Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > War Stories

   Spelbeschrijving

Titel: War Stories
Ontwerp: Richard van Oostum, Rob Vermeer
Tekeningen:
Richard van Oostum, Rob Vermeer
Producent: Symbiose Games
Aantal spelers: 2 spelers
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Speelduur: 30 minuten
Taal: Nederlands

War Stories

Spelmateriaal:
1 spelbord, 20 dubbelzijdige speelfiguren, 38 bordkaarten, 2 fiches

 

Enrico denkt na over zijn volgende zet

Introductie: War Stories speelt zich af in het 16e eeuwse feodale Japen. Twee oude daimyo's proberen zich het verloop van een grote veldslag te herinneren. De spelers spelen elk zo'n daimyo in een spel dat je het beste kunt vergelijken als een combinatie tussen Memory en schaken.

 

 

het spelbord

 

Voorbereiding: Het spelbord wordt tussen de spelers neergelegd. De ene speler speelt met zwart, de andere met wit. Ze stellen hun krijgsheer en ninja op (op de twee middelste velden van de dichtst bij de spelers gelegen rijen, net als de koning en de koningin bij schaken) en daarna worden de overige velden bedekt met de 38 gesloten bordkaarten. Deze bordkaarten bestaan uit speelstukken, vlaktes en bomen. De speelstukken komen telkens in duo's per kleur voor.

 

 

krijgsheer, ninja en een fiche voor de gevorderden variant


Een spelbeurt: Om beurten hebben de spelers de keuze uit het omdraaien van 2 bordkaarten of het verplaatsen van een speelstuk.

 

Het omdraaien van bordkaarten:

Dit gaat net als bij Memory. Er worden twee kaarten omgedraaid. Als er twee dezelfde speelstukken worden omgedraaid (zowel figuur als kleur komen overeen), dan krijgt de speler dat speelstuk in zijn eigen kleur (zwart of wit) op de plaats van de als laatste omgedraaide kaart. Beide bordkaarten worden weggelegd.

Als de speler direct twee vlaktes omdraait, dan verdient hij zelfs een nieuwe ninja. Als er maar één vlakte is, dan wordt deze weggelegd en de speler draait nog een nieuwe kaart open. Bomen blijven altijd liggen. Als een speler twee beurten achter elkaar twee bomen omdraait, heeft hij het spel direct verloren!

 

 

achterzijde van een bordkaart, vlakte, boom

 

Het verplaatsen van een speelstuk:

De speelstukken hebben ieder hun eigen manier van bewegen (herkenbaar van de stukken bij schaken). Je kunt de stukken alleen verplaatsen over lege velden (er mogen geen speelstukken of bordkaarten op liggen). Je kunt net als bij schaken stukken van de tegenspeler slaan. De ruiter is het enige stuk dat over andere stukken of bordkaarten heen kan springen. Aan de wapens van de speelstukken kun je zien in welke richting ze mogen bewegen.

 

 

ruiter, zwaardvechter, speervechter

 

De krijgsheer verplaatst zich als een koning, één veld in iedere richting.

De ninja verplaatst zich als een koningin, in een rechte lijn, één of meer velden in alle richtingen.

De zwaardvechter verplaatst zich als een toren, in een rechte lijn, één of meer velden horizontaal of verticaal.

De speervechter verplaatst zich als een loper, in een rechte lijn, één of meer velden diagonaal.

De ruiter verplaatst zich als een paard. 


Het einde: Wie als eerste de krijgsheer van de tegenstander vastzet, wint het spel. Een krijgsheer is vastgezet als hij geslagen kan worden en geen mogelijkheid heeft om zich in veiligheid te brengen. Een speler verliest het spel direct als hij twee achtereenvolgende beurten twee bomen omdraait.

 


Waardering: War Stories is het eerste spel van Symbiose Games dat is uitgegeven. Een handzaam doosje, prima verzorgd spelmateriaal en een leuke combinatie van bekende spellen. Dit vraagt naar meer. Voor liefhebbers van schaken zal de geluksfactor wellicht iets te groot zijn, maar voor alle andere spelers is dit een smakelijk twee persoons spel. Prima.

 

Opmerking Spelmagazijn: Het spel vraagt om echte speelstukken in plaats van fiches. Voor een eerste productie zal dat waarschijnlijk te kostbaar zijn geweest. Als je het spel vaker speelt, is het misschien leuk om op zoek te gaan naar de juiste miniaturen.

Het spel kent een behoorlijke geluksfactor. Als je in het begin geluk hebt met het draaien van de bordkaarten, dan heb je het spel al snel in handen. Je kunt zelfs heel snel winnen als je een ruiter op een paardensprong afstand van de krijgsheer van de tegenstander weet om te draaien. De krijgsheer heeft namelijk nog geen ruimte om zich te verplaatsen. Ook kun je het spel per ongeluk verliezen als de eerste vier kaarten die je draait toevallig bomen zijn. Naarmate het spel vordert verandert de geluksfactor. De bordkaarten worden steeds meer bekend en er komt steeds meer ruimte om je andere vaardigheden te gebruiken.

Voor de gevorderden versie zijn twee fiches meegeleverd. Deze worden op de zojuist omgedraaide kaarten gelegd. Deze bordkaarten mogen in de volgende beurt niet worden omgedraaid. Een aardig element, maar het kan ook voor een probleem zorgen. Als beide spelers namelijk eenzelfde foutieve combinatie omdraaien, dan zal degene die als eerste een andere combinatie omdraait, een speelstuk aan de tegenstander geven. En die tegenstander kan dan ook nog bepalen op welk van de twee velden dat speelstuk zal verschijnen. 

Links:

Naar overzicht van spelbeschrijvingen

 

by Ronald Hoekstra - 2006

Met dank aan Symbiose Games voor een recensie exemplaar.