Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Odysseus

Titel (5K) Spelbeschrijvingen

MenuUpdateEmailInfo

 

Titel: Odysseus
Ontwerp:
Dominique Ehrhart
Producent:
Jumbo
Aantal spelers: 3 tot 6
 

Odysseus

(10K)

Spelmateriaal:
1 spelbord, 6 opdrachtkaartjes, 42 windkaartjes, 6 godenkaarten, 30 opdrachtschijven, 6 houten godenschijven, 1 houten schip

Het doel: Als eerste ten minste 10 punten scoren door Odysseus langs de gevaren van je geheime opdracht te brengen. In de spelregels staat ook in het kort het verhaal en de gevaren verteld. Odysseus werd na de val van Troje vervloekt door de god Poseidon, waardoor hij zijn thuis, Ithaca, niet kon bereiken. Pas na twintig jaar kwam hij thuis en zag hij zijn vrouw Penelope en zijn zoon Telemachus weer. Tijdens die twintig jaar beleefde hij veel spannende avonturen, waarvan er een paar in het spel voorkomen.

(20K)

het spelmateriaal

De voorbereiding: Elke speler krijgt een god toegewezen en een geheime opdrachtkaart. Op het bord worden de avonturenschijven verdeeld, zodanig dat er van elk avontuur 3 aanwezig zijn. De rest wordt tijdelijk terzijde gelegd. De windkaartjes worden geschud en iedere speler krijgt er 3. Tot slot mag Zeus nog beslissen waar Odysseus begint. De avonturenschijf op deze positie gaat weer van het bord af. Het spelbord is voorzien van havens die elk via 3 routes zijn verbonden met andere havens. De routes hebben een kleur, zodanig dat elke haven elke kleur route heeft.

(16K)

een opdrachtkaart

De geheime opdracht: Op de opdrachtkaart staan 3 avonturen vermeld en daarbij de punten 3, 2 en 1. Dit is het aantal punten dat het bezoeken ervan door Odysseus oplevert voor de speler. Je houdt deze punten geheim tot het eind van het spel.

Een spelbeurt: Als een speler aan de beurt is, heeft hij 4 mogelijkheden. Hij kan: passen, een windkaart uitspelen, Dyonisus uitspelen of de kracht van zijn god activeren. Als hij past, kan hij de volgende keer dat hij aan de beurt is gewoon weer meedoen. Door te passen kan hij de kat uit de boom kijken en zijn windkracht sparen. Er zijn 4 soorten windkaarten, elk met een kracht van 1, 2, 3 of 5. De route van Odysseus bestaat per ronde uit maximaal 3 trajecten. Elk traject kan een verschillende kleur hebben. De spelers spelen hun windkaart op één van deze trajecten uit. Met Dyonisus kunnen de spelers de god van een ander dronken voeren. Daarmee kunnen ze zijn plaats innemen en eventueel zijn kracht gebruiken. De kracht van een god kan in het algemeen maar eenmaal in een ronde gebruikt worden.

(30K)

windkaartjes op de diverse trajecten
Odysseus vaart nu achtereenvolgens langs geel, rood, groen

Een ronde: Een ronde eindigt, zodra alle spelers opeenvolgend hebben gepast. Nu wordt de route van Odysseus bepaald. Per traject wordt gekeken welke kleur de meeste wind heeft gekregen (bij een gelijke stand gaat geel voor groen voor rood). Odysseus vaart nu het traject van deze kleur. Is er op een van de trajecten windstilte, dan vaart Odysseus de hele ronde niet verder. De haven waar Odysseus uiteindelijk terechtkomt, bevat het avontuur dat hij tegenkomt. De schijf wordt naast het bord gelegd en Zeus zorgt voor een nieuwe schijf op de vrijgekomen haven. 

(18K)

een godkaart

De goden: Er zijn 6 verschillende goden, elk met een speciale eigenschap.

Zo mag Hades zijn windkaartjes gesloten uitspelen, kan Aphrodite uitgespeelde windkaarten verdubbelen, Hermes kan een windkaart verplaatsen, Poseidon kan op een traject een bepaalde kleur uitschakelen en Athena kan een actie van een god ongedaan maken.

Het einde: Zodra iemand in het geheim 10 punten heeft gehaald, maakt hij dat bekend en wint het spel. Als meerdere spelers tegelijkertijd 10 of meer punten halen, dan wint de speler die het meeste heeft. Is dat ook gelijk, dan telt het laatste avontuur dat Odysseus is tegengekomen.


Waardering: Jumbo is er weer in geslaagd een prima familiespel te maken, dat ook gewaardeerd zal worden door de fanatieke spelers. Het spel bied je veel mogelijkheden om tactisch te spelen, maar ook om anderen lekker dwars te zitten. Het spel speelt lekker vlot weg en het geeft niet als je met je aandacht even ergens anders bent. Het spel blijft spannend en meestal zal de betere speler het winnen. Toch heeft ook een mindere speler zo af en toe zijn kans. Topper.

(7K)

Opmerking: Het spelmateriaal wordt de laatste jaren steeds verzorgder en Odysseus ziet er ook weer prima uit. Toch zijn er altijd weer opmerkingen over te maken, die ik hier niet achterwege wil laten. Het spelbord is mooi en overzichtelijk en ziet er vrolijk uit. Maar zodra je gaat spelen, blijken de kleuren wel erg rommelig over te komen. Doordat de gekleurde ringen op de opdrachtschijven niet zo breed zijn, vallen ze op het kleurrijke bord minder op. Beter was het volgens mij geweest als het bord wat zachter was gekleurd of als de gekleurde ringen op de opdrachtschijven breder waren geweest. Ik heb zelfs het commentaar gelezen dat het bord wat 'kinderachtig' zou zijn, maar daar ben ik het niet mee eens. 

Een andere opmerking betreft de opdrachtkaartjes. Het is erg belangrijk dat het geheim is welke opdracht je hebt. De kaartjes hadden wat mij betreft beter op hard karton worden gedrukt, want nu komen er snel vouwen en kreukels in, waardoor je zou kunnen weten welk opdrachtkaartje het is. De kaartjes zijn nogal slap, waardoor ze bij veel gebruik snel beschadigen. Over de indeling van de kaartjes is goed nagedacht. Als 2 kaartjes een 3 en een 2 overeenkomstig hebben, dan verschillen de andere twee kleuren in ieder geval van elkaar. Twee kaartjes kunnen alleen een dubbele overeenkomst hebben als het een 1 en een 2 betreft. Zo zal het niet snel voorkomen dat iemand buiten de boot valt. Dit heeft echter ook tot gevolg, dat je makkelijker de opdracht van de tegenstanders kunt raden. Het zal na veelvuldig spelen moeten blijken wat er belangrijker is. Vooralsnog denk ik dat de juiste keuze is gemaakt.

(7K)

In het prototype was er een ruimte op het bord om de bezochte avonturen neer te leggen. In het uiteindelijke spel is dit niet het geval. Het is nu wel van belang dat je de reeds bezochte avonturen goed gescheiden houdt van de nog te bezoeken avonturen. Deze keuze is gemaakt in verband met ruimtegebrek op het bord.

De spelregels zien er verzorgd uit en zijn goed geïllustreerd. De spelregels zijn in een verhaalstijl opgeschreven. Op sommige momenten werkt dit echter een beetje verwarrend. Ik had het gevoel dat als ik het prototype niet gespeeld had, ik de regels niet in één keer zou hebben begrepen. Verder wordt er in de spelregels over 'powers' gesproken, terwijl er gewoon goede Nederlandse termen voor zijn. Een beetje overbodig dus.

Het spel is duidelijk geschikt voor meer spelers dan voor minder. De eigenschap van de goden verandert daarbij ook van belangrijkheid. Zo wordt Athena met 3 spelers wel erg belangrijk, aangezien ze de helft van alle acties kan blokkeren. Verder zijn er veel minder windkaartjes beschikbaar bij 3 spelers dan bijvoorbeeld bij 6. Het spel is speelbaar met 3, maar je zult meer plezier beleven bij meer spelers.

(18K)

Scylla en Chaybdis

Tot slot nog de avonturen van Odysseus. Erg leuk is dat de avonturen kort worden toegelicht in de spelregels. Ik vind het echter jammer dat de thuiskomst van Odysseus tussen de opdrachten zit. Het is uiteraard een belangrijk onderdeel uit de avonturen, maar het is tevens een afsluiting. In het spel gaat hij echter gewoon verder. In de spelregels wordt ook duidelijk aangegeven dat ze geen rangorde in de avonturen hebben aangebracht, maar deze hadden ze misschien toch achterwege moeten laten. Maar goed, als dat de enige minpuntjes van het spel zijn, dan mag er niet geklaagd worden.


6 januari 2001

Ik heb inmiddels eenmaal het prototype gespeeld:

Het spelbord bestaat uit een aantal havens die verbonden zijn met vaarroutes. Elke haven heeft 3 verschillende routes in 3 verschillende kleuren. Het schip van Odysseus wordt door de winden van haven naar haven geblazen. De spelers zijn de goden die met Odysseus spelen. De havens worden afgedekt door fiches met 6 verschillende afbeeldingen. Elke haven krijgt een willekeurig fiche. Er zijn meer dan 6 havens, dus meerdere fiches met dezelfde afbeelding worden op het bord geplaatst. De overgebleven fiches liggen naast het bord.

Bij het begin van het spel kiest elke speler een god en krijgt een geheime scorekaart. Op deze scorekaart staan 3 afbeeldingen, met 5, 2 en 1 punt daarnaast. Het doel van het spel om als eerste 14 punten te halen. Elke beurt bereikt Odysseus een haven en dat fiche wordt op het scorespoor geplaatst. Dus je weet je eigen score, maar je tegenstanders weten het niet.

Elke speler krijgt 4 kaarten. Er zijn 5 verschillende kaarten: 1 wind, 2 wind, 3 wind, 5 wind en Dyonisius. De speler links van Zeus begint het spel. In een spelbeurt kun je een windkaart spelen, een Dyonisiuskaart, je godheid gebruiken of passen. Zodra alle spelers achtereenvolgens hebben gepast, wordt Odysseus verplaatst. Het fiche wordt op het scorespoor geplaatst en Zeus plaatst een nieuw fiche (naar keuze) op de haven die Odysseus heeft verlaten. Alle gespeelde kaarten worden weer in de stapel geschud en elke speler krijgt 2 nieuwe kaarten (als er nog kaarten over zijn). De speler links van Zeus start met de volgende ronde. Het spel gaat door totdat iemand 14 punten bereikt.

Het spelen van een windkaart: Odysseus kan 1, 2 of 3 routes verplaatsen. Elk van deze routes heeft de gele, oranje of groene kleur. Je speelt een windkaart op een van deze routes. Zo kun je bijvoorbeeld een wind 2 kaart spelen op de tweede route voor geel. Nadat alle spelers hebben gepast, bepalen de winden waar Odysseus naartoe gaat. Voorbeeld: voor route 1 is er wind 7 voor geel en wind 3 voor groen, dus Odysseus verplaatst zich over geel. Vervolgens verplaatst hij ook route 2 en route 3. Als er geen wind is gespeeld op route 1, dan worden route 2 en route 3 ook niet gevaren. Als er geen wind is gespeeld voor route 2, dan wordt route 3 ook niet gevaren. Alleen het fiche van de eindbestemming wordt op het scorespoor geplaatst.

Het spelen van Dyonisius: Met deze kaart kun je je godheid verwisselen met een andere speler. Op deze manier kun je dus Zeus worden of een andere god.

De Dyonisuskaart is in de uiteindelijke versie gecombineerd met een windkaart van kracht 1. Een goede keuze.

Je godheid gebruiken: Elke god heeft een speciale eigenschap, die hij eenmaal tijdens een ronde kan gebruiken. Enkele voorbeelden: Poseidon kan een route blokkeren (bijvoorbeeld route 2 groen). Demeter kan de windkaarten van een route verdubbelen. Hades kan zijn windkaarten gesloten uitspelen. Zeus kan een ronde stopzetten, zelfs als nog niet iedereen heeft gepast, maar alleen gedurende zijn eigen beurt en Zeus kiest ook de nieuwe fiches voor de havens. Enz...

Passen: Je kunt passen en later weer meedoen, tenzij alle andere spelers ook passen. Dus je kunt afwachten wat de winden doen en ingrijpen als het nodig is.

Het is een aardig spel om te spelen. Niet al te diep, maar met een aantal aardige mogelijkheden. Het is ook goed speelbaar als familiespel.

De verhouding op de geheime kaarten 5:2:1 is een beetje zwaar. Niet alleen kan iemand al in 3 rondes winnen, tevens versterkt het het Kingmaker effect. Wellicht beter is de verhouding 3:2:1, waardoor het spel veel spannender wordt.

In de uiteindelijke versie is inderdaad gekozen voor 3:2:1. Een prima beslissing.

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2001

Met dank aan Jumbo voor een recensie exemplaar.