Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Oase

   Spelbeschrijving

Titel: Oase
Ontwerp: Alan R. Moon / Alan Weissblum
Tekeningen: Franz Vohwinkel
Producent: Schmidt Spiele
Aantal spelers: 3 tot 5 spelers
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Speelduur: 45 tot 60 minuten
Taal: Duits

Oase

Spelmateriaal:
spelbord, 88 landschapsplaatjes, 62 waarderingsplaatjes, 54 speelkaarten, 100 kamelen, 20 speelpionnen, 5 rangplaatjes

Geschreven door: Enrico van Kessel

Introductie: Je bevindt je in de Gobi-woestijn in Mongolië. Als leider van een Mongoolse stam probeer je de grootste invloed in het land te hebben. Dit doe je door de vruchtbare steppe te ontdekken, bronnen in de oasen aan te leggen, ovoos (heilige steenhopen) te bouwen en handelskaravanen met je kamelen te vormen. Als je hier het beste in slaagt, krijg je de meeste punten en win je het spel.

 

 

spelsituatie


Voorbereiding: Het spelbord wordt midden op tafel gelegd. Iedere speler kiest een kleur en krijgt daarvan 20 kamelen en 4 speelpionnen. De landschaps- en waarderingsplaatjes worden gesorteerd naast het spelbord gelegd. De speelkaarten worden geschud. Iedere speler krijgt 5 kaarten die hij ongezien als gedekte stapel voor zich legt. De resterende kaarten worden als algemene stapel naast het spelbord gelegd. Er worden evenveel rangplaatjes gebruikt als er spelers zijn, waarbij de rangplaatjes met de laagste nummers eerst gebruikt worden. De rangplaatjes worden geschud en verdeeld over de spelers. Iedere speler legt zijn rangplaatje open voor zich neer. De niet gebruikte rangplaatjes worden terug in de doos gelegd.

 

 

rangplaatjes


Een spelbeurt: Het spel wordt in ronden gespeeld. Aan het begin van iedere ronde moeten alle spelers één tot drie van je speelkaarten aan de overige spelers aanbieden. De edelman (Adlige) begint en vervolgens volgen de overige spelers in volgorde van rang. Het aanbieden van kaarten doe je door de bovenste kaart van je gedekte stapel open te leggen. Daarna mag je nog een tweede en eventueel een derde kaart openleggen. Hoe meer kaarten je open legt, des te aantrekkelijker is je aanbod voor je tegenstanders. Als je aanbod uit één kaart bestaat, mag je jouw gedekte stapel aanvullen met 2 nieuwe kaarten. Bestaat je aanbod uit 2 kaarten, dan mag je nog één kaart aan je gedekte stapel toevoegen. Heb je 3 kaarten aangeboden, dan mag je geen kaarten aan je gedekte stapel toevoegen. Je moet er altijd voor zorgen dat er aan het eind van je beurt nog kaarten over hebt. Zo mag je in het geval je 3 kaarten hebt, nooit een aanbod van 3 kaarten neerleggen. Je mag dan ten slotte geen kaarten aanvullen en dus houd je geen kaarten over aan het einde van je beurt. Je mag in dit geval dus maximaal 2 kaarten aanbieden.

Als alle spelers een aanbod hebben gedaan, mag de speler met de hoogste rang (het laagste nummer) eerst kiezen van welk aanbod hij gebruik maakt. Daarna mag de speler met op één na hoogste rang kiezen, enzovoorts. Je mag hierbij nooit je eigen aanbod kiezen, tenzij er geen andere mogelijkheid meer is. Je geeft je eigen rangplaatje aan de speler van wie je het aanbod neemt. Deze speler legt dit plaatje gedekt voor zich. Vervolgens pak je de kaarten van het desbetreffende aanbod en voert de bijbehorende acties uit. Hierbij zijn er de volgende mogelijkheden, waarbij je de volgorde waarin je de acties uitvoert zelf mag bepalen:

landschapsplaatjes

1. Landschapsplaatjes leggen
Staan op de kaarten 1 of meerdere oase-, steppe- of steenwoestijnen afgebeeld, dan mag je evenzoveel van deze landschapsplaatjes op het spelbord plaatsen. Deze plaatjes mag je horizontaal of verticaal aan je eigen gebied aansluiten om zodoende je gebied te vergroten. Hierbij moet je er wel rekening mee houden dat het plaatje dat je neerlegt niet horizontaal of vertikaal aan een ander gebied van dezelfde soort van een tegenstander mag aansluiten en ook geen twee dezelfde gebieden van jezelf met elkaar mag verbinden. Ook mogen landschapsplaatjes niet op het kamelenpad gelegd worden. Als je van een soort een nieuw gebied wilt beginnen, dan moet het eerste plaatje van een oase of steppe dat je neerlegt grenzen aan een rand van dezelfde kleur. Een steenwoestijn hoeft niet aan een rand van dezelfde kleur te grenzen. Op het eerste plaatje van een gebied zet je een speelpion van je eigen kleur. Heb je al 4 gebieden en wil je een vijfde gebied maken, dan zul je een pion van een ander gebied moeten afhalen. Dit gebied is daardoor een vrij gebied geworden. Dit houdt in dat iedere speler dit gebied kan claimen door er één plaatje van dezelfde soort op aan te sluiten en er een pion op te plaatsen.

2. Waarderingsplaatjes nemen
Je neemt evenveel waarderingsplaatjes van de soort die er op de kaart afgebeeld staan en legt deze gedekt voor je.

waarderingsplaatjes

3. Kamelen plaatsen
Als je een kaart met kamelen genomen hebt, dan plaats je het overeenkomende aantal kamelen op het kamelenspoor. De plaats mag je zelf bepalen, zolang het maar velden betreft waarop nog geen andere kamelen staan.

4. Speelkaarten nemen
Staan er op de kaarten 3 speelkaarten afgebeeld, dan mag je 3 kaarten van de algemene voorraad pakken en deze ongezien onderop je stapel gedekte kaarten leggen.

Aan het eind van iedere ronde draaien alle spelers hun rangplaatje om. Heb je nu de edelman (Adlige) dan mag je als bonusactie een extra landschapsplaatje of kameel op het spelbord plaatsen.
 

 

enkele speelkaarten 


Het einde: Het spel eindigt aan het einde van de ronde waarin je het laatste landschapsplaatje van één van de stapels oase, steppe of steenwoestijn pakt of waarin het laatste vakje van het kamelenspoor wordt bezet.

Om je puntentotaal te bepalen vermenigvuldig je het grootste aantal aaneengesloten kamelen van jouw kleur met het aantal handelswarenplaatjes dat je hebt. Daarnaast tel je je totaal aantal oasen en vermenigvuldigt dit met je bronnen, je steppen vermenigvuldig je met je paarden en je steenwoestijnen met je ovoos. De speler met het hoogste aantal punten wint het spel.


Waardering: Het systeem waarbij je je eigen kaarten aan je tegenstanders moet aanbieden is zeer vernuftig bedacht. De aandacht van de andere spelers en de interactie is hierdoor gewaarborgd en dat maakt een spel altijd leuker. Voor spelers die het leuk vinden om de tegenstanders dwars te zitten is ook het plaatsen van de landschapsplaatjes en de kamelen erg leuk. Goed.

Opmerking Enrico: Aan het begin van de spelregels krijg je eerst een beetje aardrijkskundeles. De auteurs vertellen eerst waar de Gobi-woestijn ligt hoe deze eruit ziet. Naast het spelplezier heb je daarmee ook nog wat geleerd!
 

Het spelmateriaal is zeer verzorgd met houten spelstukken en een goede kwaliteit kaarten. In de doos zijn aparte vakjes gemaakt voor de landschapsplaatjes en waarderingsplaatjes. De vakjes van de landschapsplaatjes zijn echter vrij diep, waardoor de onderste plaatjes er moeilijk uitgehaald kunnen worden.

 

Opmerking Spelmagazijn: Ik heb het spel slechts eenmaal gespeeld. Het heeft daarbij geen verpletterende indruk achtergelaten. Een leuk veilingsysteem dat vernieuwend probeert te zijn. Toch best wel een behoorlijke geluksfactor. Ik zal het spel nogmaals moeten spelen om echt een oordeel te kunnen vellen.

Strategie: Probeer niet om in alle gebieden mee te delen en kies zorgvuldig uit van welke tegenstander je de kaarten neemt. Aan het einde van het spel levert 4x5 veel meer punten op dan 2x3 en 2x2 samen!
Je hebt een groot voordeel als je als eerste mag kiezen uit de kaarten van je tegenstanders. Het is daarom wel eens nuttig om een hoog bod te doen. De kans is groot dat de startspeler dan jouw kaarten als eerste kiest en je de volgende ronde zelf als eerste mag beginnen.

Links:

Naar overzicht van spelbeschrijvingen

 

by Ronald Hoekstra - 2004

Met dank aan Enrico voor de beschrijving en de afbeeldingen