Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Wadi

   Spelbeschrijving

Titel: Wadi
Ontwerp: Martijn Faber
Tekeningen: Peter Hermans
Producent: Emma Games
Aantal spelers: 2 tot 4 spelers
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Speelduur: 30-40 minuten
Taal: Nederlands, Engels, Duits

Wadi

Spelmateriaal:
39 landtegels, 17 waditegels, 28 sjadoefs in 4 kleuren, 21 waterschijven, 1 glazen talisman

Geschreven door: Enrico van Kessel

spelsituatie (demo tijdens Spiel 2007)

Introductie: Water in de woestijn is schaars. In de wadi staat maar een korte periode van het jaar water. Daarom proberen de landbouwers om hun sjadoefs (een soort waterpomp) zo dicht mogelijk bij de wadi te bouwen en hun meest vruchtbare stukken land te pompen.

 


Voorbereiding: Het spelbord wordt uit de land- en waditegels opgebouwd volgens een van de scenario's. Op de beginpunten van de wadi's wordt het aangegeven aantal waterschijven geplaatst. Je kiest een kleur en krijgt daarvan de 7 sjadoefs. De startspeler krijgt de talisman.

 

 

een wadi (links) en landtegels 

 


Een spelbeurt: Het spel wordt in meerdere ronden gespeeld. Een spelronde bestaat uit 3 fasen:

 

1. Acties uitvoeren

Je voert om beurten je acties uit, te beginnen bij de startspeler. Tijdens je beurt mag je 2 acties uitvoeren, te weten twee keer water pompen òf één sjadoef bouwen en één keer water pompen.

Als je water pompt, mag je één waterschijfje verplaatsen van een wadi of landtegel naar een lege landtegel. Je kunt alleen water pompen als zowel de brontegel als de doeltegel direct horizontaal, verticaal of diagonaal aan dezelfde sjadoef grenst en aan dezelfde kant van de wadi ligt.

Als je een sjadoef bouwt, dan mag je deze niet direct horizontaal of verticaal aan een andere sjadoef laten grenzen. Aan het einde van het spel kan het zijn dat je op deze manier geen enkele sjadoef meer kunt bouwen. Als je dan ook geen water uit de wadi kunt pompen, mag je wel horizontaal en verticaal aan sjadoefs van andere spelers bouwen.

 

2. Het water stroomt

Nadat alle spelers aan de beurt zijn geweest, stroomt het water in de wadi. Alle waterschijven in de wadi worden één waditegel stroomafwaarts verplaatst. Als de waterschijven op de laatste waditegel lagen, verdwijnen ze uit het spel.

 

 

de talisman

 

 

3. Wisselen van startspeler

De talisman gaat met de wijzers van de klok mee naar de volgende speler. 

 


Het einde: Het spel is afgelopen zodra er aan het einde van een spelronde geen waterschijven meer in de wadi liggen. Dan wordt per sjadoef het aantal punten bepaald. Je krijgt punten voor iedere landtegel waarop een waterschijfje ligt. Deze tegel moet dan wel horizontaal, verticaal of diagonaal aan een sjadoef grenzen. Het aantal punten dat je krijgt is gelijk aan het aantal waterreservoirs dat op de landtegel is afgebeeld. Een landtegel die aan meerdere sjadoefs grenst, levert meerdere keren punten op.

 



Waardering: Als er een nieuwe uitgever op de markt verschijnt, wordt het eerste spel meestal erg kritisch bekeken. Voor Wadi is dit geen probleem: het spel mag gezien worden en zit ook prima in elkaar. Je wilt veel meer dan je kunt en dat maakt het lastig om de meeste vruchtbare landtegels van water te voorzien. Geslaagd debuut

 


Opmerking Enrico: De talisman die bij het spel zit is van glas, maar kan wel wat hebben. Niet in elk spel zit overigens dezelfde talisman. Er zijn een aantal verschillende uitvoeringen.

In de spelregels is een beperkt aantal scenario's te vinden. Op de website van Martyn F vindt je er nog meer.

Als je de spelregels doorneemt, lijkt het alsof er erg veel voorwaarden zijn waaraan je moet voldoen om te mogen bouwen. In de praktijk blijken deze regels echter gemakkelijk toepasbaar.

 

Opmerking Spelmagazijn: Het spel speelt lekker vlot weg en is gemakkelijk te leren. Het berekenen van de eindscore is even wat lastiger, maar niet echt moeilijk. Je kunt elkaar dwars zitten, maar beter kun je je schaarse acties gebruiken om er zelf beter van te worden. Op de website van Martyn F vind je tevens spelregels voor gevorderden.

 


Strategie: Je moet ervoor zorgen dat je niet achter de feiten aanloopt. Het water stroomt iedere beurt een vakje verder en als je meerdere waterfiches bij één sjadoef wilt krijgen, zul je de sjadoef dus voor de waterfiches moeten plaatsen. De volgende beurt kun je dan twee keer pompen.

Hou er rekening mee dat je tegenstanders ook water van jouw landtegels weg kunnen pompen als ze er in een later stadium een sjadoef bij plaatsen. Zet je sjadoefs daarom zo neer, dat er maar weinig mogelijkheden zijn om dit te kunnen doen.

 

Links:

Naar overzicht van spelbeschrijvingen

Naar boven / Naar menu

 

by Ronald Hoekstra - 2007

Met dank aan Enrico voor de beschrijving en de afbeeldingen