Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > De Bruggen van Shangrila

Titel (5K) Spelbeschrijving

Titel: De Bruggen van Shangrila / Die Brücken von Shangrila
Ontwerp:
Leo Colovini
Tekeningen:
 Andreas Steiner
Producent: 
999Games / Kosmos
Aantal spelers: 
3 tot 4 spelers
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Speelduur: 
60 minuten
Taal: Nederlands / Duits
 

De Bruggen van Shangrila / Die Brücken von Shangrila

(50K)

Spelmateriaal:
1 speelbord, 168 kartonnen fiches, 23 houten bruggen, 12 glazen stenen

Introductie: Shangrila wordt bewoond door bergvolken, die hun leer uitdragen door jongeren op te leiden tot wijsgeren en als gezellen naar aangrenzende dorpen te sturen. De gezellen uit het sterkste dorp vestigen zich daar als wijzen en nemen de macht over. Zo wisselt de macht in de dorpen van Shangrila nogal eens. Na iedere zwerftocht worden gebruikte bruggen, die de dorpen met elkaar verbinden, afgebroken en zijn zij voor eeuwig van elkaar gescheiden. Welk volk zal uiteindelijk de meeste wijzen tellen ?

(61K)

Het spelbord

Voorbereiding: Elke speler krijgt 6 x 7 wijsgeren van dezelfde kleur. Op alle verbindingen op het bord worden bruggen geplaatst. Om beurten mogen de spelers nu van elke soort een wijsgeer op het bord plaatsen (onder bepaalde voorwaarden).

Een spelbeurt: In een beurt heeft een speler de keuze uit 3 mogelijkheden: gezellen aannemen, een wijsgeer opleiden, gezellen laten reizen.

Gezellen aannemen: plaats nu op twee verschillende wijsgeren een gezel. Die hoeft niet in hetzelfde dorp te gebeuren.

(45K)

De verschillende fiches

Een wijsgeer opleiden: plaats in een dorp waar je al een wijsgeer hebt op een lege positie een nieuwe wijsgeer.

Gezellen laten reizen: Kies een dorp waar je tenminste een gezel hebt. Alle aanwezige gezellen uit dit dorp reizen over een brug naar een aangrenzend dorp. Zij nemen daar de lege posities als wijsgeer in. Als er al een wijsgeer van de eigen kleur aanwezig is, dan blijven ze gezel. Zo niet dan moet de kracht van beide dorpen worden bepaald door het aantal fiches te tellen. Is het dorp waar de gezellen vandaan komen sterker, dan nemen ze de positie van de aanwezige wijsgeren over. Zo niet, dan gaan ze terug in de voorraad fiches.

(4K)

Een houten brug

Over elke brug kan maar eenmaal gereisd worden, daarna wordt deze afgebroken. Zijn alle bruggen rondom een dorp afgebroken, dan komt er een steen der wijzen in het dorp te liggen. Hier kunnen nu geen acties meer worden ondernomen.

Het einde: Zodra het voorlaatste dorp van een steen der wijzen is voorzien, is het spel ten einde. De speler die de meeste wijsgeren op het bord heeft, wint het spel. Bij een gelijke stand telt het aantal dorpen waarin een speler aanwezig is.


Waardering: De eerste keer dat je het spel speelt, is het erg aftasten wat nu handig is. Naarmate het spel vordert, kom je er achter dat er heel veel mogelijkheden zijn en dat vooral de timing van de acties belangrijk is. Het speelt lekker vlot, omdat de acties op zich vrij simpel zijn. De gevolgen zijn dat echter niet. Een prima spel ! Het enige nadeel dat je zou kunnen vinden, is dat het wellicht wat droog overkomt. Qua gevoel kun je het misschien een beetje vergelijken met Kardinaal & Koning. In een beperkte speelduur toch een heel interessant spel. Prima.

(6K)

Opmerking: In 2004 is dit spel gespeeld tijdens het NK bordspelen. Verder is het ook genomineerd voor De Nederlandse Spellenprijs. In oktober volgt de uitslag van deze prijs.

(6K)

Strategie: Je moet goed het doel van het spel in ogen houden: zoveel mogelijk wijsgeren op het bord krijgen. Je moet ze echter pas aan het einde van het spel hebben. Het is dus zaak om eerst veel gezellen aan te nemen en pas dan de aanval op naburige dorpen te openen. Verder moet je goed rekening houden met het beperkte aantal fiches per soort. Deze kunnen je opmars danig hinderen. 

(6K)

Links:

Naar overzicht van spelbeschrijvingen

 

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2004

Met dank aan 999Games voor een recensie exemplaar.