Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Piratenbaai

   Spelbeschrijving

Titel: Piratenbaai / Pirate's Cove / Piratenbucht
Ontwerp: Paul Randles, Daniel Stahl
Tekeningen:
Producent: Days of Wonder / Amigo
Aantal spelers: 3 tot 5 spelers
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 60-90 minuten
Taal: Nederlands / Engels / Duits

Piratenbaai

Spelmateriaal:
spelbord, 7 schepen, 5 scheepskaarten, 5 stuurraderen, 5 roemschijven, 20 krachtringen, 112 kaarten, 44 muntstukken, 50 schatkisten, 6 dobbelstenen

Geschreven door: Saskia van Reeden

 

het prachtig uitgevoerde spelbord

Introductie: In dit spel ga je als piraat op jacht naar roem. Je zeilt langs verschillende eilanden en de reis is vol gevaren! Op de eilanden die je aandoet, kun je je schip laten opkalefateren, maar altijd slechts gedeeltelijk. Dus welke keuze maak je: ga je voor een snel schip dat het initiatief kan nemen of kies je toch maar weer voor versterking van de kanonnen om je concurrenten beter te kunnen belagen?

 

 

de schatkaarten die bepalen wat er te halen is


Voorbereiding: In de doos is een overvloed aan prachtig uitgevoerd spelmateriaal aanwezig: o.a. een groot kleurig speelbord, kekke bootjes, de inmiddels alom bekende keuze-draaischijven en een stapel houten goudklompen. Plus een enorme stapel kaartjes en voor iedere speler een kaart met daarop zijn boot. En niet te vergeten: veel dobbelstenen. Want die spelen een nogal belangrijke rol in dit spel. De hoofdrol.

 

 

de kaart waarop je de staat van je schip bijhoudt


Een spelbeurt: Je begint met een stapeltje geld en een schip met een voor alle spelers gelijke basisuitrusting. Vervolgens maak je de keuze: waar vaar ik naartoe? Als je geluk hebt, ben je de enige die een bepaald eiland uitkiest en kun je makkelijk de daar verkrijgbare voordelen behalen en daarnaast je schip opplussen wat betreft aantal zeilen, bemanningsleden, kanonnen, of draagkracht van de romp.

 

 

kroegkaarten geven je diverse voordelen

 

Een goed ‘aangekleed’ schip biedt nogal wat voordelen als het toch tot een treffen mocht komen. Dat is het geval wanneer 2 of meer schepen hetzelfde eiland uitkiezen. Er ontstaat dan een vlootgevecht waarna alleen de winnaar met de poet gaat strijken. De staat van je schip heeft invloed op je gevechtskracht: heb je meer zeilen dan je tegenstander, dan mag je als eerste aanvallen. Heb je meer bemanningsleden en kanonnen samen (wie zou ze anders moeten bedienen?), dan mag je met meer dobbelstenen gooien en heb je dus een grotere kans om 5 of 6 te gooien, waarmee je het zelf gekozen aanvalsobject van je tegenstander schade toebrengt of zelfs vernietigt.

 

 

het stuurwiel waarmee je je koers bepaalt

 

De draagkracht van de romp bepaalt hoeveel goud je mag vervoeren. En aangezien je goud uiteindelijk weer in de felbegeerde roempunten kunt omzetten, is dat een belangrijk aspect van het spel. De andere manier om roempunten te verwerven is door als winnaar of als enige piraat bij het eiland te komen waar je een kaartje kunt verwerven met meerdere voordelen. En je roem neemt natuurlijk toe wanneer je tegenstander het hazenpad moet kiezen en gehavend de aftocht blaast naar het dok.

 

 

kroegkaarten geven je diverse voordelen

 

Naast je directe tegenspelers zeilt er nog een zwart piratenschip rond dat nogal fors opgetuigd is en stevige schade kan aanrichten. Het voordeel van dit schip is dat de koers redelijk voorspelbaar is. Alleen de gebeurteniskaarten die je op verschillende plaatsen kunt bemachtigen kunnen ervoor zorgen dat het opeens jouw kant op zeilt. En dan knalt het! Die gebeurteniskaartjes kunnen het spel een behoorlijke wending geven, vooral ook de roemruchte papagaaien.

 

 

een piraat en de royal navy

 

Het einde: Uiteindelijk is de winnaar degene die de meeste roempunten heeft behaald (door eilanden te beroven, schepen te verjagen, schatten te begraven en bonuspunten te verzamelen).

 


Waardering Saskia: Het thema van het spel is prima verwerkt in de spelregels. Je wordt beroemder als een ander voor je op de vlucht slaat en kanonnen werken alleen in je voordeel als ze bemand zijn. Bemanning op zich biedt geen voordeel, de mannen moeten wel kunnen schieten natuurlijk. Anders kosten ze alleen maar geld. Piratenlogica van de bovenste plank. En het spel zelf. Tja. Als je even door de spelregels heen gebeten hebt, start er een vrij toegankelijk spel dat alle kanten uit kan. Goede vaardigheden in het gooien van 5-en en 6-en zijn onmisbaar. Ben je een makkelijke prooi doordat je aan het begin een paar keer gehavend uit de strijd komt, dan is het wel lastig om terug te komen. Averij verhelpen is duur, doordat je niet snel meer de middelen kunt bemachtigen om de opgelopen mankementen te verhelpen. Goed oppassen dus in het begin en zorgen dat je wat in de luwte blijft. Verder zijn er in het spel keuzemogelijkheden genoeg om je lot ook zelf te beïnvloeden. De rol van de dobbelstenen is groot. Risk-haters zullen zich hier vast aan storen. Maar spelers die niet zo nodig een hersenslopend hoofdpijnspel willen spelen en de rol van het geluk lachend kunnen accepteren, hebben hier een leuk spel aan. Met een borrel op tafel en Onedin Line-muziek op de achtergrond is dit sfeervolle spel uitstekend te spelen.

 

 

Waardering Spelmagazijn: Piratenbaai is een heerlijk piratenspel. Lekker je schip optuigen en de strijd aangaan. En dan zie je vanzelf of je wint of pech hebt. De ene keer doe je lekker mee voor de overwinning, de andere keer speel je een spel in de achterhoede. Dat heb je met zoveel dobbelstenen. Gewoon niet druk om maken en plezier halen uit het spel. Na 12 rondes is het spel afgelopen en speel je het gewoon nog een keer. Leuk.

 

Opmerking Spelmagazijn: Het spel is eerst in de uitvoering van Amigo uitgebracht. Hoewel dat spel er ook  prima uitzag, is de nieuwe uitvoering van Days of Wonder veel mooier. Tevens zijn er enkele schoonheidsfoutjes verbeterd en is het uitspelen van kaarten tijdens de gevechten wat meer gestroomlijnd. Hoewel het bord er ook veel mooier uitziet, is het er in de nieuwe versie niet duidelijker op geworden. Maar als je het spel eenmaal kent, maakt dat verder niet uit.

 

 

de doos van de Amigo versie

 

 

de scheepskaart van de Amigo versie

Strategie: Ook in dit dobbelspel is er natuurlijk nog wel strategie toe te passen. Natuurlijk wil iedereen een sterk schip opbouwen, maar dat gaat niet altijd even gemakkelijk. Houd vooral in de gaten wat de andere spelers graag willen. Als iemand om kanonnen verlegen zit, terwijl jij ook kanonnen nodig hebt, beoordeel dan of je sterk genoeg bent voor de tegenstander om hem van de kanonnen af te houden.

 

Plan ook goed hoeveel schatkisten je verzamelt en wanneer je deze op schateiland wilt gaan begraven. Houd uiteraard rekening met de route van het piratenschip. En wanneer gebruik je je kroegkaarten? Tegen je tegenstanders of tegen het piratenschip?

 

Links:

Naar overzicht van spelbeschrijvingen

 

by Ronald Hoekstra - 2006

Met dank aan Hodin voor een recensie exemplaar.
Met dank aan Saskia voor de beschrijving.