Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Times to Remember

Titel (5K) Spelbeschrijvingen

MenuUpdateEmailInfo

 

Titel: Times to Remember
Ontwerp:

Producent:
Hasbro International
Aantal spelers: 2 teams
 

Times to Remember

Spelmateriaal:
2 sets van 7 tijdramen en een houder, 2 tijdwielen, 230 dubbelzijdige vragenkaarten met een kaartenbakje en een speciale dobbelsteen.

(34K)

Het doel: De dobbelsteen geeft aan uit welke categorie een vraag moet worden voorgelezen. Het antwoord op de vraag is altijd een jaartal. De beide teams plaatsen 1 van hun tijdramen op het tijdwiel, zodat een tijdperiode wordt aangegeven. Daarna tonen beide teams hun antwoord en als het juiste antwoord binnen de periode valt, is het team het tijdraam kwijt. Het team dat als eerste alle tijdramen kwijt is, heeft gewonnen.

Tijdramen en tijdwielen: Elk team heeft 7 verschillende tijdramen. De kleinste is precies 1 jaar breed en de grootste omvat een periode van 7 jaren. Deze tijdramen kunnen op het tijdwiel worden geschoven en tonen dan een aantal jaartallen. De tijdwielen lopen van 1950 tot 1990+. Met het jaartal 1990+ worden alle jaren vanaf 1990 bedoeld.

Vragen: De vragen zijn verdeeld in 5 categorieën: Nieuws, Film, Muziek, Televisie, Varia. Enkele voorbeelden van vragen:

De antwoorden kun je onderaan deze pagina terugvinden.

Gelijkspel: Als beide teams hun laatste tijdraam tegelijk wegleggen wordt een 'gelijkspel'-ronde gespeeld. Beide teams krijgen al hun tijdramen terug en er wordt verder gespeeld. Het team dat als eerste een tijdraam mag wegleggen, terwijl het andere team daarin niet slaagt, heeft gewonnen.

Einde: Zodra een team alle tijdramen kwijt is en het andere team heeft nog tijdramen over, dan heeft dat team gewonnen.


Waardering: Een leuk spel om met een grote groep spelers te doen. Op feestjes bijvoorbeeld de dames tegen de heren. Maar ook 1 tegen 1 is het een leuk tussendoortje. Van de meeste gebeurtenissen weet je ongeveer wel wanneer ze hebben plaatsgevonden, maar vaak blijk je er toch 1 of meer jaren naast te zitten. Erg frustrerend, maar daardoor ook aantrekkelijk om nog eens te spelen. Door de zeer beperkte spelregels kan iedereen zo meedoen en je aandacht kan tussendoor best even afgeleid worden, zonder dat het spel er onder lijdt. Klein minpuntje is dat het kwijtraken van het laatste tijdraam soms erg langdradig kan worden. Leuk !

Strategie: De belangrijkste vraag is wanneer je welk tijdraam moet gebruiken. Hoe eerder je je kleine tijdramen kwijt bent, hoe beter. Maar als je al snel probeert je kleine tijdramen kwijt te raken en het lukt niet, dan krijg je een achterstand ten opzichte van het andere team, dat ondertussen de grotere tijdramen al kwijtraakt. Het schatten van een jaartal kun je vaak aan de hand van andere gebeurtenissen doen. Bijvoorbeeld als de vraag over een film gaat, dan herinner je misschien dat je die in je examenjaar hebt gezien. Een actuele gebeurtenis kan misschien in hetzelfde jaar als de geboorte of het overlijden van een familielid zijn geweest. Maar ook kun je je antwoorden baseren op vragen die eerder gesteld zijn geworden. Als je weet dat iets moet gebeurd zijn vóór de vorige vraag, dan weet je ook dat het jaartal daar voor ligt. Maar je zult zien dat het niet gemakkelijk gaat en dat het soms wel een tijdje kan duren voordat je het laatste tijdraam kwijt bent.

Variant: Als het spel te lang gaat duren, kun je er voor kiezen dat je van het kaartje de vraag mag stellen die voor jouw team het makkelijkst lijkt.

Antwoorden: 1984, 1988, 1971, 1976, 1950.

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 1999