Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Ra

Titel (5K) Spelbeschrijvingen

MenuUpdateEmailInfo

 

Titel: Ra
Ontwerp:
Reiner Knizia
Producent:
999Games / Alea
Aantal spelers: 3 tot 5
 

Ra

Spelmateriaal:
1 niet al te groot spelbord, 180 kartonnen fiches met verschillende afbeeldingen, 48 roempanelen, 16 houten zonnen en 1 Ra-stuk.

Het doel: In 3 tijdperken moet je proberen zoveel mogelijk punten te verzamelen door de ontwikkeling van het koninkrijk te stimuleren.

(9K)

het spelmateriaal

Voorbereiding: Volgens een speciale verdeling krijgt elke speler enkele houten zonnen. Met deze zonnen kunnen tijdens het spel fiches worden verkregen waarmee weer punten zijn te winnen. Alle fiches worden gedekt rondom het spelbord geplaatst. Iedere speler krijgt 10 roempunten. Op het bord komt de zon met waarde 1 te liggen.

(2K)

Een van de goden

Een spelbeurt: In principe bestaat een spelbeurt uit het pakken van een dicht fiche en dit open op het bord te leggen. In plaats van het pakken van een fiche kan een speler echter "Ra!" roepen of een van zijn eerder verkregen godenfiches inzetten. Zo'n godenfiche kun je inleveren in ruil voor een van de reeds opengedraaide fiches.

(2K)

Ra

Bieden: Zodra een Ra-fiche wordt opengedraaid, als de ontwikkelingsrij vol is of als de speler zelf "Ra!" heeft geroepen volgt er een biedronde. De speler links van de huidige speler mag eenmaal een bod doen gelijk aan de waarde van een van zijn zonnen. Zo komt iedereen eenmaal aan de beurt. Wie de hoogste waarde heeft geboden krijgt alle openliggende fiches en ruilt zijn zon om met de zon die op het bord ligt. De verkregen zon mag pas in een volgend tijdperk weer gebruikt worden.

Verzamelen: De zo verzamelde fiches worden in rijen voor de speler geplaatst. Elke rij kan de speler aan het eind van het tijdperk of aan het eind van het spel punten opleveren. Sommige soorten fiches zijn maar 1 tijdperk geldig, andere fiches blijven behouden tot het eind van het spel.

(2K)

Een ramp

Rampen: Tussen de fiches kunnen ook rampen zitten. Zodra een speler een ramp krijgt, moet hij deze 'afkopen' met bestaande fiches van dezelfde soort.

(2K) (2K) (2K)

Nijl, farao, beschaving

Tijdperk: Als een speler al zijn zonnen kwijt is, neemt hij tijdelijk niet meer deel aan het spel. Als alle spelers al hun zonnen kwijt zijn, is het tijdperk ten einde. Het tijdperk eindigt echter ook als de rij met Ra-fiches vol is. Een speler kan het spel dus niet oneindig lang rekken ! Nu kan er geteld worden. De spelers scoren plus- en minpunten die worden uitgekeerd in roempanelen. Zo leveren de farao's alleen plus-punten op als je de meeste bezit en min-punten als je de minste bezit. De Nijl-fiches leveren alleen punten op als je ten minste ook een overstroming hebt. De beschavingsfiches leveren per soort punten op. Dubbele fiches zijn dus waardeloos. Goud levert altijd punten op. Monumenten leveren alleen aan het eind van het spel punten op. Het aantal verschillende soorten monumenten levert punten op, maar ook indien je meerdere dezelfde monumenten hebt, kun je extra punten verdienen. Tot slot leveren de zonnen aan het eind van het spel ook nog punten op, maar dan moet je wel het hoogste totaal hebben.

(2K) (2K) (2K)

Monument, beschaving, goud

Het einde: Na het derde tijdperk is het spel afgelopen. Wie de meeste roempanelen heeft, wint het spel. Bij een gelijke stand bepaalt de hoogste zon de winnaar.


Waardering: Ik heb het spel nog niet gespeeld, maar gezien alle positieve reacties die ik hoor, kijk ik daar erg naar uit. Knizia is een van mijn favoriete ontwerpers, dus dat zit wel goed. Het spel ziet er verzorgd uit, alleen de indeling van de doos bevalt me niet goed. De vakjes voor de fiches zijn te klein. Ze passen er niet allemaal in. Beter was een zakje geweest, net als bij Eufraat & Tigris (maar dan wel groot genoeg). Zodra ik het gespeeld heb, volgt er meer...

(2K)

Opmerking: Het spel ziet er in eerste instantie erg complex uit en de spelregels ook, maar dat blijkt erg mee te vallen. Lees de regels eerst eenmaal rustig door. De tweede keer wordt het allemaal een stuk duidelijker en blijken de regels vrij simpel te zijn. Op het bord zijn enkele overzichtjes geplaatst. Ook deze zien er in het begin erg ingewikkeld uit. Als je het spel echter vaker speelt, zul je zien dat je er handig gebruik van kunt maken. Een uitleg was echter wel op zijn plaats geweest. Misschien had er bij de regels een soort introductie kunnen zitten, waarmee je het spel direct zou kunnen spelen. Laat je er echter niet door afschrikken.

Strategie: Daar kan ik nog niet veel over zeggen. Het is duidelijk dat alles om de zonnen draait. Ra is niet voor niets de zonnegod. Elk tijdperk kun je maximaal driemaal een zon inzetten. Niet alleen verzamel je daarmee fiches, maar je krijgt daarbij ook een zon terug voor het volgende tijdperk. Planning is dus uitermate belangrijk ! Naast planning draait alles om timing. Op welk moment probeer je een een rij te veroveren ? Denk eraan dat zodra de Ra-rij vol is, een tijdperk ook ten einde is, dus wees op tijd.

(2K)

Tip: Op het moment dat ik dit schrijf is het spel bij V&D ook voor airmiles te koop. Dat is pas een mooie manier om je verzameling uit te breiden !

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 1999