Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Uwo

   Spelbeschrijving

Titel: Uwo
Ontwerp: Thomas Jansen
Tekeningen: Bjorn Scholten, Thomas Jansen
Producent: ElvenEarGames
Aantal spelers: 2
spelers
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Speelduur: 50 minuten
Taal: Nederlands, Engels, Duits

Uwo

Spelmateriaal:
92 speelkaarten

 

een basis UWO

Introductie: Op de planeet Zorf leven de UWO's (Unidentified Walking Objects). Er leven twee soorten UWO's. De Gnorfen en de Pnorfen. Beide wezentjes kunnen morfen in een andere vorm. De Gnorfen vinden de Pnorfen maar een stelletje lelijke wezentjes en dat is andersom ook het geval. Reden te meer natuurlijk om oorlog te voeren. De spelers voeren één van de twee volken aan. Wie als laatste over blijft, wint het spel.

 

 

een energiekaart

 

Voorbereiding: Met 12 energiekaarten worden twee randen van het spelbord gebouwd. De ene speler legt zijn 6 energiekaarten verticaal onder elkaar, de ander legt ze horizontaal naast elkaar. Zo ontstaat er een raster van 6 rijen van 5 kolommen voor UWO's. Iedere speler legt 10 basis UWO's in twee rijen van 5 op de dichtstbijzijnde rijen. Tussen de strijdende partijen zijn zo 2 lege rijen. De UWO kaarten worden gesorteerd in een stapel Gnorf-kaarten en een stapel Pnorf-kaarten. Deze worden afzonderlijk geschud en iedere speler krijgt drie kaarten van zijn eigen stapel.

 

 

deze UWO kan:

1 vakje verplaatsen voor 1 energie
2 vakjes schieten voor 3 energie
en is beschermd tegen de bunker UWO

 

Een spelbeurt: Om beurten moeten de spelers ten minste één energie inzetten om een actie te doen. Hij kan kiezen uit de volgende mogelijkheden: een UWO verplaatsen, schieten met een UWO, een kaart ruilen of passen. Als je een actie met een UWO uitvoert, mag je ook nog een UWO morfen. Dit hoeft niet dezelfde UWO te zijn. Je mag echter niet een UWO morfen om vervolgens met deze zelfde UWO te gaan schieten. Als je geen UWO kaart speelt, dan mag je een kaart ruilen, door één van je kaarten onderop de stapel te leggen. Aan het eind van je beurt vul je je kaarten trouwens weer aan tot 3.

 

 

laser UWO, tank UWO

 

Verplaatsen en schieten kost energie. Op elke kaart staat aangegeven hoeveel vakjes er verplaatst of geschoten kan worden en hoeveel energie dat kost. Ook morfen kost 1 energie. Maar wat is morfen eigenlijk ? Door te morfen veranderen UWO's in een andere soort. Speel gewoon een nieuwe kaart uit bovenop een bestaande UWO. Vanaf nu gelden voor deze UWO de nieuwe eigenschappen.

 

 

handgranaat UWO, bunker UWO

 

De energie die je gebruikt geef je aan door een van je energiekaarten een stukje te verschuiven. Als je geen energie meer hebt (als alle 6 de energie is opgebruikt), mag de tegenstander verder spelen, totdat hij ook zonder energie zit. 

 

 

Mis!

 

Vechten

Als een tegenstander op je schiet, is je UWO in principe uitgeschakeld. Je hebt echter nog enkele mogelijkheden. Je kunt zonder energiekosten een Mis!-kaart spelen. Je UWO duikt weg en wordt niet geraakt. De kaart gaat uit het spel. Een andere mogelijkheid is te morfen (voor 1 energie) om een vorm aan te nemen die beschermd is tegen de UWO die aanvalt. In beide gevallen heb je de mogelijkheid om terug te schieten, als je daar de energie en de wapens voor hebt. Het gevecht gaat door, totdat één van de UWO's is gesneuveld of er voor kiest om niet terug te vechten. 

 

Speciale UWO's

Er zijn enkele UWO's waar speciale regels voor gelden. Ze zijn te herkennen aan het rode uitroepteken.

 

De dynamite UWO blaast zichzelf en alle buren op. Een noodgreep.

 

De bazooka UWO is een beurt lang knockout als hij heeft geschoten en kan helemaal niets meer.

 

De UWO ruiter kan niet schieten, maar wel over andere UWO's lopen en ze een beurt lang knockout slaan.


Het einde: Het spel is afgelopen als er nog maar UWO's van één partij op het veld staan. Deze speler heeft dan gewonnen.

 


Waardering: Het eerste spel van Thomas Jansen dat hij in eigen beheer heeft uitgebracht. Het spel ziet er verzorgd uit en is leuk geïllustreerd. Het is snel te leren en te spelen en het is elke keer weer anders. Je bent afhankelijk van de kaarten die je in handen krijgt en daar moet je je tactiek op aanpassen. Net als je denkt dat je gewonnen staat, vindt je tegenstander weer een oplossing. Langzaam maar zeker raken je kaarten en dus je mogelijkheden op. Een verrassend leuk spel. Tip.

Opmerking Spelmagazijn: Hoewel het spel zelf niet moeilijk is, zijn er toch voldoende mogelijkheden om een strijd aan te gaan met je tegenstander. Het spelmateriaal is prima uitgevoerd en de grappige tekeningen sluiten goed bij het thema aan. De UWO ruiters rijden trouwens op Vlorfs. Het zijn de cowboys van Znorf die de kuddes Klorfs bijeendrijven. De afbeelding van dynamite UWO is op het laatste moment aangepast. In eerste instantie was het dynamiet op het lichaam gebonden, maar gezien de recente zelfmoordaanslagen, ging dat toch wat te ver.

Strategie: Gebruik niet te snel je Mis!-kaarten. Soms is het handiger om een eenvoudige UWO te laten sneuvelen, zodat je je Mis!-kaart kan gebruiken om een sterke UWO te beschermen. Laat je niet te snel uit je tent lokken, maar tast de mogelijkheden van de tegenstander af. Een aanval met dynamite UWO moet goed voorbereid worden, omdat deze veel energie kost. Maar je kunt er wel een grote slag mee slaan. Als je geen energie meer hebt, kun je aanvallen alleen afweren met Mis!-kaarten. Houd daar rekening mee.

Links:

  Naar overzicht van spelbeschrijvingen

 

by Ronald Hoekstra - 2004

Met dank aan Elven Ear Games voor een recensie exemplaar.