Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Shadows over Camelot

   Spelbeschrijving

Titel: Shadows over Camelot
Ontwerp: Serge Laget en Bruno Cathala
Tekeningen: Julien Delval
Producent: Days of Wonder
Aantal spelers: 3 tot 7 spelers
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Speelduur: 60 tot 90 minuten
Taal: Engels

Shadows over Camelot

Spelmateriaal:
een groot spelbord, 3 kleine dubbelzijdige spelborden, 16 zwaarden, 168 kaarten, 7 spelerkaarten, 8 dobbelstenen, 30 miniaturen.

 

het grote spelbord

Introductie: De donkere krachten verzamelen zich rond Camelot. De Saksen en de Pikten vallen binnen, katapults staan voor de poorten, Excalibur moet worden gered, de Heilige Graal worden gevonden... Ben jij de nobele ridder die Camelot te hulp schiet?

 

 

een karakterkaart en het bijbehorende miniatuur

 

Voorbereiding: Iedere speler krijgt een spelerkaart met zijn karakter, een dobbelsteen om zijn levenspunten bij te houden en het bijbehorende miniatuur. Elke speler krijgt ook een loyaliteitskaart, die hij geheim houdt voor de andere spelers. Tussen de loyaliteitskaarten zit één verrader. Het kan zijn dat één van de spelers deze krijgt. Iedereen krijgt een witte Merlijn kaart. Alle zwarte kaarten worden geschud en alle witte kaarten worden geschud. Tot slot krijgt iedereen nog 5 witte kaarten.

 

Merlijn en diverse andere witte kaarten

 

Op het spelbord zijn diverse locaties te vinden buiten het kasteel Camelot. Elk van deze locaties geeft een probleemgebied weer, waar de spelers naartoe kunnen om actie te ondernemen. Een probleem kan overwonnen worden of verloren. Daarmee worden o.a. zwaarden gewonnen die op de ronde tafel in Camelot worden gelegd. Sommige problemen kun je met meerdere ridders aanpakken, andere moet je in je eentje doen. Zwarte zwaarden zijn slecht, witte zwaarden zijn goed. Zodra er 12 (of meer) zwaarden op tafel liggen, kan de winnaar bepaald worden. Als er meer witte dan zwarte op tafel liggen, dan winnen de spelers met elkaar, in het andere geval wint het spel.

 

 

het strand waar de Saksen binnenvallen

 

Een spelbeurt: In een beurt moet een speler eerst iets slechts doen, daarna iets goeds. Door het opofferen van een levenspunt kan de speler nog iets extra's doen. Tevens heeft elk karakter zijn eigen eigenschap, die aanvullend mag worden gebruikt.

 

 

diverse zwarte kaarten

 

Iets slechts doen bestaat meestal uit het trekken van een zwarte kaart en het uitvoeren ervan. De zwarte kaarten hebben invloed op één van de probleemgebieden of op het spel in het algemeen. Om te voorkomen dat je een zwarte kaart moet uitvoeren kun je een extra katapult voor de poorten laten plaatsen of een levenspunt opofferen. Beide zijn niet zonder gevaar. Zodra de 12e katapult is geplaatst, wordt het spel verloren. En als je je laatste levenspunt kwijt bent, lig je ook uit het spel.

 

 

het kleine spelbord waarop Excalibur gered moet worden

 

Daarna mag je gelukkig iets goeds doen. In Camelot kun je nieuwe witte kaarten trekken, of je kunt een katapult aanvallen. Je kunt echter ook reizen naar een andere locatie en als je daar bent, witte kaarten uitspelen. Als daardoor een probleem wordt overwonnen, deel je mee in de bonussen. Als het probleem wordt verloren als je aanwezig bent, dan verlies je een levenspunt. Je kunt ook 3 dezelfde witte kaarten inleveren om een levenspunt terug te winnen. Tot slot kun je onder bepaalde omstandigheden iemand ervan beschuldigen verrader te zijn. Dat mag je maar eenmaal in het hele spel doen.

 

de loyaliteitskaarten en de zwaarden

 

Het einde: Er zijn verschillende manieren waarop het spel kan eindigen. Als er 12 katapults voor de poorten staan, wordt Camelot vernietigd. Als er 7 of meer zwarte zwaarden op de Ronde Tafel liggen, heeft het kwaad overwonnen. Als er geen loyale ridders meer over zijn, is het spel ook verloren. Tot slot eindigt het spel als er ten minste 12 zwaarden op tafel liggen. Als er nog een verrader onder de spelers is, die niet is ontmaskerd, dan worden nog 2 witte zwaarden zwart. Zijn er dan nog meer witte dan zwarte zwaarden, dan winnen de loyale ridders het spel.

 


Waardering: Shadows over Camelot is een prachtig spel. Niet alleen prachtig uitgevoerd, maar ook het thema komt goed over. Het spel is een beetje afhankelijk van het inlevingsvermogen van de spelers, maar dan heb je ook een geweldig spel. Zeker de eerste paar keren dat je het speelt, zal het een hele toer zijn om het spel te winnen. En dat houdt het spannend. En de blijvende dreiging van de aanwezigheid van een verrader, maakt het alleen nog maar spannender. Aanrader.

 

Opmerking Spelmagazijn: Je kunt het niveau van het spel aanpassen. Vind je het te lastig, dan speel je zonder verrader. Vind je het te makkelijk, dan kun je bijvoorbeeld als schildknaap beginnen en moet je je ridderkarakter verdienen.  

De miniaturen zijn prachtig uitgevoerd, maar onbeschilderd. Het mooiste is natuurlijk om deze te schilderen, maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Er is inmiddels wel een aanvullingsset uitgebracht met beschilderde miniaturen van de karakters. Tevens is daarbij een extra karakter gevoegd.

de set beschilderde miniaturen

Als de spelers zich kunnen inleven in het spel, dan is het een geweldig spel. Kun je dat niet, dan kun je er erg teleurgesteld in zijn. Je doet in feite niet veel meer dan wat kaartjes omdraaien en af en toe een kaartje spelen.

Om "zeker" te zijn van de winst, moet je eigenlijk 9 witte zwaarden hebben. Want als er dan nog 2 zwart worden door een aanwezige verrader, dan nog heb je er voldoende. In Spielbox nummer 4 van 2005 stond hierover nog een andere opmerking. Daarin werd aangeraden om na het bereiken van het zevende witte zwaard zo snel mogelijk zwarte zwaarden te halen om het spel te beëindigen, door maar veel beschuldigingen te doen. Deze vlieger gaat niet op, aangezien er dan geen zwart zwaard bij komt, maar een wit zwaard zwart wordt. Een heel verschil!

Shadows over Camelot is een coöperatief spel. De spelers winnen of verliezen gezamenlijk van het spel. In de Ban van de Ring is ook een coöperatief spel. Dat zit wellicht nog iets beter in elkaar, maar ik vind Shadows over Camelot veel leuker om te spelen. In In de Ban van de Ring kan het spel gestuurd worden door één of meer overheersende spelers, in Shadows over Camelot heb je dat veel minder. Tevens loopt Shadows over Camelot veel soepeler. Het valt allemaal veel beter op zijn plaats.

In Shadows over Camelot mag je het niet hebben over de precieze kaarten die je hebt. Je mag er wel globaal over praten. Het leukste is als je dat in sfeervolle bewoordingen doet. Je voelt je bijvoorbeeld sterk genoeg om de Saksen van het strand te slaan, in plaats van dat je zegt dat je de juiste kaarten hebt om daar uit te spelen.

Het spel speelt trouwens het leukste met 6 of 7 spelers.

Er gaan geruchten dat er wordt gewerkt aan een uitbreiding voor Shadows over Camelot.

 

Strategie: Het belangrijkste is om samen te werken. Ga niet als een kip zonder kop naar alle problemen rennen, maar pak ze gestructureerd aan. De loop van het spel moet aantonen wat de belangrijke problemen zijn. Het lijkt het handigste om snel de Graal te vinden, want anders kan dat een langdradige boel worden. Het harnas van Lancelot kan je in het spel een stuk verder helpen, dus als het even kan, moet je deze proberen te redden. En vergeet vooral niet goed gebruik te maken van de speciale eigenschappen van de karakters.

 

Links:

Naar overzicht van spelbeschrijvingen

 

by Ronald Hoekstra - 2006

Met dank aan Hodin voor een recensie exemplaar.