Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Die Säulen der Erde /  De Kathedraal

   Spelbeschrijving

Titel: Die Säulen der Erde / De Kathedraal
Ontwerp: Michael Rieneck en Stefan Stadler
Tekeningen: Michael Menzel
Producent: Kosmos / 999Games
Aantal spelers: 2 tot 4 spelers
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Speelduur: 120 minuten
Taal: Duits

Die Säulen der Erde / De Kathedraal

Spelmateriaal:
1 spelbord, 12 bouwmeesters (3 van elke kleur), 4 grote arbeiders en 28 kleine arbeiders (1 en 7 in elke kleur), 1 zwarte arbeider, 82 grondstof blokjes in 4 kleuren, 8 houten schijven (2 per speelkleur), 1 zwarte kostensteen, 36 ambachtskaarten, 9 grondstofkaarten, 16 voordeelkaarten, 10 gebeurteniskaarten, 4 overzichtskaarten, 6 onderdelen die de kathedraal vormen, 1 belastingdobbelsteen

Geschreven door: Gerard Boom

 

het spelmateriaal

Introductie: Rond 1200 wordt in het Engelse plaatsje “Kingsbridge” gestart met een ambitieus project: de bouw van een heuse kathedraal. De koning slaat de bouw hoogstpersoonlijk gade vanuit zijn tijdelijke verblijf. Ook het kerkgenootschap ziet toe op de bouwontwikkelingen, evenals de lokale notabelen. Het gros aan bouwmateriaal is in de directe nabijheid van de bouwplaats aanwezig. Het zand voor het cement wordt uit de rivier gehaald. De stenen komen uit de lokale steengroeve en hout is in overvloed aanwezig. De locatie is bouwrijp gemaakt dus tijd voor het grote werk. Het spel wordt gespeeld in 6 rondes elk bestaande uit 3 fasen. Aan het einde van elke ronde wordt symbolisch een gedeelte van de kathedraal op het speelbord gezet. Aan het einde van ronde zes is de kathedraal gereed en kan de eindbalans opgemaakt worden. De speler die aan het einde van de zesde speelronde het meest aan de bouw heeft bijgedragen (uitgedrukt in punten) wint het spel.

 

 

twee van de drie ambachtslieden waarmee je het spel begint
je kunt 4 maal 2 hout leveren aan de kathedraal voor 1 punt per levering
je kunt 3 maal 3 zand leveren aan de kathedraal voor 1 punt per levering

 

Voorbereiding: De spelers starten het spel met ieder 12 houten arbeiders, drie houten bouwmeesters en drie ambachtslieden. De ambachtslieden zijn weergegeven op speelkaarten waarop staat aangegeven wat zij voor vaardigheden hebben en wat ze aan grondstoffen nodig hebben om productief te zijn. Naast het speelbord liggen 6 stapels kaartjes van elk 4 ambachtslieden. Voor elke ronde wordt de genummerde stapel van die ronde in het spel gebracht. Twee hier van komen op een vaste locatie op het spelbord te liggen en de overige twee kaarten komen onder aan het spelbord te liggen en vormen de eerste twee kaarten van een reeks van 9. De reeks wordt verder aangevuld met 7 grondstof kaarten. Twee gebeurtenis kaarten worden er getrokken en komen eveneens op een locatie op het speelbord te liggen. Het spelbord zelf laat het dorpje “Kingsbridge” zien met de centraal gelegen bouwplaats. Hier omheen zien we diverse locaties die in relatie staan tot de bouw van de kathedraal. Het bord is afgezet met een Gotisch vormgegeven scorespoor, een goudvoorraad spoor en een kostenwaaier in de vorm van een halve cirkel midden onder aan het bord. Op het spelbord komt verder nog een stapel gebeurteniskaarten te liggen waarvan er in elke speelronde één getrokken zal worden en die van invloed zal zijn op de lopende speelronde.

 


Een spelbeurt: De speelronde bestaat uit een drietal fasen. Het kopen van grondstoffen en/of ambachtslieden gevolgd door het plaatsen van de bouwmeesters en de daaruit voortvloeiende acties. Als laatste worden de scores uitgewerkt voor de ronde en meteen bijgewerkt op het scorespoor.

 

 

twee grondstoffenkaarten
met 3 arbeiders kun je 2 hout halen
met 10 arbeiders kun je 4 steen halen

Fase één; het inslaan van grondstoffen en kopen van ambachtslieden:

In eerste instantie komt de reeks van 9 speelkaarten onder aan het spelbord aan bod.
Met de klok mee kunnen spelers nu in de eigen beurt 1 van de kaarten kopen middels het inzetten van arbeiders of door het betalen van goud. De arbeiders worden ingezet om grondstoffen te vergaren en het goud wordt gebruikt om ambachtslieden te kopen.
Zodra een ieder heeft gepast (het kopen van kaarten kan over meerdere rondes lopen) stopt fase één van de speelronde.

een spelsituatie

Fase twee; het inzetten van de bouwmeesters en uitvoeren van de acties:

In de tweede fase van de speelbeurt komen de bouwmeesters aan de orde. Alle bouwmeesters zitten in een buidel. De startspeler trekt nu per keer één bouwmeester en plaatst deze op de kostenwaaier op het bord. De kostenwaaier is een halve cirkel bestaande uit 8 taartpuntjes van links naar rechts, aflopend in waarde van 7 naar 0. Op de kostenwaaier ligt ook een kostensteen die de actuele waarde in de ronde aangeeft.
De eerste bouwmeester wordt op waarde 7 geplaatst. De eigenaar van deze bouwmeester mag nu zijn bouwmeester inzetten op het speelbord maar zal hier nu wel 7 goud voor moeten betalen. De speler mag ook passen als hij dat wil. Met het trekken van de tweede bouwmeester wordt de kostensteen op de waaier nu 1 verplaatst. De tweede bouwmeester kan nu worden ingezet op het speelbord tegen betaling van 6 goud.
Naarmate de trekking van bouwmeesters vordert worden de kosten lager en uiteindelijk is het zelfs gratis. Nadat alle bouwmeesters uit de buidel getrokken zijn kunnen alsnog de bouwmeesters, die op de kostenwaaier staan, kosteloos op het speelbord worden ingezet.

Aansluitend in deze fase wordt nu de gebeurteniskaart voor de ronde getrokken. Deze negatieve of positieve gebeurtenis geldt in principe voor alle spelers.
Stapsgewijs worden nu de locaties op het speelbord doorlopen. De spelers krijgen nu mogelijkerwijs kaarten, grondstoffen en geld. Na het doorlopen van alle locaties op het bord stopt hier fase twee.

twee voordeelkaarten
Tom Builder zorgt elke ronde voor 1 extra steen
Otto Blackface zorgt voor 1 extra zwartwerker

Fase drie; het bijdragen aan de bouw van de kathedraal:

Met behulp van de verworven grondstoffen, ambachtslieden, geld en speciale kaarten kan er nu gebouwd worden aan de kathedraal. Het bouwen wordt uitgedrukt in punten die men kan verdienen door kaarten met grondstoffen en/of geld te combineren.
De score wordt bijgewerkt op het scorespoor en de verbruikte grondstoffen worden afgelegd.

De speelronde is afgelopen met het plaatsten van een bouwelement op het speelbord. Het bord wordt weer opgezet voor de volgende ronde. Kaarten worden weer neergelegd, arbeiders gaan terug naar de eigenaren en de bouwmeesters gaan weer terug in de buidel.

Ter verduidelijking: Niet alle regels zijn in deze beschrijving meegenomen. Er is ook niet echt ingegaan op de acties die op het bord staan aangegeven.

Het einde: Na zes rondes is de kathedraal klaar en kan de winnaar van het spel worden bepaald: de speler die de meeste punten heeft verzameld.

 


Waardering: “Die Säulen der Erde” is een zeer fraai vormgegeven tactisch bordspel. Het bord en de diverse componenten zijn mooi afgewerkt en het thema is ronduit sfeervol te noemen. De regels lijken veelomvattend maar daar ze toch vrij logisch zijn speelt het spel na een kwartiertje al vlot weg.
Het spel biedt de mogelijkheid om op meerdere manieren gespeeld te worden. Afhankelijk van de voorkeur van de speler heeft deze de keus om op meer dan één manier te trachten de overwinning naar zich toe te trekken. Het moet gezegd worden dat “Die Säulen der Erde” vergeleken kan worden met het spel “Caylus”. Niet alleen het thema is enigszins overeenkomstig, ook de opbouw van spelverloop heeft herkenbare elementen. “Die Säulen der Erde” speelt iets vlotter en heeft een iets lager instapniveau dan “Caylus”.
Ik kan het spel van harte aanbevelen. Top.

Opmerking Spelmagazijn: Het spel was voor mij één van de toppers van Spiel 2006. Het zit erg goed in elkaar en je hebt voldoende mogelijkheden om het spel te sturen. Omdat je maar een beperkt aantal ambachtslieden mag hebben, moet je goed afwegen wie van hen je wilt vervangen. Ook het geld speelt een belangrijke rol. In het begin van het spel denk je er voldoende van te hebben, maar naar mate het spel vordert, blijkt de kas toch erg krap.

Het spel kent ook de nodige geluksfactoren. Zo is er de gebeurtenis die elke ronde roet in het eten kan gooien. De ene keer positief, de andere keer negatief. Elke ronde komen maar 7 van de 9 grondstoffenkaarten in omloop. Je zult in sommige gevallen dus de benodigde grondstoffen op de markt moeten gaan kopen. Verder moet je maar afwachten, wanneer je je bouwmeesters mag inzetten. Of het kost je klauwen vol met geld, of je hebt nog maar weinig keuze voor de posities. Soms kan dit erg desastreus zijn. Ik hoorde al de suggestie om telkens van elke kleur 1 pion in het zakje te doen en nadat ze allemaal getrokken zijn, weer voor elke speler 1 pion toe te voegen. Geen idee of dat goed werkt of dat het spel ten goede komt.

Door velen wordt het spel Caylus-light genoemd, maar daar kan ik me niet helemaal in vinden. De spelelementen zijn uit veel meer spellen herkenbaar, zoals Sint Petersburg, Keythedral, Charlemagne en ga zo maar door. Het is in ieder geval een geslaagde combinatie. 

Het spel is trouwens gebaseerd op een boek, al heb je deze kennis niet nodig om het spel te spelen.

Het spel is genomineerd voor de Nederlandse Spellenprijs en de International Gamers Awards.

Strategie: Naarmate je het spel vaker speelt, zul je merken dat sommige kaarten erg veel invloed hebben. Zo zijn er kaarten die je gemakkelijk veel inkomsten geven, er is een kaart die je een extra ambachtsman toestaat of een kaart die extra overwinningspunten oplevert. Hoe eerder je die voordeeltjes hebt, hoe meer ze opleveren.

Let ook op de ambachtslieden die je in het begin van het spel krijgt. Als je daar afstand van doet, vervallen belangrijke rechten! Houd ook rekening met de ambachtslieden die later in het spel zullen komen. Daar kun je vast op voorbereiden. Wellicht is het dan handig om op tijd te kiezen om de nieuwe startspeler te worden.

 

Links:

Naar overzicht van spelbeschrijvingen

 

by Ronald Hoekstra - 2006

Met dank aan Gerard voor de beschrijving en de afbeeldingen