Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Ticket to Ride Europe

   Spelbeschrijving

Titel: Ticket to Ride Europe
Ontwerp:
Alan R. Moon
Tekeningen:
Julien Delval
Producent:
Days of Wonder
Aantal spelers: 2 tot 5 spelers
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 30-60 minuten
Taal: Engels

Ticket to Ride Europe

Spelmateriaal:
1 spelbord, 240 plastic treinwagons, 15 plastic stations, 158 speelkaarten, 5 score blokjes

Geschreven door: Sacha Husken

 

het spelbord met de kaart van Europa

Introductie: Ticket to Ride Europe is een variatie op het treinenspel dat zich afspeelt in Amerika, nu dus in Europa. Doel van het spel is de meeste punten te scoren door zoveel mogelijk plaatsen aan te doen en lange trajecten af te leggen.

 


Voorbereiding: Leg de landkaart op tafel. Elke speler krijgt 45 treinwagons in zijn eigen kleur. De scoreblokjes worden op de grote klok (= de nul) in de hoek van het spelbord gelegd. De wagons en de locomotieven worden door elkaar geschud en elke speler krijgt 4 kaarten. De overige kaarten worden op een afgedekte stapel gelegd. De bovenste 5 kaarten worden op rij open ernaast gelegd.

langste route kaart, korte route, lange route

De langste route kaart wordt aan de zijkant van het spelbord gelegd.  Elke speler krijgt 4 bestemmingscoupons, 1 lange route en 3 kortere, die hij allemaal houdt of waaruit hij er 2 of 3 kiest. De andere worden onder de dichte stapel met bestemmingscoupons aan de zijkant van het bord gelegd. De overgebleven lange routes gaan uit het spel. De bestemmingscoupons blijven geheim voor je medespelers.


Een spelbeurt: Om beurten mag je één van de volgende vier acties kiezen. 

1) Wagonkaarten nemen.
Je neemt 2 kaarten van de open of gesloten stapel kaarten in je hand. Er is geen beperking op het aantal kaarten dat je in je hand mag hebben. Pak je als eerste een locomotief van de gesloten stapel, dan mag je nog een kaart pakken. Neem je echter een locomotief uit de open rij, dan mag je slechts 1 kaart pakken. De locomotief geldt in het spel als joker. Wanneer je een kaart uit de open rij pakt, dan wordt er eerst een nieuwe kaart opengelegd, voordat je de tweede kaart pakt.

Liggen er 3 locomotieven open, dan worden alle openliggende kaarten op de aflegstapel gelegd en worden 5 nieuwe kaarten open gelegd. Is de stapel wagonkaarten op, dan wordt de aflegstapel geschud en weer herbruikt.

wagonkaarten en een locomotief

2) Een route claimen.
Speel zoveel kaarten van de kleur uit als nodig is om een route op het bord volledig met wagons te vullen. De kaarten die je uitspeelt, moeten altijd van dezelfde kleur zijn. Een locomotief kan als joker worden gebruikt: deze kan willekeurig ingezet worden. Bij sommige routes mag je deze kleur zelf kiezen. Deze routes kun je herkennen aan de grijze blokken (bijvoorbeeld tussen Berlin en Danzig). De nieuwe route die je neerlegt, hoeft niet aan te sluiten op andere routes van jezelf. Sommige routes kunnen door twee verschillende spelers worden geclaimd. Je mag 1 route maar eenmaal claimen, ook als er twee trajecten naast elkaar liggen. De route markeer je met de treintjes van je eigen kleur.

diverse routes en tunnels in Spanje en Portugal

Wanneer  je een route door een tunnel wilt claimen, worden er 3 kaarten van de stapel wagonkaarten omgedraaid. Als daarbij de kleur van de kaarten die je uitspeelt of een locomotief wordt opengedraaid, moet je dat aantal extra kaarten uitspelen (in de benodigde kleur of in locomotieven) om de route te kunnen claimen.
Op veerbootroutes moet je minstens het aantal aangegeven locomotieven uitspelen om de route te claimen.

Met het leggen van routes wordt direct punten gescoord: tussen 1 en 21, afhankelijk van de lengte van de route (1 tot 8 vakken). Je mag maar 1 route per beurt leggen.

3) Bestemmingcoupons nemen. Je trekt 3 bestemmingcoupons van de stapel en moet er ten minste één behouden. Als een route kan worden gemaakt tussen de aangegeven steden, dan levert je dat aan het eind van het spel punten op. Lukt het niet om de route te maken, dan levert het strafpunten op! De bestemmingscoupons die je niet wilt houden, worden onderaan de stapel dichte bestemmingscoupons naast het bord gelegd. De bestemmingscoupons houd je geheim voor je medespelers.

4) Station bouwen. Met een station kun je één route van een ander, van of naar de stad waar je je station bouwt, gebruiken op weg naar je bestemming. Stations kunnen worden gebouwd in elke stad waar nog geen station staat en je hoeft er zelf nog geen route naartoe te hebben. Per beurt mag je maximaal 1 station bouwen, de kosten lopen op van 1 wagonkaart voor het eerste station, 2 kaarten voor het tweede en 3 voor het derde.

Het bouwen van stations is niet verplicht.

 


Het einde: Het spel gaat de laatste ronde in, als een speler nog maximaal 2 treinen beschikbaar heeft. Je scoort op 3 manieren punten:

1) het claimen van een route op het spelbord (dit gebeurt tijdens het spel);

2) de langste route maken;

3) een verbinding maken tussen 2 steden van een bestemmingcoupon.

Voor de speler met de langste route zijn er nog 10 bonuspunten te verdienen. Elk niet gebouwd station levert nog 4 bonuspunten op.  Heb je de route van je bestemmingcoupons compleet, dan krijg je de punten die op de coupon staan. Is de route echter niet volbracht, dan zullen deze punten in mindering worden gebracht. Nadat alle bonussen en strafpunten zijn verwerkt, is de winnaar bekend: degene met de meeste punten.


Waardering: Een prima spel dat je nog vlotter kunt spelen dan Ticket to Ride door de kortere routes. Je hoeft minder lang kaarten te sparen om een route claimen waardoor de vaart erin blijft. Met de tunnels, waar je nooit zeker weet hoeveel kaarten je uit zal moeten spelen, zijn een leuk nieuw element, net als de veerbootroutes waar je verplicht locomotieven moet spelen. Net als het originele spel blijft ook hier de afweging: kaartjes pakken om de ideale route te gaan leggen of snel een kort traject nemen en extra bestemmingscoupons proberen te verzilveren. Aanrader.

 

Opmerking Sacha: De puntentelling wordt weer rondom het bord bijgehouden. Deze loopt niet meer tot 80 zoals in de originele uitgave, maar tot 100 zodat geen verwarring over de puntentelling kan ontstaan. De speelkaarten zijn groter uitgevoerd, zodat ook het vasthouden van de kaarten makkelijker is en de bestemmingscoupons beter leesbaar zijn.
Er zijn minder mogelijkheden om andere spelers te blokkeren in Ticket to Ride Europe: veel routes zijn door 2 spelers te claimen en er zijn korte omwegen mogelijk. Ook door het bouwen van stations wordt het makkelijker om je bestemming te bereiken, ook al zal je alleen stations bouwen als je met 4 of 5 spelers aan tafel zit.

 

Opmerking Spelmagazijn: De randen van de kaarten zijn nu wit (in plaats van zwart) waardoor er minder slijtage is. Prima.

De routes met verplichte locomotieven maken het spel lastiger, de stations maken het weer makkelijker. Het blokkeerelement is er zo een beetje uitgehaald helaas. De tunnels voegen zelfs een gelukselement toe. Ik weet niet of het spel dat echt nodig heeft.

 

Strategie: Elke speler krijgt aan het begin van het spel slechts 1 bestemmingscoupon met een lange route, die niet de hele breedte van het bord bestrijkt. De overgebleven lange routes gaan uit het spel. In deze editie is het minder makkelijk om met bestemmingscoupons veel punten binnen te halen: er zijn veel kleine routes verspreid over het bord, die vaak niet aansluiten bij je lange traject en die relatief weinig punten opleveren. Maak dus een keuze: veel bestemmingscoupons of de langste route.

 

Links:

Naar overzicht van spelbeschrijvingen

 

by Ronald Hoekstra - 2007

Met dank aan Hodin voor een recensie exemplaar.
Met dank aan Sacha voor de beschrijving.