Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Piratenschat

   Spelbeschrijving

Titel: Piratenschat
Ontwerp: Kai Haferkamp
Tekeningen: Tanja Donner en JŁrgen Zimmermann
Producent:
Jumbo
Aantal spelers: 2 tot 4 spelers
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 45 minuten
Taal: Nederlands

Piratenschat

Spelmateriaal:
1 Piratenschip. Deze bestaat uit: 1 scheepswand rechts, 1 scheepswand links, 1 scheepsdek met planken, 1 achterkant of het hek, 1 boegspriet, 1 roer, 1 mast met zeilen, 1 mastversteviging. Verder nog 20 piraten, 24 schatten, 2 grote en 2 kleine schatkisten, een ladder, 4 powermeters in verschillende kleuren, een eiland, 1 stoffen buidel, 20 piratenvoetjes en 4 schatkistenvoetjes, 4 houten knijpertjes voor de powermeters.

Geschreven door: Caroline Kokshoorn

Introductie: Een meedogenloze piratenkapitein had zeer veel buit gemaakt tijdens zijn kapervaarten. Voor zijn bemanning was hij echter zeer rechtvaardig. Om de buit onder zijn bemanning te verdelen had hij een spel bedacht waarbij niet alleen de grootste en sterkste piraten een kans hadden maar ook de kleine doch slimme piraten een evengrote kans op een schat.

 

 

een spelsituatie met kinderen


Voorbereiding: Bouw het piratenschip op volgens de aanwijzingen. De 20 piraten krijgen kunststof voetjes in de juiste kleur en de grote schatkisten krijgen een wit voetje en de 2 kleine een zwart voetje. Leg de 24 schatten naast de buidel klaar. Bij 3 of 4 spelers kiest ieder een kleur en krijgt hierin een powermeter met knijper die aan de bovenkant naast het cijfer 12 wordt bevestigd. Dit zijn het aantal bewegingspunten die een speler per ronde tot zijn beschikking heeft.

 

Plaats nu de 4 schatkisten op het dek. De jongste speler mag een kleine schatkist achter een willekeurige plank plaatsen. Vervolgens wordt er een grote schatkist 3 planken verder geplaatst en daarna weer 3 planken verder een kleine schatkist en de laatste kist weer 3 planken verder.

 

 

een team van 5 piraten

 

Doe alle piraten in de buidel en schudt ze goed door elkaar. De jongste speler neemt een piraat uit de buidel en plaatst deze op een plank naar keuze. De piraat moet op de punt van de plank komen te staan zodat er nog twee achter hem passen. Daarna komt de volgende piraat uit de buidel en die wordt een plank verder geplaatst. Ga zo verder totdat alle piraten een plekje hebben gekregen. Afhankelijk van de speelduur worden een aantal schatten in de buidel gedaan.

 

Tot slot wordt de ladder aan de achterzijde van het schip geplaatst en het eiland over de opbergruimte van de doos geplaatst. Bij 2 spelers speelt ieder met 2 kleuren. Het spel wordt gespeeld in rondes. Als je aan de beurt bent mag je 1 tot 5 bewegingspunten gebruiken. Iedere stap kost je nl. bewegingspunten op je powermeter. Na iedere zet doe je de knijper net zo veel vakjes omlaag als de uitgevoerde zet je kost.

 

 

de powermeter

 


Een spelbeurt: De jongste speler mag beginnen. Er zijn 2 soorten zetten.

  1. Je laat een van je piraten naar een volgende plank springen (1 punt per plank). als er op een plank al 3 piraten staan en je zet jouw piraat als 4e op de plank, dan valt de voorste in het water en moet naar het eiland zwemmen. Dit kan alleen gebeuren als de 4e piraat op deze plank zijn beweging beŽindigt.

  2. Je laat een piraat van jou, die in het water is gekukeld, weer aan boord klimmen (2 punten) en zet deze op ťťn van de twee dichtstbijzijnde planken bij de ladder.

 

een kleine en een grote schatkist

 

Als je knijper onderaan de powermeter is beland mag je iedere beurt nog maar 1 stap zetten. Zodra de knijper van een andere speler ook onderaan staat is de ronde direct afgelopen en wordt de buit verdeeld. Voor de verdeling van de buit komen alleen de piraten in aanmerking die aan het einde van de ronde op een plank staat waar een schatkist achter staat. Staat er achter een plank een grote schatkist dan mag de speler met de grootste piraat een schat uit de buidel pakken. Bij een kleine schatkist gaat het om de kleinste piraat. Maar staan er op een plank 2 piraten die in aanmerking komen voor de schat omdat ze even groot/klein zijn, dan krijgen die 2 piraten niets en mag de speler van de derde piraat een schat uit de buidel nemen.

 

 

de schatten

 

Bij het pakken van een schat uit de buidel mag je wel voelen maar niet kijken! Als je een schat uit de buidel haalt die je al hebt, moet je deze aan de speler met de minste schatten geven. Er worden in totaal 3 rondes gespeeld. Bij de start van een nieuwe ronde gaan de knijpers weer op 12 en de schatkisten worden 2 planken verder geschoven. De piraten blijven waar ze staan! Ook als ze op het eiland staan.

 

 

wie heeft er gewonnen?


Het einde: Het spel is afgelopen als alle schatten uit de buidel op zijn. De winnaar is de speler met de meeste schatten. Bij een gelijkstand leggen ze de schatten als een lange ketting aan elkaar en de speler met de langste ketting aan schatten wint.

 


Waardering: Het is een grappig spel met een prachtig en aantrekkelijk uiterlijk. Dat piratenschip roept bij menig kind om actie. Met kinderen kun je beter voor de korte speelduur kiezen omdat de aandacht toch wel snel verslapt. Het is een leuk tussendoortje dat zowel luchtig als met het mes op tafel gespeeld kan worden. Grappig.

 

Opmerking Spelmagazijn: Het schip ziet er prachtig uit, maar tijdens het spelen blijkt de grote mast toch wel onhandig. Na verloop van tijd haal je hem er waarschijnlijk uit, om gemakkelijker bij de verschillende speelfiguren te komen. Het opzetten van het schip is de eerste keer wat lastig, omdat de rompdelen enigszins gebogen moeten worden. Na enkele keren spelen, zal het echter kinderspel zijn.

 


Strategie: Je moet niet te vroeg op de juiste plaatsen staan met je speelfiguren. Pas als de buit verdeeld wordt, moet je er staan. Zet dus je figuren in stelling en zorg dat je het spel kunt beŽindigen als iemand anders vlak voor je zijn powermeter op 0 heeft staan. Aangezien je maximaal 5 punten mag inzetten, moet je er dus voor zorgen, dat je er maximaal 5 over hebt. Anders kun je het spel namelijk niet uitmaken. Verder weet je hoe de schatten in de volgende ronde zullen staan. Daar kun je dus alvast wat voorwerk voor verrichten.

 

Links:

Naar overzicht van spelbeschrijvingen

 

by Ronald Hoekstra - 2004

Met dank aan Jumbo voor een recensie exemplaar.
Met dank aan Caroline voor de beschrijving en de afbeeldingen