Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Troque

   Spelbeschrijving

Titel: Troque
Ontwerp:
Tekeningen:
Producent: Egel Spelen
Aantal spelers: 2 of 4 spelers
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Speelduur: 30 minuten
Taal: Nederlands

Troque

Spelmateriaal:
spelbord, 48 houten speelstukken in 4 kleuren

Geschreven door: Gerard Boom

Introductie: “Een verrassend nieuw spel van Egel-Spelen”, zo staat er in de beschrijving te lezen. Er is een moment geweest dat het spel natuurlijk zijn introductie op de markt gekend heeft en misschien zelfs een zekere populariteit heeft genoten om vervolgens in de vergetelheid te geraken. Dat is jammer, het spel is ondanks de sobere uitstraling best lastig en vraagt om een behoorlijk portie denkwerk.

 


Voorbereiding: Het doel is om als eerste al je speelstenen naar de overzijde van het bord te verplaatsen.

 

Trogue is een bordspel dat prima door twee spelers gespeeld kan worden. Het spel komt echter beter tot zijn recht als het met vier spelers gespeeld wordt. Elke speler bezit 4 burchten die elk opgebouwd zijn uit drie speelstukken te weten de slotgracht, de muur en de toren. De burchten staan opgesteld aan de rand van het speelbord en moeten gedurende het spel de oversteek maken naar de andere zijde. Het speelbord zelf bestaat uit een aantal horizontale, verticale en diagonale lijnen die elkaar doorkruizen. Langs deze lijnen kunnen de speelstukken worden bewogen van kruispunt naar kruispunt.

 

 

een spelsituatie

Een spelbeurt: In een speelbeurt mag men één zet doen met een willekeurig onderdeel van de eigen burcht. Het speelstuk wordt verplaatst langs één van de lijnen naar een eerstvolgend kruispunt. Indien men door middel van een zet met een speelstuk, deze samenvoegt met één of meerdere speelstukken krijgt men één of meerdere bonus zetten met deze samengevoegde speelstukken.

 

Voorbeeld: Stel een toren verplaatst zich naar een volgend kruispunt waar een slotgracht ligt. Samen vormen zij nu 2 verschillende onderdelen van een burcht en de toren krijgt nu samen met de slotgracht één extra zet. Verplaatsen deze twee stukken zich naar een aangrenzend veld waar een enkele muur staat dan vormen de drie delen weer een gezamenlijke burcht en krijgt men voor deze gehele burcht nogmaals een extra beweging. Als een speler een slotgracht verplaatst naar een veld waar al een muur en een toren staan, dan bouwt men in één enkele zet een burcht. Dit levert de speler twee extra bewegingen op met de zojuist door hem gemaakte burcht. Door middel van het combineren van speelstukken kan een speler dus sneller vooruitkomen.

 

Het lastige aan dit spel: Het spel lijkt eenvoudig maar het wordt lastiger met de wetenschap dat de speler zelf zijn eigen speelstukken nooit achterwaarts mag bewegen. Ook kan men niet over stukken en/of burchten heen springen. Daarnaast is men altijd verplicht een zet te doen. Elke speler speelt met een eigen kleur en kan handig gebruik maken van speelstukken van tegenspelers door met deze stukken combinaties te maken om zo sneller te kunnen bewegen. Zo zullen speelstukken van verschillende spelers samengevoegd worden en verplaatst worden in diverse richtingen. In veel gevallen zal een speler één of meerdere eigen stukken verplaatst zien worden in een ongewenste zijwaartse of achterwaartse richting.

 


Het einde: Zodra een speler al zijn stukken aan de overzijde heeft is het spel afgelopen. De overige spelers kunnen door middel van een puntensysteem bepalen wie tweede derde en laatste geworden is. Elke burcht levert 100 punten op, een combinatie van 2 speelstukken 50 punten en een enkel speelstuk 25 punten.

 


Waardering: Voor een zo oud spel biedt het een verrassend interessante uitdaging. Voor liefhebbers van abstracte racespellen zeker een goede keus. Tip.

 

Opmerking Gerard:

Positief:

- Het spel biedt veel mogelijkheden en vraagt om flink wat denkwerk.

- Geluksfactor is niet of nauwelijks aanwezig

- De uitstraling van de houten speelstukken

- Originaliteit

 

Negatief:

- In de eindfase van het spel kan een speler gehinderd worden door een tegenspeler waardoor hij het spel niet kan beëindigen. De regels geven aan dat men tijdig zijn stukken weg moet bewegen vanuit de startpositie. Ervaring leert dat dit in uitzonderlijke gevallen kan leiden tot discussie.

 

Opmerking Spelmagazijn: Het is een spel uit 1957. Je herkent er elementen in van Halma. In tegenstelling tot veel moderne spellen is het een abstract spel. Er is geen thema te herkennen, hoewel er gesproken wordt over burchten.

 

Links:

Naar overzicht van spelbeschrijvingen

 

by Ronald Hoekstra - 2005

Met dank aan Gerard voor de beschrijving en de afbeeldingen