplaar. Zeker omdat de voorraad beschikbare spellen snel aan het slinken was.
Snow Tails
Later op de dag speelden de heren een stukje Duck Dealer bij Splotter. De 200 beschikbare exemplaren waren de eerste dag al weg. Het spelbord zag er prachtig uit, de plaatjes op de kartonnen fiches vielen een beetje tegen en dat kwam het spel niet ten goede. In Duck Dealer kopen de spelers goederen, bouwen fabrieken en ruimtesnelwegen. De goederen kunnen in de fabrieken worden verwerkt tot andere goederen, die weer nodig zijn voor nieuwe fabrieken enz. De benodigde acties worden weergegeven door gekleurde fiches. De meeste beurten bestaan uit het verzamelen van fiches, terwijl je in je hoofd al je komende acties plant. Als je denkt dat je alle benodigde fiches hebt, kun je je acties gaan uitvoeren. Dat is heel erg wennen. Het grootste deel van de tijd ben je het spel in je hoofd aan het spelen. Dat bleek niet iedereen even goed te kunnen waarderen.
Duck Dealer
De dames zorgden ook dit jaar weer voor mooie kunstwerken. Corrie, Sandra en Bianca maakten een schilderij met figuurtjes erop.
de kunstwerken van Corrie, Sandra en Bianca
De Fairplay lijst kwam maar langzaam op gang. Mogelijk had dat te maken met het feit dat je je moest registreren voordat je stemmen mocht uitbrengen. Dit is een tussenstand van vrijdagmiddag. Communi, Machu Picchu, Diamonds Club, Dominion, Lugarno, De Koningsburcht, Flußfieber, Nefertiti, Le Havre en Powerboats staan erop. Vooral Dominion en Le Havre lijken de toppers voor de echte spellenliefhebbers te zijn.
de Fairplay lijst van vrijdagmiddag
Vrijdagmiddag was ook de prijsuitreiking van de International Gamers Awards. Dit keer niet bij de stand van de winnaars, maar in de grote zaal boven het restaurant. Er was te weinig ruchtbaarheid aan gegeven, waardoor alleen de betrokken uitgevers, de juryleden en wat pers aanwezig was. Daardoor kwam het wat magertjes over, al was de speech van Alan Howe (als vervanger van de afwezige Greg Schloesser) wel beter te verstaan was. Lookout Games gaf nog aan dat de winnaar één dag te laat was geïnformeerd om het logo op de doos van Agricola aan te passen van genomineerd naar winnaar. Dat was balen. De prijs van de twee-speler categorie ging naar 1960 - The making of the president.
de prijsuitreiking van de International Gamers Awards
Omdat het einde van de dag al naderde werd bij veel spellen alleen een uitleg gevraagd en werd er niet gespeeld. Giants is een spel over het oprichten van de grote beelden op Paaseiland. De Franse uitlegger probeerde in gebrekkig Engels de essentie van het spel weer te geven, waarbij hij vaak in details verzandde en vervolgens niet op de juiste woorden kon komen. Het draait er in ieder geval om om grondstoffen te verzamelen en je arbeiders in te zetten om de beelden te plaatsen en op te richten. Als daarbij arbeiders van andere stammen worden ingeschakeld, verdienen deze overwinningspunten. Je hebt naast gewone arbeiders ook medicijnmannen en opperhoofden die wat meer in hun mars hebben.
In Heads of State proberen de spelers de macht in Europa te grijpen. Door kaartencombinaties te verzamelen kunnen edelen worden ingezet. Wie als eerste een positie op het bord bezet, verdient een steen met machtspunten. Wie als eerste op alle posities in het land een edele heeft, verdient een steen met machtspunten en bij een drietal revoluties zijn er punten te verdienen voor meederheden. Naarmate het bord voller wordt, zullen er edelen geëlimineerd moeten worden.
Giants en Heads of State
Uiteraard werd er ook even een bezoekje aan Emma Games gebracht. Martijn was zeer tevreden met de nieuwe plek van zijn stand. Veel bezoekers hadden vorig jaar Wadi gemist en werden daar ook aangenaam door verrast. In Cities bouwen alle spelers een eigen stad, met exact dezelfde tegels als de tegenstanders. Door het inzetten van toeristen in die stad, scoor je punten. Er zijn drie niveaus waarop punten kunnen worden gescoord, afhankelijk van de gekozen moeilijkheidsgraad. Op de website van Emma Games kan al een (iets aangepaste) versie van het spel gespeeld worden.
Martijn van Emma Games
| Det, Corrie en Rob spelen JetSetJetSet
is een luchtig spel over vliegroutes. De spelers claimen vliegroutes om vervolgens bestemmingskaartjes uit te voeren. Daarmee kan geld worden verdiend dat weer nodig is om nieuwe routes te claimen. Nadat tweemaal een vakantiekaartje uit de stapel bestemmingskaartjes tevoorschijn is gekomen, kunnen de spelers hun eindbestemmingsroutes proberen uit te voeren. Deze leveren erg veel punten op en luiden tevens het einde van het spel in. Corrie wist Det met 1 punt te verslaan. Rob vond het helemaal niet erg dat hij op grote achterstand laatste werd. Echt niet. Het spel werd positief beoordeeld als een luchtig spel voor tussendoor, maar geen hoogvlieger, om het zo maar uit te drukken.De beurs zat er voor Ronald I en Corrie alweer op. Nog even een hapje eten in het nabij gelegen restaurant en daarna de terugreis. Het was weer zeer de moeite waarde geweest.
Spiel algemeen
Hieronder nog even een korte indruk van enkele spellen die op de beurs te vinden waren. De meeste foto's zijn genomen op de Neuheitenschau, waar een groot deel van de nieuwe spellen tentoon stond gesteld.
Formula D
Op de nieuwe versie van Formula D werd de aandacht gevestigd met een prachtige 3D versie. De nieuwe uitvoering heeft voor iedere speler een "echte" versnellingsbak en naast een normaal racecircuit is er ook een stratencircuit met diverse obstakels.
Neuheitenschau, Space Alert, Wind River
Space Alert wordt gestuurd door een CD. Deze leid je door de diverse fases heen, maar geen ook aan wat er gebeurt. Gezamenlijk besturen de spelers een ruimteschip dat een ruimtereis aan het maken is. Op de beurs kwam dat door het vele omgevingsgeluid niet goed uit de verf. Mocht je geen CD-speler in de buurt hebben, dan kun je ook één speler aanwijzen als spelleider, die voor CD-speler speelt door middel van een stapel kaartjes. Wind River gaat over indianenstammen die met hun tipi's de kuddes bizons volgen. De bizonkuddes voor door de spelers gezamenlijk verplaatst.
Le Havre, Chicago Express, Mecanisburg
Le Havre wordt gezien als de opvolger van Agricola. Hij is een stuk pittiger en zeker niet bestemd voor de familiespeler. De eerste berichten zijn zeer positief. Chicago Express is een makeover van Wabash Cannonball, een treinenspel dat een jaar eerder zeer gewaardeerd werd door de spellenliefhebbers. Ook hier heeft Michael Menzel weer zijn tekenkunsten laten zien. Een treinenspel met relatief eenvoudige regels en een heerlijk korte speelduur. Dat gaan we binnenkort maar eens uitproberen. Mecanisburg zag er bij de Neuheitenschau erg interessant uit, maar op beurs zijn we het niet tegengekomen.
Zack & Pack, Kingdomquest, Viamala
Spellen waar van tevoren weinig over te horen was blijken op Spiel toch niet al te veel in de aandacht te komen. Zack & Pack blijkt een alleraardigst puzzelspelletje van Kosmos te zijn. De dobbelstenen bepalen welke goederen je moet vervoeren en vervolgens moet je zo snel mogelijk de vrachtwagen pakken waar deze goederen het beste in passen. De geluksfactor is best groot, maar toch is het erg vermakelijk om te spelen. Kingdomquest ziet er prachtig uit. De spelers hebben kubussen met op elke kant een ander personage. Je verplaatst de kubussen door ze te kantelen, waardoor een ander personage bovenop komt te liggen. Viamala is een alleraardigst dobbelspelletje. Door combinaties te gebruiken, kun je je weg samenstellen, je voertuigen vullen met goederen of op het scorespoor in de doos verplaatsen.
alles in het groot: Pokemonster en Dokter Bibber
Naar
foto's en verslagen
Naar boven /
Naar menu
![]() |