Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Yinsh |
Spelbeschrijving
Titel: Yinsh Ontwerp: Kris Burm Tekeningen: Producent: Don & Co Aantal spelers: 2 spelers Leeftijd: vanaf 9 jaar Speelduur: 30 minuten Taal: Nederlands |
Yinsh
Spelmateriaal: 1 speelbord, 5 witte ringen, 5 zwarte ringen, 51 markers |
Introductie: Yinsh maakt deel uit van de Gipf serie. In dit spel moeten de spelers proberen om 3 van hun 5 ringen van het bord af te krijgen. Wie daar als eerste in slaagt, wint het spel. Maar omdat de ringen je mogelijkheden bepalen, word je dus steeds zwakker.
Een beginopstelling
Voorbereiding: Beide spelers nemen 5 ringen van dezelfde kleur. Om beurten worden deze op het bord gelegd op een leeg snijpunt van lijnen.
Het plaatsen van een marker
Een spelbeurt: Om beurten plaatsen de spelers een marker met de eigen kleur naar boven op het speelbord. De marker wordt gelegd in één van de ringen van de speler, waarna de ring verplaatst moet worden. De ring wordt verplaatst in een rechte lijn over een aantal lege snijpunten en eventueel over één groepje markers, waarna de beweging eindigt op een leeg snijpunt. Als over een groepje markers wordt gesprongen, moet direct na het groepje worden gestopt met bewegen en alle markers worden omgedraaid (waardoor de kleur verandert van zwart naar wit of andersom).
Een spelsituatie
Als een rij van 5 markers van dezelfde kleur wordt gevormd, dan wordt deze van het bord verwijderd en de speler die met die kleur speelt, moet één van zijn ringen van het bord halen. Het is mogelijk dat in één keer meerdere rijen worden gevormd. Deze worden na elkaar verwijderd.
Het einde: Zodra een speler zijn derde ring van het bord haalt, heeft hij het spel gewonnen.
Waardering: Dit spel is een waardige aanvulling op de Gipf-serie. Het zit weer zeer doordacht in elkaar en test je denkvermogen tot het uiterste. De regels zijn echter niet moeilijk en je wilt eigenlijk meteen een revanche nemen, omdat je het de volgende keer toch echt beter zult doen. Het materiaal is weer van uitstekende kwaliteit. Een prachtige uitbreiding van de serie. Super.
Opmerking: Hoewel dit het vijfde spel is dat uitkomt in de Gipf-serie, is het eigenlijk het zesde spel. Dus het laatste spel dat hopelijk uitkomt in de serie, is eigenlijk nummer vijf. We zullen zien. Na Dvonn is dit weer een super uitbreiding voor de serie, maar uiteindelijk zul je toch weer terugkomen op Gipf. Daar valt nog zoveel over te leren. Dat spel moet je echt leren waarderen. Dvonn en Yinsh spreken veel sneller aan en lijken wat toegankelijker.
Een mooi gegeven in het spel is het feit dat je je ringen van het bord moet halen om te winnen, maar door ringen van het bord te nemen, verklein je je mogelijkheden en word je dus verzwakt. Een prachtig mechanisme.
In 2004 is Yinsh genomineerd voor de Nederlandse spellenprijs. De uitslag volgt in oktober!
Strategie: Ik heb het nog niet vaak genoeg gespeeld om daar een goed oordeel over te geven. Toch lijkt het handig om de hoekpunten te bezetten. Deze zijn namelijk niet af te nemen, omdat er niet overheen gesprongen kan worden. Vanuit dit punt kun je je stelling uitbouwen.
Links:
Spellink (in een nieuw venster) voor andere recensies over Yinsh.
Naar overzicht van spelbeschrijvingen
by Ronald Hoekstra - 2004 |
Met dank aan Kris Burm.