Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Die Sieben Weisen |
Spelbeschrijvingen
Titel: Die
Sieben Weisen Ontwerp: Reiner Stockhausen Tekeningen: Felix Scheinberger Producent: Alea Aantal spelers: 3-5 Leeftijd: vanaf 12 jaar Speelduur: 60-90 minuten |
Die Sieben Weisen
Spelmateriaal: 12 zeshoekige ceremonieplaatsen, 64 machtkaarten, 14 toverkaarten, 14 rollenkaarten, 49 kristallen, 2 pionnen, 2 tellijsten |
Introductie: Tijdens maximaal 12 machtsstrijden proberen de spelers zoveel mogelijk kristallen te verzamelen. Voor elke machtsstrijd kiezen de spelers hun rol en hun bondgenoten.
kristallen
Voorbereiding: Elke speler krijgt 6 machtkaarten en 1 toverkaart. De ceremonieplaatsen worden geschud, waarbij de "laatste" ceremonie bij de laatste vier wordt gedaan. De eerste 3 ceremonieplaatsen vormen tezamen met de tellijsten het spelbord. Op elke ceremonieplaats worden een aantal kristallen gelegd. De kleine kristallen (waarde 1) zijn voorlopig nog niet nodig. Afhankelijk van het aantal spelers worden enkele rollenkaarten uit het spel gehaald. De rest wordt zichtbaar neergelegd.
twee rollen
Een spelbeurt: Een spelbeurt bestaat uit 5 fasen. In de eerste fase kiezen de spelers een van de beschikbare rollen. De keuze van de rol bepaalt de rangorde tijdens het gevecht en de kaarten die de speler kan uitspelen. Deze rangorde is bij elk gevecht anders. De laagste speler in de rangorde, mag de volgende ronde als eerste kiezen. In de tweede fase onderhandelen de spelers over bondgenootschappen. Bij 4 spelers worden er altijd twee groepen van 2 spelers gevormd, bij 3 of 5 spelers heeft een van de teams een speler meer. Zodra de spelers de groepen hebben gevormd, mogen onderling nog kaarten worden uitgewisseld, daarna begint het gevecht. Om beurten spelen de spelers een van hun kaarten uit of passen. Als je past, kun je dit gevecht verder niet meer meespelen en krijg je nieuwe kaarten. Het uitspelen van kaarten gaat net zolang door, totdat iedereen heeft gepast. Het team dat de meeste macht heeft uitgespeeld, wint het gevecht. De kristallen worden verdeeld, te beginnen bij de speler die het hoogst in rang is. Elke speler van het verliezende team krijgt een toverkaart. Aan het eind van de ronde wordt een nieuwe ceremonieplaats geplaatst. De laagste speler in rang bepaalt waar het volgende gevecht plaats gaat vinden.
Het onderhandelen: Dit mag op allerlei manieren gebeuren. Er mogen kaarten worden getoond, er mag in het geheim onderhandeld worden, er mogen afspraken worden gemaakt en geschonden en ga zo maar door.
twee machtkaarten en een joker
Een kaart uitspelen: Je kunt 3 soorten kaarten uitspelen: een kaart behorende bij je rol, een joker (een uil-kaart) of een toverkaart. Per gevecht mag elke speler maximaal één toverkaart inzetten. Als een speler 2 kaarten met de waarde 1 heeft, dan is de tweede kaart maar liefst 10 punten waard.
toverkaarten
Toverkaarten: Er zijn 7 verschillende toverkaarten, die elk tweemaal voorkomen. Met deze toverkaarten kun je bijvoorbeeld van rol wisselen met een medespeler, je kunt kristallen met elkaar verwisselen, extra machtkaarten nemen of bijvoorbeeld passen en later toch weer aan het gevecht deelnemen.
een kristal
Het einde: Als de "laatste" ceremoniekaart wordt getrokken, worden er verder geen nieuwe ceremoniekaarten getrokken. Er kunnen nu nog 1 of 2 rondes gespeeld worden. Nadat deze laatste ceremonie is voltrokken kunnen de spelers nog kristallen verdienen voor overgebleven machtkaarten. Een speler die in een kleur de meeste heeft, verdient hiervoor een kristal met waarde 1. Dit geldt voor elke kleur en in het geval van een gelijke stand, krijgen al deze spelers een kristal. De speler die uiteindelijk de meeste kristallen heeft, wint het spel.
Waardering: Ik heb het spel pas eenmaal gespeeld en daarbij maakten we ook nog een regelfout. Toch kwamen de leuke onderdelen van het spel goed naar voren. Het onderhandelen ging in het begin nogal moeizaam, maar langzaam maar zeker ging dit beter en ook de tactische beslissingen werden steeds duidelijker. Je moet goed gebruik maken van de rangvolgorde en de volgorde waarin de rangen gekozen worden. Soms moet je een ronde rustiger aan doen, om in een volgende ronde toe te kunnen slaan. Af en toe is het zelfs handig een gevecht te verliezen, als je concurrenten je bondgenoten zijn en hoger in rang zijn. Het spel is prima uitgevoerd en maakt deel uit van de "kleine" Alea serie. Zodra ik het spel vaker gespeeld heb, volgt er meer...
Opmerking: Het spel lijkt met het meest geschikt voor 4 spelers. Bij 3 of 5 spelers zal een van de teams een speler minder hebben en dat heeft een grote invloed. Bij 5 spelers merkten we bijvoorbeeld dat als 2 spelers een team hadden gevormd, een derde speler zich snel opdrong, om mee te kunnen profiteren. De derde speler mag door het team niet geweigerd worden.
by Ronald Hoekstra - 2002 |
Met dank aan Ravensburger voor een recensie exemplaar