Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Terra

   Spelbeschrijving

Titel: Terra
Ontwerp: Bruno Faidutti
Tekeningen: Bernard Bittler
Producent: Days of Wonder
Aantal spelers: 3-6 spelers
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 20-40 minuten
Taal: Engels, Frans, Duits, Spaans, Catelaans

Terra

Spelmateriaal:
18 crisiskaarten, 90 oplossingskaarten, een scorespoor, 12 houten markers

Geschreven door: Sandra Pellegrom

 

 

het scorebord met een aangetaste wereld

 

Introductie: De wereld gaat ten onder aan rampspoed. Milieurampen, hongersnoden en oorlogen zijn aan de orde van de dag. In Terra gaan we hier wat aan doen. Alle spelers moeten samenwerken en algemeen belang boven eigen belang stellen om de wereld te kunnen redden.

 

Voorbereiding: Het scorespoor wordt in het midden van de tafel gelegd. Elke speler krijgt oplossingskaarten: 4 kaarten (bij 3-4 spelers), 3 kaarten (5 spelers) of 2 kaarten (6 spelers). De oplossings- en de crisiskaarten worden door elkaar geschud en op een gedekte stapel op tafel gelegd. Elke speler krijgt twee houten markers in dezelfde kleur, één daarvan wordt op het scorespoor gelegd. De jongste speler begint. Er wordt kloksgewijs gespeeld.

 

 

enkele oplossingskaarten (let op de afbeeldingen!)


Een spelbeurt: Een spelbeurt bestaat uit meerdere fasen.
1- Pak een kaart
2- Los een crisis op
3- Speel een kaart

1- Pak een kaart. Neem een kaart van de dichte stapel. Wanneer dit een oplossingskaart is, neem je hem in je hand. Is het een crisiskaart, dan leg je hem voor je op tafel neer: je hebt nu een lokale crisis.

verschillende crisissen in verschillende werelddelen: hongersnood, een milieuramp en een oorlog

2- Los een crisis op. Er zijn twee verschillende crisissen. Een lokale crisis (deze kaart is net getrokken door een speler en ligt voor hem op tafel) of een wereldcrisis. Een wereldcrisis was een onopgeloste lokale crisis en is uitgegroeid tot een wereldprobleem.

Beginnend bij de speler die de crisis net voor hem op tafel heeft gelegd, worden er oplossingskaarten bij de crisis gelegd. Deze kaarten moeten dezelfde kleur als de crisis hebben om het probleem op te kunnen lossen. Wanneer iedereen een keer de kans heeft gehad om er een oplossingskaart bij te leggen, moet er minimaal het aantal punten liggen dat op de crisis staat. Dan is de crisis opgelost. Degene die als eerste een kaart bij de crisis legde, krijgt 3 punten. Degenen die de hoogste oplossingskaart erbij legden, krijgen ook 3 punten. Dit kan dus dezelfde persoon zijn.
 

Wanneer er niet genoeg of geen punten op tafel worden gelegd, dan wordt het probleem niet opgelost en groeit het uit tot een wereldcrisis. De neergelegde oplossingskaarten worden afgelegd en de crisis wordt in het midden van de tafel gelegd. Als er teveel crisissen liggen of teveel van dezelfde soort of in hetzelfde werelddeel, dan eindigt het spel onmiddellijk. De wereld is vergaan.

 

 

een spelsituatie met onopgeloste wereldcrisissen

 

De speler die de crisis had neergelegd, mag nog een kaart pakken. Wanneer het weer een crisiskaart blijkt te zijn, wordt fase 2 herhaald.

 

3- Speel een kaart. De speler die aan de beurt is, mag nu nog een kaart uit de hand spelen. Dit is niet verplicht. Wanneer je een kaart speelt, help je hiermee de wereld: je gaat een wereldcrisis aanpakken. Leg bij een wereldcrisis een oplossingskaart in dezelfde kleur. Zolang het totaal van de oplossingskaarten minder is dan het aantal punten dat op de crisiskaart staat, blijven de kaarten liggen. Wordt door jouw kaart de crisis opgelost, dan krijg verdwijnt de crisiskaart met de oplossingskaarten op de aflegstapel en krijg je 5 punten.

 

 

overzichtskaartjes in verschillende talen

 

Wanneer je een bijdrage hebt geleverd aan een wereldcrisis door een oplossingskaart neer te leggen, dan mag je nog kaarten neerleggen om zelf extra punten te kunnen scoren. Dit moeten altijd 3 oplossingskaarten zijn (niet meer, niet minder), die aan de volgende eisen voldoen:
- zelfde kleur, zelfde nummer
- zelfde nummer, drie verschillende kleuren
- zelfde kleur, opeenvolgend nummer
- drie verschillende kleuren met opeenvolgende nummers.

Deze kaarten geven je punten aan het einde van het spel. Het aantal punten dat op de kaart staat, telt hierbij. De kaarten leg je dicht voor je neer. Deze kaarten mogen niet meer gebruikt worden tijdens het spel.

Aan het einde van je beurt, mag je maximaal 8 kaarten in je hand hebben. De overige kaarten moeten afgelegd worden. Daarna is de volgende speler aan de beurt.

Het einde: Er zijn 3 verschillende manieren waarop je het spel kunt verliezen. In al deze gevallen wint er niemand: de wereld is toch niet meer te redden.
- er liggen meer dan 7 wereldcrisissen in het midden van de tafel;
- er liggen 3 wereldcrisissen in hetzelfde werelddeel;
- er liggen 4 wereldcrisissen van dezelfde soort (kleur).

 

 

de achterkant van de kaarten

De stapel kaarten is op: de wereld is gered! De punten van de persoonlijke stapels met kaarten worden bij de aanwezige punten opgeteld. Degene met de meeste punten heeft het spel gewonnen.


Waardering: Terra is een apart spel. Je speelt met z'n allen tegen het spelsysteem: een prachtig concept. Helaas is mijn ervaring dat wanneer je dit spel verliest van het spelsysteem, het niet als een verlies aan voelt. Je hebt de juiste groep mensen nodig om dit te spelen: in alle keren dat ik het heb gespeeld, is het me maar 1 keer gelukt om de wereld te redden! In alle andere gevallen probeerde iedereen in het begin van het spel zoveel mogelijk punten te halen. Toch blijf ik het wel een aansprekend spel vinden. Proberen.

Opmerking Sandra: Op het spelmateriaal valt niets aan te merken, alleen de indeling van de doos had wel wat anders gekund. De vakken die zijn te groot, zodat de kaarten een beetje gaan zwerven. Ook is het scorebord te zwaar voor de kartonnen randjes. Maar het schaadt het materiaal verder niet, dus een kniesoor die daarop let!

Dit spel is in samenwerking met Unesco gemaakt. Dit zie je ook in enkele van de speelkaarten duidelijk terugkomen. Ook gaat van elk spel dat verkocht wordt, 1 dollar / euro naar het goede doel. Een duidelijk voorbeeld van de goede samenwerking.

Opmerking Spelmagazijn: Voor spellenspelers is dit een lastig spel. Vaak zal de beslissing genomen worden: als ik zelf niet kan winnen, dan verliezen we maar met z'n allen. Het is heel lastig om deze gedachtegang om te buigen. Verder moet je er rekening mee houden, dat andere spelers punten willen scoren. Als je een lokale crisis wilt oplossen, is het niet verstandig met een hoge kaart uit te komen. Daarmee zou je namelijk zowel de bonuspunten voor de eerste kaart als de hoogste kaart binnen kunnen halen. Dat zien de anderen niet zitten en weigeren nog kaarten bij te leggen. Als je met een niet al te hoge kaart uitkomt, is er vast iemand die een hoge kaart kan spelen en zo ook wat punten kan scoren. 

Het formaat van de doos wijkt helaas af van de andere kleine spellen van Days of Wonder.

Strategie: Ga zeker in het begin niet voor eigen gewin. Probeer elkaar zoveel mogelijk te helpen bij de lokale crisissen. Zo gauw er een paar wereldcrisissen liggen, valt het niet mee om deze weer op te lossen. En voor je het weet, is de wereld vergaan! Maar zie richting het einde van het spel de stapel kaarten slinken en zijn de crisissen in bedwang, dan kun je wellicht nog een eigen slag slaan om wat punten te scoren.

Het is belangrijk dat iedereen weet hoeveel "speling" er in het spel zit. Hoeveel punten kun je verspelen om het spel toch nog tot een goed einde te brengen ? Je zult ervan schrikken hoe weinig speelruimte je uiteindelijk hebt. Als dat voor iedereen duidelijk is, zal er veel voorzichtiger worden gespeeld. 

Links:

Naar overzicht van spelbeschrijvingen

 

by Ronald Hoekstra - 2004

Met dank aan Hodin voor een recensie exemplaar.
Met dank aan Sandra voor de beschrijving en de afbeeldingen