Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > SUDs

Titel (5K) Spelbeschrijvingen

MenuUpdateEmailInfo

ontwerp

Titel: SUDs
Ontwerp:
Rob Prent
Producent: -
Aantal spelers: 2
 

SUDs

Spelmateriaal:
11 speelstukken per spelerkleur, een spelbord en een heleboel plateaustenen.

Er zijn inmiddels enkele wijzigingen aangebracht in het oorspronkelijke ontwerp. Deze zullen apart bij de desbetreffende regels worden vermeld.

Introductie: De titel van het spel is een afkorting van Straightliners, Uppercutters en Downkickers. Dat zijn namelijk de 3 soorten speelstukken die elke speler heeft en die elk een speciale eigenschap hebben.

(14K)

de beginopstelling

Het doel: Vooralsnog is het doel van het spel het veroveren van de 4 Straightliners van de tegenstander.

De speelstukken: Elke speler heeft 4 Straightliners, 4 Uppercutters en 3 Downkickers. Elk van deze speelstukken heeft een speciale eigenschap. Het type wordt aangegeven door de vorm van de armpjes.

(14K)

de verschillende armpjes zijn goed te zien

Straightliner: Deze beweegt zich in een rechte lijn, in de richting van de armpjes. De speler mag zelf bepalen hoe ver het stuk in een bepaalde richting beweegt, maar hij moet in ieder geval stoppen als hij 1 niveau omhoog of omlaag gaat of als hij een ander stuk slaat. Hij mag alleen een ander stuk slaan dat zich op dezelfde hoogte bevindt. Een Straightliner mag nooit meer dan 1 niveau tegelijk stijgen of dalen.

Uppercutter: Ook deze beweegt zich in een rechte lijn, in de richting van de armpjes. De speler mag zelf bepalen hoe ver, maar hij moet in ieder geval stoppen als hij 1 niveau omlaag gaat of als hij een ander stuk slaat. Hij mag alleen een ander stuk slaan dat zich 1 niveau hoger bevindt. Een Uppercutter mag nooit 2 niveau's tegelijk in een stap stijgen, maar zolang hij blijft stijgen mag hij doorgaan.

Downkicker: Dit is de tegenpool van de Uppercutter. Deze mag blijven dalen, maar moet stoppen als hij 1 niveau stijgt. Hij mag nooit 2 niveaus's tegelijk dalen.

De plateaustenen zijn van beide spelers. Op een veld mogen maximaal 2 plateaustenen op elkaar liggen.

Dit maximum is inmiddels opgehoogd naar 4.

(16K)

het spelverloop

Een spelbeurt: De speler die aan de beurt is voert de volgende acties in volgorde uit.

1) Plaatsen of verwijderen van een plateausteen. Je mag alleen de bovenste steen van een hokje verwijderen en alleen als er geen stuk op staat. Je mag niet de steen verwijderen, die de tegenstander net heeft geplaatst. Je mag overal een nieuwe steen plaatsen, maar niet op een hokje waar een stuk staat, of waar reeds twee stenen liggen. Deze actie is niet verplicht.

2) Het verplaatsen van een (eigen) speelstuk. Aan het eind van de verplaatsing mag het speelstuk nog in een nieuwe richting worden gedraaid, maar dat is niet verplicht.

Het is niet toegestaan het stuk te draaien als je er mee geslagen hebt.

3) Een ander (eigen) speelstuk van richting veranderen. Deze actie is niet verplicht.

Het einde: Zodra een speler alle Straightliners van de tegenstander heeft geslagen is hij winnaar.

Inmiddels is er een 'ei' toegevoegd dat op een stapel van 4 stenen ligt. Het doel van het spel is nu dit ei te bereiken met een speelstuk. Het ei hoeft niet geslagen te worden.


Waardering: Een leuk spelidee, waar heel wat van te maken is. De overwinningsconditie is echter vrij lastig voor elkaar te krijgen en niet echt geslaagd. Het spel duurt daardoor te lang. De beginopstelling is ook niet ideaal. De Straightliners staan vooraan in de opstelling en het duurt een heleboel zetten voordat je de andere stukken hebt kunnen activeren. De plateaustenen geven een leuke wending aan het spel. Misschien moet de limiet van het aantal stenen verhoogd worden van 2 naar 3. Misschien is het bord wel te groot en moet het iets kleiner om het spel te versnellen. Al met al moeten er nog heel wat details worden aangepast, maar het spel heeft nu al een zeer goede indruk bij me achtergelaten. Interessant.

Opmerking: De figuurtjes lijken op het eerste gezicht een beetje op pinguins. De plateaustenen zouden ijsschotsen kunnen zijn. Wellicht is er zo een thema te verzinnen om het spel minder abstract te laten zijn. Als eerste gedachte voor het veranderen van de overwinningsconditie denk je natuurlijk aan een soort koning-figuur dat geslagen moet worden. Dan val je dus al snel terug in een soort schaken. Misschien zou het een statisch figuur kunnen zijn dat staat op een stapel van 3 plateaustenen. Niet alleen moet je dan een weg bouwen naar deze figuur, maar ook moet je je aanval beter plannen. Ten slotte kun je hem dan alleen slaan met Uppercutters. Als je geen Uppercutters meer hebt, moet je meer bouwen om met Straigtliners te kunnen aanvallen. Maar aan de andere kant werkt dit misschien helemaal niet, omdat juist het dynamische element het spel aantrekkelijk maakt.

Een aantal van deze ideeŽn is verwerkt bij de wijzigingen. Hieronder zijn 2 foto's te zien van de nieuwe versie inclusief de eieren. In deze nieuwe versie is het mogelijk een soort herhaling van zetten te krijgen om te voorkomen dat iemand een 'trap' naar het ei bouwt. Daar moet nog een goede oplossing tegen verzonnen worden.

(20K) (18K)

De nieuwe startopstelling - Ontwerper Rob Prent

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2000