Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Packhuys / Kontor

   Spelbeschrijving

Titel: Packhuys / Kontor
Ontwerp: Michael Schacht
Tekeningen: Franz Vohwinkel
Producent: 999Games / Goldsieber
Aantal spelers: 2 of 4 spelers
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Speelduur: 30-60 minuten
Taal: Nederlands / Duits

Packhuys / Kontor

Spelmateriaal:
44 havenkaartjes, 44 waterkaartjes, 2 informatiekaartjes, 6 speciale kaartjes, 20 houten munten, 48 houten pakhuizen in 3 soorten, 5 rode en 5 zwarte pakhuismeesters, 1 houten schip.

 

Introductie: Amsterdam, de 17e eeuw. Kooplieden strijden om de heerschappij in diverse handelsgoederen. Door het bouwen van pakhuizen in de belangrijkste gebieden, proberen de kooplieden de macht te veroveren.

 

achterkant speelkaart

 

Als de haven van Amsterdam compleet is, wint de speler met de meeste overwinningspunten. Bij een gelijke stand, wint de rijkste speler. Voor elke pakhuismeester in je eigen kleur krijg je een overwinningspunt. Elk door water omsloten gebied kan maximaal 1 pakhuismeester bevatten.

 

 

een havenkaartje met 2 pakhuizen, een havenkaartje met 1 pakhuis en een waterkaartje

 


Voorbereiding: De eerste paar keren kun je het beste het basisspel spelen. Daarna kun je een van de vele scenario's proberen. De water- en havenkaarten vormen het spelbord. Het basisspel begint met een kruis van 9 waterkaarten. Het totale spelbord wordt 6 bij 6 kaartjes groot. In het basisspel worden de speciale kaarten niet gebruikt. De havenkaartjes worden per kleur (rood en zwart) gesorteerd. Elke speler krijgt 3 havenkaartjes en 2 waterkaartjes om mee te beginnen en 4 munten.

 

 

het schip doet mee bij de regels voor gevorderden


Een spelbeurt:

 

voor- en achterkant van de gedetailleerde houten munten

Belasting betalen: Als je geen belasting kunt betalen, dan mag je ook je eigen kaartje niet uitspelen. Je hoeft geen belasting te betalen als je tegenspeler zijn kaartje terug in de hand moet nemen. Om te voorkomen dat je in financiële problemen komt, kun je ook een beurt overslaan. Daarmee verdien je 1 munt. Deze keuze is soms best lastig; beter kun je voorkomen dat je in deze situatie verzeild raakt.

de pakhuizen

De haven: Je mag je kaartjes alleen aanleggen aangrenzend aan bestaande kaartjes en tevens mag het spelbord niet groter worden dan 6 bij 6 kaartjes. Alle aangrenzende pakhuizen vormen een gebied. Elke speler kiest per gebied 1 havenkaartje als zijn centrale pakhuis (meestal gewoon het eerste havenkaartje) en plaatst daarop alle pakhuizen die hij mag plaatsen. Dit maakt het overzicht een stuk eenvoudiger.

de rangorde van de pakhuizen, de waardering van de verschillende mogelijkheden

Zodra een gebied geheel door water is omgeven (of de rand van het spelbord) dan wordt bekeken wie er de macht heeft. In volgorde worden de volgende eisen gecontroleerd:

De speler die de macht heeft, plaatst één van zijn pakhuismeesters in het gebied en alle pakhuizen worden verwijderd.

een hijskraankaartje

Een hijskraan: Elke speler heeft 2 hijskranen tussen zijn havenkaartjes zitten. Zodra een hijskraan is geplaatst, mag de tegenspeler aangrenzend alleen nog waterkaartjes plaatsen.

Het einde: Zodra Amsterdam volgebouwd is, kan de winnaar worden bepaald. Elke pakhuismeester is één overwinningspunt waard. De speler met de meeste punten wint het spel. Bij een gelijke stand, wint de rijkste speler.

 



Waardering: Op het basisspel ben je als spellenspeler vrij snel uitgekeken. Maar als je aan de scenario's begint, ontdek je steeds weer leuke dingen. Elk scenario heeft zo zijn eigen aspecten waar je rekening mee moet houden. Daardoor wordt het een heel gevarieerd spel, dat op alle niveaus te spelen is. Niet de absolute top, maar daaronder zeker een aanrader. Leuk.

 


Opmerking: De doos mist, zoals gebruikelijk schijnt te zijn, een goede indeling. Toch is het wel een leuk detail dat de Amsterdamse herenhuizen in de binnenkant terugkomen. Hierdoor lijkt het in ieder geval dat er toch wat aandacht aan is besteed. En een voordeel van de te grote doos is wel, dat de nodige uitbreidingen (zie hieronder) er ook nog makkelijk bijpassen. Over het gebruikte materiaal is alleen maar te zeggen, dat het wederom van uitstekende kwaliteit is. De kaarten schijnen niet door en de houten onderdelen zijn waar mogelijk tot in detail uitgewerkt.

 


Scenario's: In de scenario's komen een aantal elementen naar voren die in het basisspel niet worden gebruikt. Zo is er een bewakingsschip, waarmee havenkaartjes kunnen worden verwijderd. Packhuys kan ook in teams worden gespeeld, zodat je het met 4 spelers kunt spelen. Ook de speciale kaarten komen in het spel: een vloedgolf, waarmee een havenkaartje wordt overspoeld, een brugkaart, waarmee water overbrugd kan worden en een tolhuiskaartje die 1 extra overwinningspunt voor een gebied oplevert.

een tolhuiskaartje

Uitbreidingen: Inmiddels zijn er voor de Duitse versie enkele uitbreidingen verkrijgbaar. De eerste was gratis verkrijgbaar bij Spiel, de andere kunnen voor een zeer zacht prijsje gekocht worden bij Adam spielt. Alle uitbreidingen moeten zelf uitgesneden worden.

Das Exportlager (De exportopslag): Dit is de eerste uitbreiding voor Packhuys en hij bestaat uit een klein extra spelbordje. Het geeft de spelers de mogelijkheid goederen op een apart spelbordje (de exportopslag) op te slaan, in plaats van in een gebied. Er zijn 3 exportopslaghuizen, voor elke soort goederen een. Per opslag is een overwinningspunt te verdienen, indien je er meer goederen in hebt dan de tegenspeler.


een gebeurteniskaart

Die Ereigniskarten (De gebeurtenissenkaarten): Dit is de tweede uitbreiding en hij bestaat uit 10 gebeurtenissenkaarten. Als een havengebied wordt afgesloten wordt aan het begin van de volgende ronde een gebeurtenissenkaart omgedraaid. Deze is voor beide spelers van toepassing en kan zowel positief als negatief zijn.


aktietabellen: 2 extra munten / 1 extra overwinningspunt

Die Aktionstafeln (De aktietabellen): Dit is de derde uitbreiding en hij bestaat uit 8 aktietabellen. Op de 4 hoekpunten van het beginhavenkruis wordt een open tabel gelegd. De overige 4 tabellen gaan uit het spel. Zodra het kaartje waarop de tabel ligt, volledig is omsloten, krijgt de speler die het laatste kaartje legde, de tabel. Hij mag de daarbij behorende aktie direct uitvoeren. Sommige akties gelden voor de rest van het spel.


een groene kaart / een paarse kaart

Die 3/4 Erweiterung (De 3/4 uitbreiding): Dit is een grote uitbreiding, zodat het spel ook echt met 3 of 4 spelers speelbaar is. Er worden 2 kleuren toegevoegd, waarvoor een complete set kaarten wordt geleverd. Aangezien er nu dubbele getallen zijn, staat er een streepje bij het getal. Staat deze erboven, dan gaat de kaart voor de kaart zonder streepje en staat deze eronder, dan komt de kaart na de kaart zonder streepje. Een nadeel van deze uitbreiding is dat je de ronde hoekjes van alle kaarten zelf moet knippen, een flinke klus.

De uitbreidingen zijn te bestellen bij Adam Spielt of op beurzen bij de stand van Bambus-spiele.

 

 


Links:

Naar overzicht van spelbeschrijvingen

 

by Ronald Hoekstra - 2004

Met dank aan 999 Games voor een recensie exemplaar.
Met dank aan Sandra voor het bijwerken van deze pagina.