Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Foto's en verslagen > 20-10-2004 |
Verslag
Spiel, Essen 20 oktober 2004 |
Spiel 2004. Dit jaar voor het eerst naar de persdag op woensdag. Al vroeg in de auto om op tijd de Duitse grens te bereiken. Daar had ik afgesproken met Jeroen en Monique om gezamenlijk verder te rijden. Een goede timing, want ze waren net enkele minuten eerder aangekomen. De reis verliep verder voorspoedig, zodat we al om 10.00u het beursgebouw konden betreden. Alle nieuwe spellen stonden uitgestald en we konden deze rustig bekijken. Tegen 11.00u gingen we naar de perszaal voor de persconferentie. Deze zit inmiddels behoorlijk vol. De waarschuwing van Erwin was dus terecht geweest om op tijd te komen. Gelukkig vonden we nog goede plaatsjes. Niet lang daarna begon de voordracht. Het grootste deel werd voorgelezen en er werd kort verteld wat de beurs inhield. Ook kwamen de twee winnaars van Spiel des Jahres aan bod. Deze voordracht werd onderbroken door twee korte toneelstukjes over deze spellen.
Kinderspiel des Jahres Dicke Luft in der Gruft
Aan het eind van de persconferentie was er nog gelegenheid vragen te stellen. De journalisten kwamen niet verder dan vragen naar de omzet van de beurs. Iedereen stroomde vervolgens naar de tentoonstelling van de nieuwe spellen. Daar kon uitgebreid over de spellen worden gepraat met de uitgevers of de ontwerpers. Bij de balie kon je ook kinderen halen voor het maken van foto's bij de spellen.
Zo kwamen bij een nieuwe Nederlandse uitgever: Opstelten Speelgoed. Zij ontwikkelen spellen voor kinderen van 3 tot 9 jaar. Het leuke van de spellen is dat ze meegroeien met het kind. Hetzelfde spel kan dus op verschillende niveaus worden gespeeld. Ontwerpster Sabine Opstelten heeft vier spellen ontwikkeld die vier verschillende aandachtsgebieden beslaan. Dit jaar staat ze helaas nog niet op het Spellenspektakel, maar dat zal volgend jaar vast veranderen. De vier spellen zijn: Mijn Huis, het Piratenspel, Katoi en Tover je Toverweg. Mijn huis is vooral taal gericht, terwijl Tover je Toverweg juist gericht is op ruimtelijk inzicht. De Zweedse uitgever Gigantoskop had o.a. het spel Kablamo met een luguber thema: Russisch roulette. Iedere speler heeft een spelbordje met de cilinder van een revolver. Daarin worden zes kogels gestopt. Sommige kogels zijn "echt", de andere kogels doen niets of hebben een speciale eigenschap. Elke beurt moet je cilinder een plaatsje doorschuiven en dan wordt de kogel die in de actieve kamer zit afgeschoten. Als het een echte kogel is, dan lig je uit het spel. Als het een kogel met een speciale eigenschap is, dan kun je kogels in andere revolvers van plaats wisselen of je kunt de cilinder van een andere speler verdraaien. Aangezien je niet meer mag kijken wat voor kogels er in je revolver zitten, raak je al snel het spoor bijster en wordt het echt Russisch roulette. Uiteraard is het het doel om als laatste levende speler over te blijven. Gelukkig duurt het spel niet zo lang, dus ook voor de reeds uitgeschakelde spelers blijft het leuk.
The Realm of Fantasy heeft een uitbreiding voor Atta Ants. Er komen enkele nieuwe elementen in het spel: stenen, takjes en tunnels. Met een steen kun je de wegen op een tegel blokkeren. Je kunt de steen wel weghalen, maar dan kun je natuurlijk niets anders dragen. Met een takje kun je een weg maken tussen twee tegels. Het takje kan echter van beide tegels weer worden opgepakt ! De tunnels zijn onderling verbonden en met het nest. Je mag van het nest naar de tunnels, maar niet andersom. Een nadeel van de tunnels: je kunt niets meedragen. Voordeel: je kunt snel naar een nieuw gebied of je kunt vluchten als je in het nauw bent gedreven. Het geheel zit weer in eenzelfde doorzichtig doosje. Een ander nieuw spel is Black Molly. Eenzelfde herkenbaar systeem: een spelbord van kaartjes waarop speelfiguren bewegen. In dit geval zijn het vissen. Je moet je vissen in leven zien te houden. Nu zijn er machines in het spel die aan of uit kunnen staan en dat wordt bepaald door een dobbelsteen. Als het nummer van de machine wordt gegooid, wordt de schakelaar op de machine bewogen. Vissen die in een werkende machine komen, gaan uit het spel. Daarnaast zijn er roofvissen en die zwemmen naar de kleinste groep vissen toe om die op te eten. Elke beurt kun je je vissen verplaatsen, maar soms is er ook stroming. Al met al een wat luchtiger spel dan Atta Ants.
Ook even bij Face2Face Games langs geweest, omdat we daar de Nederlandse vertaling van IceCream voor hebben gemaakt. Helaas was het spel nog niet klaar. Ze hadden een preproductie exemplaar, maar daar waren ze niet tevreden over. Nu maar hopen dat het later nog wel beschikbaar is. Uiteraard hadden ze wel andere spellen. Mogelijk zal Boomtown ook in een Nederlandse uitvoering worden uitgebracht. Verder hebben ze het woordspel Buyword. Het spel wordt gespeeld zonder bord, maar met letterblokjes, vergelijkbaar met Scrabble. Op de letterblokjes staan puntjes, die de waarde van een letter aangeven. Je koopt de letters in groepjes en betaalt het kwadraat van de puntjes. Als je dus 7 punten koopt, betaal je 49. Met deze letters vorm je woorden en die woorden zijn het kwadraat van de puntjes in punten waard. Je kunt dus het beste stukjes woorden kopen en deze aan elkaar plakken. Dan leveren ze meer op dan dat ze gekost hebben. In Amerika heeft dit woordspel zich snel een plaatsje veroverd naar Scrabble. Mogelijk dat ze ook gaan proberen de Europese markten te veroveren. Het spel Warriors wordt door Phalanx Games in het Nederlands uitgegeven. Bijna ging het nog fout, omdat Phalanx de naam had gewijzigd, maar niet had gezien dat achterop de kaarten nog de Engelstalige titel stond. Daardoor is het spel uiteindelijk veel later beschikbaar gekomen.
Overal nog stapels met dozen
Daarna maar alvast een rondje over de beurs gemaakt. Overal werd nog hard gewerkt aan de stands. Sommige stands waren al bijna klaar, andere moesten nog helemaal worden aangekleed. Ook The Game Master was al ver gevorderd met de aankleding van de stand. Ze hadden 200 exemplaren van De Ontembare Stad beschikbaar voor verkoop. Als dat maar genoeg is. Ze begonnen zich toch al wat zorgen te maken, toen ze de grootte van de beurs en de persconferentie hadden gezien. Kris Burm was nog druk bezig met de stand. Hij was al 2 dagen bezig, maar de eerste dagen was er vooral veel gepraat met andere standhouders. Nu moest er toch echt vaart gemaakt worden. Corné van Moorsel had zijn tafels inmiddels opgesteld. De rest kon hij pas ophangen als de grote deuren werden gesloten, want nu waaide het nog teveel. Ook maar even een blik geworpen op de tweedehands markt. Niets gekocht. Misschien later tijdens de beurs nog. Wel alvast het gereserveerde exemplaar van Reef Encounter opgehaald. Daar tevens het spel Chamelequin gekocht. Een abstract spel, waarbij de spelers hun speelstukken over gekleurde vakken verplaatsen. Telkens als je naar een vak verplaatst, krijg je een schijfje van die kleur. Zo ontstaat een hele stapel. Als je naar een vakje wilt waar een ander speelstuk staat, dan moet je het bovenste schijfje van je speelstuk verwijderen en het volgende schijfje moet je de kleur hebben van het vakje waar de tegenstander staat. In dat geval sla je het speelstuk van de tegenstander. Je mag echter net zo lang doorslaan als je kunt/wilt. Zo kun je dus aardige kettingreacties veroorzaken.
Verder alvast Telebohn opgehaald bij Lookout Games, weer een nieuwe uitbreiding voor Bohnanza. Het handelsaspect is nu uit het spel verdwenen, waardoor het spel een heel ander gevoel krijgt. Het spel is weer in een genummerde oplage van 5000 stuks geproduceerd. Bij Lookout Games voor het eerst ook een groot spel: Das Zepter von Zavandor. Het spel is gebaseerd op Outpost, maar dan met een fantasy thema. De uitleg was wat langdradig, maar het zag er toch interessant uit. Inmiddels begon het tijd te worden om de overnachtingsplaats te gaan zoeken. We verlieten het beursgebouw en gingen naar de auto. Dit keer zaten we wat verder van de beurs verwijderd dan vorig jaar. Omdat we met 12 personen waren hadden we een grotere overnachtingsplaats nodig. Het werd Bottrop op ongeveer 15 km afstand. Het was druk op de weg en ongeveer halverwege werden we geconfronteerd met een onwillig verkeerslicht waar maar enkele auto's per keer doorheen konden. Een behoorlijke opstopping was het gevolg. Daar hebben we ongeveer een kwartier verloren. Uiteindelijk kwamen we toch aan op de plaats van bestemming. We belden naar de beheerster en we hoorden dat er al anderen van ons gezelschap waren aangekomen. Niet veel later hadden ook wij de sleutels en konden de kamers betrekken. Langzaam maar zeker kwam ook de rest van het gezelschap en was het tijd om een hapje te gaan eten. Niet ver van de Gaststätte zat een prima eetgelegenheid. Het duurste hoofdgerecht kostte € 5,00. Ook de drankjes waren heel redelijk in prijs, dus iedereen kon zich voor € 10,00 helemaal vol eten. Het smaakte overigens prima. Ook waren hier voldoende tafels, zodat we me meteen maar vroegen of we daar de volgende avond spellen mochten komen spelen, want in de Gaststätte was daar niet echt ruimte voor. Mooi geregeld.
Na het eten kwamen ook Lody en Caroline aan. Jeroen had inmiddels via mijn laptop ook zijn foto's kunnen verwerken op zijn eigen laptop. Via het nabijgelegen internetcafé kon hij snel als eerste een update op zijn website plaatsen. Een experiment dat wellicht een vervolg zal krijgen.
Wordt vervolgd...
Fotoalbum overzicht 1
| Fotoalbum overzicht 2 | Fotoalbum
piratenspellen | Fotoalbum Toernooien
Verslag 21-10-2004 | Verslag
22-10-2004 | Verslag 23-10-2004 |
Verslag 24-10-2004
Naar
foto's en verslagen
Naar boven / Naar menu
![]() |