Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Victory

Titel (5K) Spelbeschrijvingen

MenuUpdateEmailInfo

 

Titel: Victory, the blocks of war
Ontwerp:
Grant en Tom Dalgliesh
Producent:
Columbia Games
Aantal spelers: 2 (of meer)

Victory

(6K)

Spelmateriaal:
4 dunne kartonnen spelborden, voor elke speler 50 houten blokjes met een sticker erop, 4 dobbelstenen

Het doel: De tegenstander(s) verslaan of de meeste overwinningspunten behalen afhankelijk van het gekozen scenario.

Voorbereiding: Gezamenlijk wordt er voor een scenario gekozen. Het scenario bepaalt onder andere hoeveel borddelen er gebruikt worden en hoeveel eenheden de spelers mogen uitkiezen. De spelborden passen op vele manieren aan elkaar, waardoor het speelveld telkens anders is.

(9K)

het spelmateriaal

Eenheden: De spelers hebben verschillende eenheden. Deze zijn weergegeven op een houten blokje, dat je op zijn kant kunt zetten. Daardoor kan de tegenstander niet zien wat voor eenheid het is. Op de zijkanten staan de waardes 1 tot en met 4 vermeld. Dit is de sterkte van de eenheid. Door het blokje te kantelen kun je de huidige sterkte aangeven. Als de eenheid schade oploopt, kantel je het blokje. Als de waarde lager dan 1 wordt, is de eenheid vernietigd. Er zijn 3 soorten eenheden: vliegtuigen, vaartuigen en landeenheden. Binnen deze soorten zijn weer verschillende types, bijvoorbeeld gevechtsvliegtuigen en bommenwerpers. Elke eenheid heeft een aantal bewegingseenheden en een bepaalde gevechtskracht tegen de andere soorten eenheden. Zo heeft infanterie een gevechtskracht van 2 tegen landeenheden, een kracht van 1 tegen vliegtuigen en geen mogelijkheid om vaartuigen aan te vallen.

(2K)

tank

Spelbeurt: Aan het begin van een spelbeurt gooien de spelers een dobbelsteen om te bepalen wie in die ronde als eerste mag spelen: de aanvaller. De aanvaller verplaatst nu zijn troepen, vervolgens mag de verdediger eventueel vliegtuigen inzetten, daarna worden de gevechten uitgevochten en tot slot wordt gekeken welke vijandelijke troepen niet meer bevoorraad kunnen worden. Deze lopen schade op. Daarna mag de verdediger reageren volgens dezelfde volgorde en daarna wordt gekeken of er reeds een winnaar is. Zo niet, dan mogen beide spelers productiefactoren omzetten naar eenheden en versterkingen en een volgende spelbeurt begint.

(3K)

bommenwerper

Gevechten: Alle eenheden in een vakje zijn bij het gevecht betrokken. In een vaste volgorde schieten de eenheden op de tegenstander, waarbij de verdediger altijd als eerste schiet. Elke eenheid gooit zoveel dobbelstenen als zijn sterkte en elke dobbelsteen die gelijk of lager is aan de aanvalskracht, is een treffer. Bijvoorbeeld een infanterie van sterkte 3 valt landeenheden aan. Hij gooit 3 dobbelstenen en elke 1 of 2 is een treffer. Als hij geschoten zou hebben op vliegtuigen was elke 1 een treffer geweest. Deze treffers worden eerst verwerkt in de eenheden van de tegenstander alvorens deze terugschiet. In plaats van te schieten mag een eenheid ook besluiten om terug te trekken. Als na 3 gevechtsrondes de verdediger nog niet is verslagen, moet de aanvaller zich terugtrekken. Belangrijk om te weten is dat een landeenheid wel schade kan oplopen door vlieg- en vaartuigen, maar nooit helemaal vernietigd kan worden. Landeenheden blijven dus noodzakelijk bij het veroveren van gebieden.

(3K)

vliegdekschip

Productie: Elke stad die een speler in zijn macht heeft, levert productiepunten op. Deze mogen verdeeld worden over de eenheden in die stad om zo weer op krachten te komen. Tevens kunnen in de steden onder bepaalde voorwaarden nieuwe eenheden worden geplaatst. Deze productiefase gebeurt simultaan met de tegenstander om zo de onzekerheid over de vijandelijke troepen te vergroten.

Einde: Zodra een speler het in het scenario vastgestelde doel heeft bereikt, wint hij het spel. Als het spel na een vastgesteld aantal beurten nog geen winnaar heeft, dan wint de speler die de meeste productiefactoren in handen heeft.


Waardering: Victory is de nieuwste telg in de blokkenserie van Columbia Games. Qua moeilijkheidsgraad ligt het ergens midden tussen de andere spellen uit deze serie. Het is de eerste waarbij de kaart en de eenheden variabel zijn. Er zijn diverse extra kaarten en eenheden te koop in verschillende kleuren, zodat het spel ook met meedere spelers speelbaar is. Je kunt het een beetje vergelijken met stratego, maar nu is ook het terrein waarop de eenheden zich bevinden belangrijk, de eenheden variŽren tijdens het spel in sterkte en kunnen over verschillende afstanden bewegen. Kortom het is allemaal veel complexer. Ik heb Victory nog nooit gespeeld, maar wel eenmaal EastFront. Deze laatste is nog weer een stuk complexer, maar het spel beviel me op zich erg goed. Ik denk dat Victory flexibeler is en daarom eerder op tafel zal komen. De scenario's zijn korter en je hebt veel meer vrije keuze. Bij EastFront waren de krachtsverhoudingen aan het begin van het scenario al bekend en stond dus bij voorbaat vast dat je het scenario zou verliezen. Het doel was dan om dat zo lang mogelijk uit te stellen om zo verhoudingsgewijs wel een goed resultaat neer te zetten. Bij Victory zijn beide zijden in principe even sterk, wat het volgens mij leuker maakt. Ook ziet het er wat speelbaarder uit.

Inmiddels heb ik het spel eenmaal kunnen spelen en dat is goed bevallen. Toch bleek bij het nalezen van de spelregels dat we enkele soms erg belangrijk dingen over het hoofd hadden gezien. Verder beviel de luchtdoelgeschut regeling niet altijd even goed. Als de verdediger alleen nog vliegtuigen over heeft, dan kan de aanvaller daar wel op schieten, maar de kans dat hij zijn eigen vliegtuigen raakt is net zo groot en dus niet echt zinvol. Omgekeerd kan een bommenwerper ongestoord vijandelijk grondtroepen aanvallen, zonder de kans dat eigen eenheden worden geraakt. Tot slot liep het spel een beetje vast doordat veel eenheden op een klein gebied werden samengepropt. Wellicht is de suggestie van Stefan O'Sullivan die je op de onderstaande link kunt vinden een goed alternatief: met hetzelfde aantal eenheden op 4 in plaats van 2 kaarten spelen. Proberen !

(2K)

Opmerking: De doos is niet echt geweldig, maar de blokjes zijn prima verzorgd. Je moet zelf alle stickers op de blokjes plakken. Dit neemt meer tijd in beslag dan je verwacht, maar het is de moeite om daar even goed voor te gaan zitten. Niets is hinderlijker als je later tijdens het spel steeds tegen een scheef plaatje aan zit te kijken of als je bij de stukken van een tegenstander een randje van de sticker boven het blokje ziet uitkomen. De plaatjes op de stickers zijn duidelijk en bevatten voldoende informatie. De regels zijn vrij uitgebreid en erg gestructureerd opgezet. Je leest echter gemakkelijk over bepaalde belangrijke zinnetjes heen. De belangrijkste regels zijn samengevat in een tabelletje, maar er zijn toch een hoop dingen die daar niet in staan. Na enkele keren spelen zullen die vanzelf duidelijk worden.

Tip: Bij een doe-het-zelf winkel kun je vrij goedkoop een soort plexiglas plaat kopen, die je over de borden heen kunt leggen. Dit voorkomt dat de eenheden omvallen als het dunne kartonnen bord een beetje bol staat. Tevens is het een goede bescherming voor het geval er wat over heen valt.

(2K)

Strategie: Het is belangrijk om de kwaliteiten van de eenheden te gebruiken in combinatie met het terrein. Zo heeft infanterie in de bergen een verdubbelde verdediging. Er zijn dus telkens 2 treffers nodig om 1 schade op te lopen. Een ander belangrijk punt betreft de wegen. Eenheden kunnen grotere afstanden afleggen als ze hun hele beweging over de weg afleggen en geen vijandelijke eenheid aanvallen. Landeenheden kunnen ook over water, mits ze van haven naar haven verplaatsen. De rivieren in het landschap kunnen wel gepasseerd worden, maar de eenheid moet direct daarna stoppen met bewegen, tenzij gebruik wordt gemaakt van een brug. Vliegtuigen hebben een soort dubbele beweging. Voor de aanval mogen ze een beweging doen, maar na de aanval moeten ze weer landen in een dorp of stad die reeds voor de aanval in handen was. Lukt dat niet, dan storten ze neer. Wees dus zorgvuldig met deze planning. Ook kun je met een gevechtsvliegtuig een aantal vijandelijk vliegtuigen bezig houden en voorkomen dat ze een verdedigende vliegbeweging mogen maken. Kortom, maak op de juiste manier gebruik van de eenheden.

Variant: Er zijn extra borden en eenheden te koop. Naast de basiseenheden zijn er ook elite-eenheden. Maar bovenal, er zijn ook blokjes in andere kleuren te koop, zodat je het spel uit kunt breiden naar meerdere spelers.

Links:

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 1999