Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > De Zoektocht

Titel (5K)Spelbeschrijving

Titel: De Zoektocht (In de Ban van de Ring)
Ontwerp: Peter Neugelbauer
Tekeningen: John Howe
Producent:
999Games, Kosmos
Aantal spelers: 2 spelers
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Speelduur: 30-40 minuten
Taal: Nederlands

De Zoektocht

(12K)

Spelmateriaal:
48 water- en landtegels, 8 blauwe ontmoetingstegels voor water, 8 gele ontmoetingsfiches voor weilanden, 8 groene ontmoetingsfiches voor bossen, 20 bruine ontmoetingsfiches voor bergen, 2 boot-fiches, doemberg, 2 hobbitfiguren: Frodo (geel) en Sam (groen).

Geschreven door: Sandra Pellegrom

Introductie: Frodo en Sam zijn op weg naar de Doemberg om de Ring te vernietigen. Degene die hierbij de meeste punten verdient, wint het spel.

 

(2K)

Sam en Frodo


Voorbereiding: De starttegel wordt neergelegd. Hierop worden de speelfiguren Frodo en Sam geplaatst. Iedere speler krijgt 3 landtegels. De resterende tegels en fiches worden gedekt aan de zijkant van de tafel gelegd.

 

(6K)

 

starttegel

 
Een spelbeurt:

Het spel bestaat uit verschillende fasen.

1. plaatsen van landtegels als basis voor de plattegrond van het spel

2. ontdekken en uitbreiden bestaande plattegrond

3. naar de Doemberg lopen

Plaatsen van landtegels als basis voor de plattegrond van het spel
Om de beurt (te beginnen met Frodo) leggen de spelers uit de hand een landtegel. Landtegels moeten zo neergelegd worden, dat de verschillende gebieden aan elkaar grenzen. Na het leggen van een landtegel, wordt de hand weer aangevuld. Zodra er een kruis van 3 bij 3 tegels op tafel ligt, gaat de volgende fase in.

Ontdekken en uitbreiden bestaande plattegrond
Elke speler voert in zijn beurt 3 akties uit.

1- Allereerst legt de speler een landtegel neer uit de hand. Hierbij moet opgelet worden, dat de plattegrond niet groter wordt dan 6 bij 8 tegels. Ook mag je een landtegel niet zo neerleggen, dat de hobbits daardoor in hetzelfde gebied komen te staan. 

(7K)

voorbeeld

Wordt er door het plaatsen van een tegel een gebied gevormd dat 2 secties groot is, dan wordt er op dit gebied een ontmoetingsfiche geplaatst. In bovenstaand voorbeeld is dat het watergebied en een berggebied. Bergen zijn zo ontworpen, dat ze maximaal uit 2 secties kunnen bestaan.

(4K)

achterkant ontmoetingsfiches

Het soort gebied bepaalt welke kleur fiche erop gelegd moet worden. Het fiche wordt op de kop op het gebied gelegd.  

Wanneer geen enkele landtegel uit je hand past, wordt een zogeheten 'neutrale' tegel neergelegd. Dit is de achterkant van een landtegel: deze bestaat uit 4 grijze vlakken. De grijze vlakken die aan een bestaand gebied komen te liggen, nemen de eigenschappen van dit gebied over (zo wordt een grijs gebied dat aan bos grenst ook als bos gezien).  

(3K)

boot-fiche

2- Nu mag je je hobbit verplaatsen. Hierbij reis je van het gebied waar je staat naar een aangrenzend gebied. Over water mag je alleen reizen, wanneer je beschikt over een bootfiche. Kom je op een gebied waar een ontmoetingsfiche op ligt, dan is het ontmoetingsfiche voor jou.

 (5K)

enkele ontmoetingsfiches

Deze ontmoetingsfiches kun je gedurende het spel gebruiken. Zo kun je een boot aanschaffen wanneer je 2 rotsen hebt, kan Sting gebruikt worden om een vijand te verslaan (deze verschuilen zich in de bergen) en kun je met Galadriel een gebied meer verplaatsen. De blauwe fiches hebben allemaal bijzondere betekenissen. Deze staan duidelijk in de spelregels uitgelegd.

Ontmoetingsfiches die je niet gebruikt, leveren aan het einde van het spel bonuspunten op.

3- Aan het einde van de beurt pak je, indien mogelijk, een nieuwe landtegel.

 

Naar de Doemberg lopen

 (2K) (2K)

een neutrale landtegel en de Doemberg

De Doemberg wordt op de laatst neergelegde neutrale landtegel geplaatst. Is er geen neutrale landtegel, dan wordt de Doemberg op de laatst neergelegde tegel geplaatst. Nu gaat de laatste fase in. Je hobbit moet nu als eerste de Doemberg zien te bereiken. In deze fase hoef je alleen maar je hobbit te verplaatsen. Hierbij mag je natuurlijk gebruik maken van de verzamelde ontmoetingsfiches. 

Het einde: Wanneer de Doemberg bereikt is door een van de hobbits (de Doemberg staat in hetzelfde gebied als de hobbit), dan is het spel afgelopen. De punten worden geteld.

Ontmoetingsfiches leveren altijd het aantal punten op dat erop staat. Wanneer een ontmoetingsfiche gebruikt is, levert dit een minpunt op. Er zijn extra punten te halen voor het bereiken van de Doemberg. Als je de Doemberg met de Ring (en Gollum) bereikt, dan levert dit meer op.

 


Waardering: Achterop de doos staat dat het een spel is voor echte Tolkien-fanaten. En zekerů de tekeningen mogen er ook zijn, maar het spel zelf valt erg tegen. Je werkt elkaar constant tegen en meestal is tegen het einde van het spel wel duidelijk waar de Doemberg komt te liggen. Dan kun je stiekem al een sprintje die kant op nemen. Aardig om een keer te spelen, maar het heeft verder geen nog-een-keer nog-een-keer gehalte. Dan ken ik wel betere spellen voor twee personen! Valt tegen.

 

(2K)


Opmerking Sandra: Er zit iets teveel ruimte in de doos. Wanneer de fiches en landtegels uit de stansramen zijn gehaald, hou je bovenin de doos een heleboel ruimte over. De vakken in de doos zijn net te laag om alles er goed in te krijgen. Hierdoor ligt het spel altijd overhoop wanneer je het uit de kast pakt. Ik heb de stansramen gehouden en die stop ik steeds terug in de doos, hiermee wordt het probleem een klein beetje voorkomen.

Het materiaal zelf is, zoals we gewend zijn van 999Games, van uitstekende kwaliteit.

 

(2K)


Strategie: Zorg dat je ontmoetingsfiches verzamelt, deze leveren immers de punten op. Houd verder goed de plaats van de Doemberg in de gaten en probeer daar in de buurt te zijn wanneer de laatste tegel gelegd is.

 

(2K)

Links:

Naar overzicht van spelbeschrijvingen

 

  

Spelmagazijn by Ronald Hoekstra - 2004

Met dank aan 999Games voor een recensie exemplaar.
Met dank aan Sandra voor de beschrijving en de afbeeldingen