Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Queen's Necklace

Titel (5K)Spelbeschrijving

Titel: Queen's Necklace
Ontwerp: Bruno Chabuel en Pierre-Alain Chartier
Tekeningen: Cyrille Daujean
Producent: Days of Wonder
Aantal spelers: 2-4 spelers
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 30-45 minuten
Taal: Engels

Queen's Necklace

Spelmateriaal:
110 speelkaarten (juweelkaarten, karakterkaarten en voorwerpkaarten), 5 gouden ringen, de ketting van de koningin, 4 juwelenfiches, 4 modefiches (rood) en 4 zeldzaamheidsfiches (blauw).

Geschreven door: Sandra Pellegrom

Introductie: Tijdens de roerige jaren van de Franse revolutie proberen juweliers modieuze en zeldzame juwelen op de markt te zetten. Degene die hierin het beste slaagt en daarmee het meeste geld verdient, wint het spel.

 

 

een spelsituatie


Voorbereiding: Haal de 3 merchant-kaarten uit de stapel met speelkaarten. Schud alle kaarten door elkaar. De bovenste 5 speelkaarten worden naast elkaar open op tafel gelegd. De gouden ringen komen op het bovenste rondje van elke kaart te liggen. Elke speler krijgt 4 speelkaarten.

Stop de merchant-kaarten in de stapel speelkaarten: de eerste op eenderde van de stapel, de tweede op tweederde van de stapel en de derde merchant komt 5 kaarten van onderen te liggen.

 

 

achterkant van de verschillende fiches

 

Leg de juwelenfiches en de modefiches op willekeurige volgorde onder elkaar: per juwelenfiche een modefiche. Dit zal een onderdeel uitmaken van de uiteindelijke waardering van de juwelen.

 


Een spelbeurt:

enkele karakterkaarten

Wanneer je een karakterkaart in je hand hebt, kun je deze aan het begin van je beurt uitspelen. Hiermee kun je bijvoorbeeld bij je tegenstander in de hand kijken, een kaart afpakken of geven je privileges tijdens het pakken van de openliggende kaarten. De eigenschappen staan op de kaarten beschreven en worden nog eens uitgebreid uitgelegd in de spelregels.

Na het (eventueel) uitspelen van een karakterkaart, moet je een of meerdere openliggende kaarten pakken. Per beurt heb je hiervoor maximaal 10 punten te besteden. De waarde van de kaarten wordt aangegeven met de gouden ringen. Wanneer je je kaart(en) gepakt hebt, dan worden de ringen op de andere kaarten een plaats naar beneden geschoven. Komt een ring op het onderste rondje te liggen, dan verdwijnt deze kaart uit het spel. Er wordt een nieuwe kaart voor in de plaats gelegd en de ring komt op het bovenste rondje te liggen. Aan het einde van je beurt, liggen er altijd 5 kaarten op tafel.

een merchant-kaart: tijd om je juwelen aan te bieden.

Wordt een merchant-kaart gedraaid, dan volgt de verkoop van de juwelen. Tenzij iemand de Cardinal speelt om de verkoop een ronde uit te stellen. Iedereen bepaalt welke juwelen hij aan wil bieden. Deze worden gedekt op een stapel gelegd. Let op: heb je bepaalde voorwerp- of karakterkaarten die de waarde kunnen be´nvloeden, dan moet je deze meteen bij de juwelen leggen.

enkele juwelenkaarten

Wanneer iedereen zijn stapel klaar heeft, worden de te verkopen juwelen getoond.

de waardering van de juwelen

Nu wordt bepaald welke juwelen zeldzaam zijn. De juwelen waarvan er het minste op tafel liggen, zijn het zeldzaamst. Deze krijgt de blauwe nummer 1 (in bovenstaand voorbeeld is dat de emerald). Het minst zeldzame juweel (hier de diamant) krijgt de blauwe 4. Alleen degene die de meeste juwelen van een soort aanbiedt, krijgt het geld: het aantal aangeboden juwelen x de waarde van het modefiche x de waarde van het zeldzaamheidsfiche (in bovenstaand voorbeeld krijgt degene met de meeste diamanten geen punten, omdat deze -tot tweemaal toe- met 0 gewaardeerd wordt). Er zit overigens geen geld bij het spel, de geldwaarde moet bijgehouden worden op een blaadje papier.

Nadat de geldwaardering is uitgevoerd, worden de zeldzaamheidsfiches aan de kant gelegd. De merchant verdwijnt uit het spel, evenals de gespeelde juwelen. De kaarten op tafel worden weer aangevuld tot er 5 liggen. Het spel gaat verder met degene die aan de beurt is.

achterkant speelkaarten

Het einde: Wanneer de derde merchant-kaart gedraaid wordt, is het spel bijna ten einde. Alle juwelen die in de hand zijn (+ eventuele karakter-/voorwerpkaarten), worden nu op tafel gelegd. De geldwaardering wordt nog eenmaal uitgevoerd.
Degene die na de drie verkopen het meeste geld heeft, heeft het spel gewonnen.

 


Waardering: Ik heb het spel nu enkele malen gespeeld met verschillend aantal spelers. Het is wel aardig, maar ik weet nog niet precies wat ik ervan moet vinden. De afhankelijkheid van anderen is erg groot: zelfs als je met twee personen speelt en dus weet wat de ander in de hand heeft. Proberen.

 


Opmerking Sandra: Het materiaal is goed verzorgd en de spelregels zijn goed uitgewerkt. De doos is behoorlijk hoog, maar er is geen ruimte verspild. De vakindeling is goed. Wel is het aan te raden de gouden ringen in een zakje te stoppen, deze hebben de neiging om spontaan te verdwijnen. Opletten dus.

Queen's necklace

De 'queen's necklace' is een leuk detail in het spel. Deze ketting wordt daadwerkelijk gebruikt wanneer iemand de kaart 'queen's necklace' in handen heeft. Helaas heeft deze kaart tijdens de spellen die ik gespeeld heb maar weinig invloed gehad, omdat ze steeds aan het einde van het spel pas uit de speelstapel tevoorschijn kwam. (Korte toelichting: de kaart 'queen's necklace' beschermt tegen de actie van de koning dat een bepaald juweel niet verkocht mag worden. Hierdoor zouden bepaalde juwelen geen geld/punten opleveren. Wordt de queen's necklace-kaart echter op het goede moment uitgespeeld, dan moet de eigenaar van de koning-kaart zelfs een 'boete' betalen).


Strategie: Vergeet niet dat het om de juwelen gaat. Karakterkaarten sparen is leuk, maar levert uiteindelijk geen punten op.

Links

Naar overzicht van spelbeschrijvingen

 

Spelmagazijn by Ronald Hoekstra - 2004

Met dank aan Hodin en Days of Wonder voor een recensie exemplaar.
Met dank aan Sandra voor de beschrijving en de afbeeldingen