Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > De Rally

Titel (5K) Spelbeschrijvingen

MenuUpdateEmailInfo

variant

Titel: De Rally Parijs-Catan - variant voor Die Siedler
Ontwerp:
Ronald Hoekstra
Producent:
Aantal spelers: 3 tot 4
 

De Rally Parijs-Catan

Spelmateriaal:
Basisset, 1 rally-auto per speler

Een variant voor Die Siedler

Omdat Die Siedler zoveel mogelijkheden geeft tot scenario's en aanpassingen, heb ik zelf de volgende variant uitgedacht. Ik heb nog geen gelegenheid gehad het uit te proberen, dus alle opmerkingen zijn welkom !


De autocaravaan heeft het noordelijke puntje van Catan bereikt. Wie bereikt als eerste de zuidelijke punt ?

Setup:

Standaardsetup en de rally-auto's worden in het meest noordelijke zeegebied geplaatst.

(2K)

Het spel:

Het spel verloopt standaard, maar een speler heeft tijdens een beurt 2 extra mogelijkheden:

  1. Reserveren van grondstoffen voor de rally. Grondstoffen uit zijn hand legt hij apart. Deze mogen niet meer teruggenomen worden in de hand en kunnen uitsluitend gebruikt worden voor de rally. Deze grondstoffen tellen niet mee voor de 7-kaarten limiet als de rover toeslaat en kunnen alleen gestolen worden als de rover daadwerkelijk bij de rally-auto staat. De monopolie-kaart heeft ook geen invloed op gereserveerde grondstoffen.
  2. Het rijden met de rally-auto. De rally-auto's staan midden in een gebied en kunnen verplaatst worden naar een aangrenzend gebied. De kosten daarvan zijn afhankelijk van het gebied dat wordt binnengegaan. Het gebied geeft aan welke grondstoffen moeten worden betaald en het fiche geeft aan hoeveel er moeten worden betaald. Het betreden van een leem-6 gebied, kost dus 6 leem. Als bij het betreden een eigen weg wordt gepasseerd, dan mogen de kosten worden gehalveerd (naar boven afgerond). Een graan-5 gebied kost in dat geval 3 graan. Per beurt mag maar n gebied worden verplaatst. De kosten mogen zowel uit de hand als uit de reserveringen worden betaald.

(2K)

De woestijn:

Het betreden van de woestijn kost geen grondstoffen. In de woestijn kun je echter verdwalen. Bij een poging de woestijn te verlaten wordt met 2 dobbelstenen gegooid. Als deze waarde kleiner of gelijk aan het fiche van het te betreden gebied is, dan slaagt de poging. Anders mag er deze beurt niet verder verplaatst worden en blijf je in de woestijn staan zonder de kosten te betalen.

De rover:

De rover steelt zoals gewoonlijk grondstoffen uit iemands hand. Maar als de rover bij een rally-auto staat, mag hij er ook voor kiezen uit de gereserveerde voorraad te stelen.

(2K)

Het einde:

Het spel is ten einde als iemand 12 VP's haalt, OF als zijn rally-auto de finish (het meest zuidelijke gebied) bereikt.


Achtergrond:

Er zijn nu 2 manieren om te winnen, niet alleen door het verzamelen van VP's (wat nog iets moeilijker is gemaakt door de verhoging naar 12) of door de rally-auto naar de finish te loodsen. De kortste route is 5 gebieden, dus met voldoende grondstoffen kan dat in 5 beurten gebeuren. De kortste route is echter niet altijd de goedkoopste route, dus waarschijnlijk zal er een omweg worden gemaakt. Steek je af door de woestijn of maak je handig gebruik van je eigen wegen ? Doordat de gereserveerde grondstoffen erg veilig zijn, kan iemand in het geheim een sprong naar de finish voorbereiden.

Opmerking:

Het idee is nog niet getest en misschien niet goed gebalanceerd. Misschien kost het wel veel te veel grondstoffen om de rally-auto's te verplaatsen en is de overwinning op VP's het enige waarvoor gestreden wordt. Als iemand hierover ideen heeft, dan hoor ik ze graag.

Godwin Solcher heeft het inmiddels gespeeld en geeft enkele wijzigingen ter verbetering. Allereerst ligt zijn eiland niet met een punt naar boven, maar met een vlakke kant. Daardoor zijn er 4 zeegebieden het meest noordelijk. In elk van de zeegebieden wordt een van de rally-auto's geplaatst. Ook de finish bestaat niet uit 1 gebied, maar uit 3. De woestijn is een controlepost, dus iedere rally-auto moet er doorheen. Als je met een rally-auto een gebied binnenrijdt, waar reeds een rally-auto staat, verdrijf je deze naar een links of rechts gelegen gebied. Als dit gebied ook bezet is, schuift deze auto niet verder door.

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 1999