Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Totem

Titel (5K) Spelbeschrijvingen

Titel: Totem
Ontwerp:
Joker Gamez
Tekeningen:
 
Producent: 
Aantal spelers: 
2
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 
15 minuten
 

Totem

Spelmateriaal:
2 x 12 speelstukken, 1 spelbord

prototype

(17K)

een spelsituatie

Introductie: Twee indianenstammen zijn in oorlog, die pas eindigt bij het veroveren van de heilige amulet, de Totem, van de tegenstander.

Voorbereiding: Het spelbord bestaande uit 6 bij 8 velden wordt tussen de spelers geplaatst. In het geheim stellen beide partijen hun 12 speelstukken op. De 12 stukken bestaan uit 1 chief, 2 medicijnmannen, 2 scouts, 4 paarden, 2 wigwams en 1 totem.

(10K)

de startopstelling van rood

Een spelbeurt: Om beurten verplaatsen de spelers een stuk horizontaal of vertikaal. Als je daarbij naast een of meerdere stukken van de tegenstander komt te staan, volgt er een gevecht, waarbij stukken van het bord kunnen worden verwijderd.

Daarnaast hebben de verschillende speelstukken verschillende mogelijkheden:

De chief, de medicijnmannen en de scouts kunnen een eigen paard bestijgen. Vanaf dat moment lopen het stuk en het paard gezamenlijk. Ook is het mogelijk weer af te stijgen, maar in tegenstelling tot de normale beweging, gebeurt dit diagonaal.

De wigwams kunnen niet vechten en kunnen ook niet verslagen worden, maar ze kunnen wel gewoon verplaatsen.

De totem kan niet verplaatst worden.

De scouts kunnen, als ze niet te paard zijn, één tot vier velden verplaatsen in een rechte lijn.

Een gevecht: Zodra je een stuk beweegt naast een of meerdere stukken van de tegenstander worden een of meerdere gevechten gevochten. De verdediger bepaalt eventueel in welke volgorde deze gevechten plaatsvinden. Alle stukken die grenzen aan het aanvallende stuk zijn betrokken bij het gevecht. De chief is 3 punten waard, de medicijnmannen 2, de scouts en de paarden 1. Het hoogste totaal aan punten wint het gevecht. De verliezende stukken gaan van het bord af. In het geval van een gelijke stand blijven de stukken op het bord staan.

Het einde: Zodra je een stuk naast de totem van de tegenstander weet te plaatsen, win je het spel, zelfs als je een eventueel gevecht dat zou moeten plaatsvinden zou verliezen.


Waardering: Op het eerste gezicht is dit een kruising tussen schaken en Stratego. Uiteraard zijn er wel de nodige verschillen, die het spel toch zijn eigen karakter geven. Zo wordt er geslagen door naast een stuk te gaan staan. Verder geven de paarden en het diagonaal afstijgen extra mogelijkheden. De wigwams zijn vergelijkbaar met de bommen uit Stratego, maar kunnen nu wel verplaatsen. Het spel kenmerkt zich door snelle zetten die afgewisseld worden door lang nadenken, aangezien winst of verlies vaak van één zet afhankelijk is. Een chief te paard is bijna onoverwinnelijk en beheerst een groot deel van het spel. Door de beperkte speelduur vraagt het spel eigenlijk zelf om een revanche. Een leuk alternatief voor schaken en Stratego, maar geen echte topper. Proberen.

Opmerking: De vormgeving van de stukken is niet helemaal slim gekozen. De totem en de wigwams zijn duidelijk herkenbaar. De andere speelstukken zijn bijna allemaal rond, behalve de medicijnmannen. Beter hadden de scouts een afwijkende vorm kunnen hebben, omdat deze als enige meerdere velden tegelijk kunnen verplaatsen. De ronde stukken hadden dan mooi in hoogte kunnen verschillen voor het aantal punten dat ze waard zijn (1, 2 en 3) en de scouts vallen goed op.

Strategie: Breng zo snel mogelijk je chief op een paard en beheers het centrum van het bord. Probeer de chief van de tegenstander weg te lokken. Bescherm je totem met wigwams. Let op het diagonaal afstijgen en gebruik je scouts op de juiste momenten.

E-mail Joker Gamez

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2003

Met dank aan Joker Gamez voor een recensie exemplaar