Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Targui

Titel (5K) Spelbeschrijvingen

MenuUpdateEmailInfo

 

Titel: Targui
Ontwerp:
Dijkstra & Van Dijk
Producent:
Jumbo
Aantal spelers: 2 tot 4
 

Targui

(12K)

Spelmateriaal:
Een spelbord met opstaande randjes, 53 stevig in kleur uitgevoerde gebiedskaartjes, per speler een heleboel gebiedsmarkeringen, stamkaarten, lotskaarten, 2 dobbelstenen, lichtbruine en donkerbruine kamelen, plastic muntjes in zilver en goud. De muntjes zijn in feite overbodig in het spel, daar er alleen kamelen voor kunnen worden gekocht. Een speler kan dus direct in kamelen worden uitbetaald. Alleen als de kamelen op zijn, zijn de muntjes tijdelijk noodzakelijk.
(Zie suggestie onderaan.)

(23K)

Het spelmateriaal

Het doel: Het veroveren en bezet houden van waardevolle grond in de woestijn. Tevens dient het thuisdorp niet kwijtgeraakt worden. Door het tactisch verplaatsen van groepen kamelen door de diverse woestijnen en gebruik te maken van de voordelen van bepaalde terreinen moet de tegenstander een hak worden gezet.

(3K) (4K) (4K)

zoutmeer - zandvlakte (feche feche) - oase (guelta)

De woestijn: Deze wordt elke keer anders opgebouwd. In het midden ligt altijd de centrale zoutwinplaats. Deze is heel erg belangrijk. De overige gebieden worden willekeurig neergelegd. Vervolgens krijgt elke speler de mogelijkheid zijn dorpje ergens te plaatsen. De gebieden in de woestijn hebben allemaal hun eigen kenmerken. Sommige gebieden kunnen helemaal niet worden betreden. Andere hebben een strategische waarde (in een zwart driehoekje) en/of een economische waarde (in een wit vierkantje). De strategische waarde geeft een voorsprong in een gevecht, de economische waarde levert geld op.

(24K)

Een spelsituatie

Het spel duurt maximaal 16 rondes en elke ronde kan bestaan uit maximaal 5 beurten. Aan het begin van elke ronde wordt met een dobbelsteen bepaald hoeveel beurten deze duurt. Als een 6 wordt gegooid bestaat deze ronde uit 1 dubbele beurt. Iedere speler levert zoveel stamkaartjes in als er beurten zijn en deze worden tezamen met 1 noodlotskaart geschud. Iedereen komt dus even vaak aan de beurt, maar de volgorde waarin is nog niet bekend. Aan het eind van een ronde wordt de totale economische waarde uitgerekend die een speler bezit (mits hij zijn eigen dorp nog bezit) en krijgt deze waarde uitgekeerd.

(5K) (5K)

centrale zoutwinplaats - blauwgrijze bank (reg)

De middelen: Per beurt mag een speler 2 acties doen: 1) het verplaatsen van kamelen; 2) het bijzetten van nieuwe kamelen. Bij het verplaatsen van kamelen mag een speler een groep kamelen uit één gebied naar een ander gebied aangrenzend gebied verplaatsen. Als dit gebied leeg was, dan wordt de markering van deze speler in dit gebied geplaatst. Hij bezit dit gebied totdat een andere speler dit gebied binnentreedt. Wanneer het gebied niet leeg is, moet er eerst worden gevochten. Het bijzetten van kamelen mag ook in één gebied gebeuren en wel in een gebied waar een markering van deze speler staat.

Knokken: Een gevecht met kamelen voeren is vrij simpel. Gooi een dobbelsteen, tel de strategische waarde van het gebied erbij op en deel het totaal door 2 en rond eventueel naar beneden af. Dit is het aantal kamelen dat de andere speler verliest. Vervolgens is de verdediger aan de beurt. Deze doet hetzelfde. Let er op dat hij inmiddels minder kamelen heeft ! De aanvaller kan vervolgens beslissen of hij de aanval doorzet. Als het de aanvaller lukt alle verdedigers uit te schakelen, dan moet hij met ten minste 1 kameel het gebied binnenlopen en zijn markering zetten.

(5K) (4K) (5K)

bergen - zandduinen (erg) - nederzetting

Hindernissen: In elke ronde wordt er 1 (nood)lotskaart actief. Deze kan positief uitpakken of negatief. Bijvoorbeeld "Het is voorjaar. In iedere guelta worden 5 kamelen geboren" of "In de bergen is zilver ontdekt. De schatting aan het eind van deze ronde is dan ook [3] voor elk bergengebied" of "De Haussa, een vreemde, vijandige stam, overvalt de centrale zoutwinningsplaats en steelt alle kamelen". Een ander probleem is de volgorde waarin je aan de beurt bent. In een ronde van 5 beurten zou het zo kunnen zijn, dat alle andere spelers al minstens 3 of 4 keer zijn geweest, voordat je aan de beurt bent. Ze kunnen dus onverwacht je dorpje dicht zijn genaderd. Het is dus zaak om aan het eind van een ronde je dorpje goed af te schermen, want wie weet kom je voorlopig niet meer aan de beurt.

Einde: Het spel is ten einde als er nog maar 1 speler over is, of als de laatste (16e) ronde is afgelopen. In het laatste geval is de winnaar de speler wiens gebied de grootste opbrengst geeft. Het spreekt dus vanzelf dat deze speler zijn eigen dorp nog moet bezitten. Bij een gelijke stand geven de aanwezige kamelen en muntstukken de doorslag.


Waardering: Dit spel is een waardige afwisseling met bijvoorbeeld Risk. Door het veranderende bord en de verschillende eigenschappen van de diverse gebieden is het spel elke keer weer heel anders. Ga je de ene keer volledig op in je strijd om de centrale zoutwinningsplaats, een andere keer bescherm je gewoon enkele dichtbij gelegen oases. De gevechten uitvoeren gaat best goed, maar vooral als er veel kamelen op de vakjes staan is het verwijderen van de slachtoffers niet altijd even makkelijk. Een voordeel ten opzichte van Risk is nog dat je het spel eventueel meerdere keren op een avond kunt spelen. Kortom een welkome afwisseling. Een subtopper.

Variant: Het verplaatsen van kamelen is mogelijk in alle richtingen (ook diagonaal). Je krijgt echter een hele andere situatie als je verplaatsen alleen nog horizontaal en vertikaal toestaat. Probeer het eens uit. Zo bevalt het mij in ieder geval nog beter.

Suggestie: Omdat de muntjes in feite niet noodzakelijk zijn voor het spel, kwam het volgende idee in me op. Ik heb het nog niet geprobeerd, dus ik heb geen idee of het goed speelbaar is. Aan het begin van elke ronde wordt met de dobbelsteen het aantal beurten bepaald. Naast deze dobbelsteenworp doe je een extra dobbelsteenworp, deze bepaalt voor de gehele ronde de prijs van de kamelen (zie tabel). Kamelen die gekocht worden, moeten ook diezelfde beurt op het bord worden gezet volgens de normale regels. Op deze manier zijn de muntjes wel van belang voor het spel. Reacties op deze suggestie zijn altijd welkom ! Wellicht kan dezelfde dobbelsteenworp gebruikt worden voor zowel het aantal beurten als de kosten van de kamelen. In dat geval zou ik de tabel wijzigen, zodat de kamelen goedkoop zijn bij veel beurten en duur zijn bij weinig beurten.

Dobbelsteenworp Kosten van een kameel
1 of 2 1/2 zilverstuk
3 of 4 1 zilverstuk
5 of 6 2 zilverstukken

Links:


(9K)

Jumbo bracht Targui opnieuw uit in 1999 in een gelimiteerde versie. Op hun site kon je het spel bestellen en de lage nummers werden geveild. Ze verwijzen ter informatie naar mijn pagina. Ik heb inmiddels een leuke email van Jumbo (Karin) ontvangen.

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 1999