Je wordt automatisch doorgeschakeld naar de pagina op de nieuwe website Spelmagazijn.com. Mocht dat niet het geval zijn, klik dan op de onderstaande link.

Ga naar Spelmagazijn.com

Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Nacht der Magier

   Spelbeschrijving

Titel: Nacht der Magier
Ontwerp: Kirsten Becker, Jens-Peter Schliemann
Tekeningen: Kathi Kappler, Rolf Vogt
Producent: Drei Magier Spiele
Aantal spelers: 2 tot 4 spelers
Leeftijd: vanaf 6 jaar
Speelduur: 10-20 minuten
Taal: Duits, Engels, Frans, Nederlands, Italiaans

Nacht der Magier

Spelmateriaal:
een verhoogd spelbord met een lichtgevende lichtring, 4 houten tovenaars, 12 houten ketels, een lichtgevend vuur, 12 houten bomen, 12 grote houten schijven, 24 kleine houten schijven.

 

de beginopstelling

Introductie: Door de lichtgevende speelstukken kan dit spel het beste in het donker gespeeld worden. Wie slaagt er als eerste in om met zijn tovenaar één van zijn drie ketels in de verborgen lichtring te schuiven?

 

 

prachtige houten ketels

 

Voorbereiding: Voordat het spel wordt opgezet, kunnen de speelstukken het beste enige tijd onder een lamp gehouden worden, zodat ze flink oplichten in het donker. De lichtring in het midden van het bord wordt bedekt door het vuur. Daaromheen worden de ketels geplaatst in de aangegeven volgorde. Daaromheen worden de houten bomen geplaatst. Tot slot wordt het spelbord opgevuld met grote en kleine schijven. Deze schijven geven geen licht en blijven dus onzichtbaar in het donker. Iedere speler kiest een tovenaar uit.

 

 

lichtgevende speelstukken in het donker

 

Een spelbeurt: Zodra het licht uitgaat, kan het spel beginnen. Om beurten mogen de spelers hun tovenaar inzetten. Met deze tovenaar beginnen ze van buiten het spelbord voorzichtig tegen de speelstukken te duwen. De tovenaar moet daarbij altijd contact houden met het spelbord. Zodra een speelstuk van het bord valt (dat zie je niet, maar dat hoor je), dan is de beurt voorbij en is de volgende speler aan de beurt. De tovenaar blijft staan waar hij staat. In een volgende beurt ga je vanaf die positie verder of je begint op een andere positie weer aan de buitenkant.

 


Het einde: Zodra één van de ketels midden in de lichtring wordt geduwd, is het spel afgelopen. De tovenaar met hetzelfde symbool als op de ketel heeft gewonnen. Als bij een spel met minder dan 4 spelers een "verkeerde" ketel in het midden komt, dan wordt deze verwijderd en is de volgende speler aan de beurt.

 


Waardering: Vooral de jeugdige spelers zullen dit spel zeer kunnen waarderen. Het is dan ook erg spannend om in het donker met lichtgevende speelstukken te spelen. Ze zijn verrassend goed te zien. De wat oudere spelers zijn er wellicht wat sneller op uitgekeken. Voor hen wordt het tactischer om het spel bij daglicht te spelen. Leuk.

 

Opmerking Spelmagazijn: Het loont de moeite om de stukken goed "op te laden" onder een lamp. Het opzetten van het spelbord zal de eerste paar keer even wat tijd nemen. Maar zodra je er aan gewend bent, gaat het allemaal best snel.

Het spelmateriaal is prachtig. Het opbergen in de doos vraagt wel even enig beleid, maar er is ruimte genoeg.

Het is tijdens het spel niet toegestaan om aan de gevallen speelstukken te komen. In het donker is dat niet te controleren. Het kan zomaar voorkomen dat iemand een gevallen speelstuk oppakt en weer laat vallen, waardoor het lijkt dat er een speelstuk van het bord valt en de beurt voorbij is.

Links:

Naar overzicht van spelbeschrijvingen

 

by Ronald Hoekstra - 2006

Met dank aan Hodin voor een recensie exemplaar.