Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Mush

Titel (5K) Spelbeschrijvingen

MenuUpdateEmailInfo

 

Titel: Mush
Ontwerp:
Alan R. Moon
Producent: White Wind
in een gelimiteerde genummerde versie
Aantal spelers: 2 tot 6
 

Mush

Spelmateriaal:
Een spelbord uit 5 delen (die in willekeurige volgorde kunnen worden gelegd en zelfs kunnen worden weggelaten). 6 slede kaarten en 6 pionnen, 24 speciale dobbelstenen, 1 gewone dobbelsteen, 6 trainingsmarkeringen, 6 weermarkeringen, 4 lawines, 1 ijsbeer, 125 actie-fiches en 50 honde-fiches.

(22K)

"Bijna 12 maanden lang heb je je honden getraind, al sinds de race van vorig jaar. Nu sta je weer aan de start. In de verte huilt een wolf, je adem is zichtbaar door de kou, je hart gaat als een gek tekeer, de honden trekken aan hun tuig en het publiek staat langs beiden kanten van de straat. Eindelijk valt het startschot. Je schreeuwt 'Mush mush !' om de honden op te zwepen. De race is begonnen."

(3K)

sledehond

Het doel: Door optimaal gebruik te maken van de sledehonden en ze van tijd tot tijd rust te gunnen, moet je proberen als eerste het finishplaatsje te bereiken. Daarbij moet je een uitgekiende route zoeken, een beetje geluk hebben met het weer en lawines ontwijken.

Training: Elke speler heeft zijn honden voor een bepaald weertype getraind. De race begint met mooi weer, maar naarmate het spel vordert, neemt de kans op slecht weer toe. Je begint met 8 fitte honden, maar elke beurt worden daar 1 of 2 van moe. Voor elke fitte hond, mag je een dobbelsteen gooien. Welke dobbelsteen dat is, is afhankelijk van het weer. Op elke dobbelsteen staan een aantal hondjes en een aantal lege vakjes. Het aantal hondjes dat je gooit, bepaalt het aantal hokjes dat je mag verplaatsen.

Vroeg opstaan: Iedere speler heeft een voorraad fiches. Alle speciale acties kosten fiches. Zo ook het vroeg opstaan. Aan het begin van elke beurt kan elke speler een aantal fiches inzetten. Deze fiches bepalen de volgorde voor die beurt. Degene met de meeste fiches is het vroegst opgestaan en mag alvast 1 hokje verder. De startspeler bepaalt vervolgens het weer met een dobbelsteen. Daarna gaat iedereen in de zojuist bepaalde volgorde aan de slag.

(3K)

sledehond

Uitrusten: Je kunt kiezen voor uitrusten of racen. Uitrusten levert fiches op of een uitgeruste hond of een combinatie daarvan. Uitrusten in dorpjes levert nog meer op en in de steden kun je pas echt goed bijkomen. Als je besluit te racen gooi je de desbetreffende dobbelstenen en verzet je je slee. Als het weertype geschikt is voor je honden, mag je ze nog extra aansporen. Dit kan je nog 2 hokjes extra opleveren of een voor niets uitgeputte hond.

Bergen en lawines: Je kunt alleen een bergveld betreden als je 4, 5 of 6 met een dobbelsteen gooit. Je kunt echter van tevoren je kansen vergroten door 1 of 2 fiches in te zetten, die je bij je dobbelsteen mag optellen. Een lawine kun je alleen passeren met een 6. Ook hier kun je weer fiches voor inzetten (1 tot 4). Voor 5 fiches kun je zelfs de hele lawine ergens anders laten plaatsvinden.

Inhalen: De wegen zijn te smal om zomaar in te kunnen halen. Als je in je beurt echter 4 fiches betaalt, kun je in die beurt zoveel spelers inhalen als je wilt. In de dorpjes en steden is echter voldoende ruimte en kun je zonder problemen passeren.

(3K)

sledehond

Specials: Als je niet zo goed gegooid hebt, dan mag je 3 fiches inzetten om opnieuw te mogen gooien. Als je echter zeer goed gegooid hebt, zal er waarschijnlijk wel een tegenstander zijn die 3 fiches inzet, zodat je alsnog opnieuw moet gooien. Verder mogen tegenstanders van tevoren al fiches inzetten om enkele honden uit te schakelen voor die beurt. Per hond kost dat 2 fiches en per beurt kunnen er maximaal 3 honden worden uitgeschakeld. Meerdere spelers mogen gezamelijk je honden uitschakelen.

Einde: Zodra iemand met zijn slee het finishplaatsje bereikt is de race ten einde.


Waardering: Een spel dat vol zit van leuke ideeën. Allereerst de honden die moe kunnen worden. Maar ook met een minder aantal fitte honden kun je nog een aardige snelheid ontwikkelen. Daarnaast de fiches: hiermee kun je echt van alles doen. Van het opnieuw gooien van je dobbelstenen, tot het laten ontstaan van lawines. Verder kun je de kansverdeling aanpassen en andere spelers inhalen. Het is duidelijk dat je nooit genoeg fiches zult hebben voor al je wensen. Soms heeft het geluk een behoorlijke invloed op het spel en het bereiken van de finish kan even op zich laten wachten, maar het geheel maakt er toch een geslaagd spel van. Prima spel.

Opmerking: In het begin van het spel is het erg druk op de wegen en zul je meteen al fiches moeten inzetten om tegenspelers in te kunnen halen. Je kunt ook rustig wachten natuurlijk. Tegen het eind van het spel zal er een speler de finish dicht genaderd zijn. De andere spelers zullen veel lawines en andere problemen proberen te veroorzaken, waardoor het toch nog lang gaat duren en het spelplezier wat afneemt.

Strategie: De honden die bij slecht weer zijn getraind zijn een beetje in het voordeel. Zodra namelijk iemand de slecht weer zone bereikt, zal het voor de rest van het spel voornamelijk slecht weer zijn. Als je niet teveel achterstand hebt opgelopen bij het mooie weer, kun je de race waarschijnlijk winnend afsluiten. Natuurlijk moeten de andere spelers hier rekening mee houden en zul je waarschijnlijk in het begin wat meer tegenstand ondervinden dan de andere spelers.

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 1999