Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > In de Ban van de Ring |
Spelbeschrijvingen
Titel: In
de Ban van de Ring Ontwerp: Reiner Knizia Producent: 999Games Aantal spelers: 2 tot 5 |
In de Ban van de Ring
Spelmateriaal: Een hoofdspelbord, 2 dubbelzijdige scenario-spelborden, 5 Hobbits, 1 Sauron speelfiguur, 6 markeerpionnen, 60 hobbitkaarten, 5 karakterkaarten, 5 Gandalfkaarten, 35 bijzondere kaarten, 23 gebeurtenisfiches, 11 ronde levensfiches, 32 schilden, de Ring, 1 dobbelsteen en 1 roemtabel. De tekeningen op de speelborden en de speelkaarten zijn van de bekende illustrator John Howe en (dus) prachtig. De kaarten zijn prima uitgevoerd, de fiches zijn op dik karton gemaakt, maar ze zaten wel erg vast in het kartonnen frame. Daardoor was een mesje noodzakelijk om ze mooi los te maken. Tot slot de figuurtjes: hier had meer van gemaakt kunnen worden. Ze zien er (behalve de kleur) allemaal hetzelfde uit. De Sauron figuur is goed vaag gehouden. |
Introductie: Het spel is gebaseerd op het beroemde verhaal van J.R.R. Tolkien. Kort samengevat: er moet een magische ring worden vernietigd, voordat deze in handen van het kwaad valt. De spelers ondernemen gezamenlijk deze gevaarlijke tocht, ondersteund door de tovenaar Gandalf. Ze spelen daarbij tegen Sauron, die door het spelsysteem wordt bestuurd.
een deel van het laatste scenariobord
Op het hoofdspelbord staan 7 locaties vermeld, die de spelers achtereenvolgens aandoen in hun tocht naar hun doel. Onderaan het hoofdspelbord is een spoor van 15 vakjes. Aan de ene kant beginnen de spelers, aan de andere kant begint Sauron. De speelfiguren komen steeds dichter bij elkaar. Zodra Sauron een van de spelers bereikt, is deze speler uit het spel. Hij kan nog winnen, als de rest van zijn team weet te winnen.
de linkerhelft van het hoofdspelbord
Om te kunnen winnen moeten de spelers samenwerken, anders is hun tocht gedoemd te mislukken. Bijna alles is daarbij toegestaan, behalve het tonen van je kaarten aan je medespelers en het ruilen van zaken met andere spelers. Bij 4 van de 7 locaties van het hoofdspelbord hoort een scenariobord. Op de scenariospelborden is altijd een gebeurtenissenspoor te vinden en 3 of 4 avonturensporen. Om beurten trekken de spelers gebeurtenissenfiches, die een verplaatsing op een van de sporen laat plaatsvinden. De speler trekt net zolang fiches, totdat er een verplaatsing op een avonturenspoor heeft plaatsgevonden. Vervolgens mag hij nog 1 of 2 speelkaarten uitspelen.
een karakterkaart en een Gandalfkaart
De drager van de Ring mag eenmaal tijdens een scenario deze Ring omdoen en de dobbelsteen gooien. Deze bepaalt hoeveel vakjes er op een gekozen avonturenspoor mag worden verplaatst, zonder dat deze vakjes worden uitgevoerd. Zodra op het hoofdavonturenspoor van een scenario het einde is bereikt, zijn alle gevaren in dit scenario overwonnen. Let op: nu moet elke speler elk van de drie soorten levensfiches bezitten. Voor elk ontbrekend fiche gaat de speler 1 vakje dichter naar Sauron toe. De Ring wordt overgedragen aan de speler met de meeste Ring-fiches. Alle fiches worden aan het eind van het scenario weer ingeleverd.
Einde: Als de spelers erin slagen op het vierde scenariobord het einde van het hoofdavonturenspoor te bereiken, proberen ze de Ring te vernietigen. Daartoe gooit de speler die aan de beurt is de dobbelsteen. Als hij na deze worp nog niet uit het spel is, is hij erin geslaagd de Ring te vernietigen. Mislukt de poging, dan kunnen de andere spelers in volgorde het proberen. De spelers scoren vervolgens 60 punten plus het aantal schilden in het gezelschap. Als de spelers niet in hun opdracht zijn geslaagd, dan scoren ze zoveel punten als vermeld op het hoofdavonturenspoor.
Waardering: Het spel ziet er schitterend uit. Inmiddels heb ik het eenmaal gespeeld. Het lijkt een beetje op een kruising tussen een adventure en het oplossen van een puzzel, maar dan in een bordspel vorm. Het is duidelijk dat je erg goed moet samenwerken om het spelsysteem te kunnen verslaan. Je hebt diverse keuzemogelijkheden, maar vaak maak je die beslissing gezamenlijk in plaats van individueel. Als je dat geen probleem vindt, dan is dit een leuk avonturenspel. En hoe langer het duurt voordat je Sauron een keer verslaat hoe vaker je het wilt proberen. De competatieve variant lijkt me nog leuker, maar tegelijk ook nog weer een stuk moeilijker. Ik weet nog niet of dit een topper is, maar het is beter dan dat ik verwacht had na enkele negatieve geluiden die er over had gehoord. Interessant.
Opmerking: Elke speler krijgt een karakterkaart. Deze geeft de speler extra mogelijkheden. Verder is de beginpositie van Sauron van belang. In je eerste spel begint hij op 15, maar voor gevorderde spelers op 12 of zelfs op 10. Zo wordt het steeds moeilijker. Tot slot is er nog een competitieve versie: iedere speler scoort 60 punten plus zijn eigen schilden, in plaats van dat de hele groep alle schilden scoort. Zo ontstaat er onderling nog competitie. Dit zal het slagen van de opdracht nog moeilijker maken en een leuke aanvulling op het spel zijn. Voor beginners lijkt het me echter niet aan te raden.
Spelregels: Hoewel de spelregels goed leesbaar zijn, zijn ze niet altijd even handig. Vooral tijdens het spelen is het moeilijk terugzoeken naar regeltjes. Verder wordt met de term schilden niet altijd hetzelfde bedoeld. Het is niet duidelijk of een fysiek schild wordt bedoeld of de waarde van het schild. Zo is er een groot verschil tussen de eindtelling in de regels en in de samenvatting: Volgens de regels krijgen de spelers aan het eind 60 punten plus 1 punt per schild. Volgens de samenvatting krijgen de spelers 60 punten plus de waarde van alle door hen verzamelde schilden. Omdat er nog meer van dat soort vragen zijn, heb ik de diverse vragen en de officiële antwoorden vertaald naar het Nederlands en samengevat in een FAQ. Dit bestand kun je vinden in de Spelmagazijn Club evenals meer plaatjes van het spel. Op het Nederlandse spelbord zijn trouwens nog 2 foutjes geslopen. Bij twee van de gebeurtenissen vind je een blanco vierkantje, dat nergens in de spelregels staat toegelicht. Dit moet uiteraard een blanco rondje zijn.
Strategie: Na eenmaal spelen kan ik daar nog weinig over zeggen. Even wat gedachten: je wilt elk scenario zo snel mogelijk beëindigen, maar te snel kan ook weer niet, omdat je dan niet voldoende levensfiches hebt. Voor elk levensfiche dat je mist ga je een vakje richting Sauron. Als je dus in de eerste 3 scenario's geen enkel levensfiche haalt, ga je minimaal 9 vakjes richting Sauron. Aangezien hij op 12 is gestart en ook door andere gebeurtenissen naar voren komt, is het duidelijk dus geen oplossing om naar het eind te racen. Wat me wel belangrijk lijkt, is het verzamelen van zoveel mogelijk kaarten voor de eindsprint in Mordor.
Links:
Met dank aan 999Games voor een recensie exemplaar