Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Formula Motor Racing

Titel (5K) Spelbeschrijvingen

MenuUpdateEmailInfo

 

Titel: Formula Motor Racing
Ontwerp:
Reiner Knizia
Producent:
Gibsons Games
Aantal spelers: 3 tot 6
 

Formula Motor Racing

(8K)

Spelmateriaal:
54 speelkaarten, 12 autootjes, 1 dobbelsteen en een scoreblok. De opbergdoos is van A5-formaat en ongeveer 8 cm dik. De plastic binnenkant moet er aan de bovenkant worden uitgeschoven en is niet erg practisch. De regels zijn zeer beknopt, maar duidelijk.

Het doel: Elke speler krijgt 5 kaarten en heeft de beschikking over 2 racewagens. Alle 12 racewagens staan in een rijtje en wisselen voortdurend onderling van plaats. Af en toe valt er een racewagen uit. Om beurten spelen de spelers een kaart uit en vullen deze aan met een nieuwe. Een kaart hoeft niet alleen je eigen wagens te be´nvloeden, maar kan ook op andere wagens betrekking hebben.

(12K) (14K) (14K)
Aanvallen Inhalen Stuurfout

De kaarten: Deze zijn te verdelen in 6 soorten:

(11K) (13K)
Pit Stop Turbo

Einde: Zodra de laatste kaart van de stapel is getrokken, mogen alle spelers nog eenmaal een kaart uitspelen. Daarna worden de punten toegekend: 10, 6, 4, 3, 2, 1. Deze worden genoteerd en een nieuwe race begint. De wagens blijven in de finish-volgorde staan. Uitgevallen wagens sluiten achteraan. Degene met de meeste punten voor zijn team na een vastgesteld aantal races, wint het spel.


Waardering: Een aardig kaartspelletje, wat een beetje doet denken aan Der Ausreisser. Je bent ook afhankelijk van de kaarten die je trekt, maar er blijven genoeg mogelijkheden over om het spel te be´nvloeden. Je zult op de juiste momenten moeten toeslaan en puntjes bij elkaar sprokkelen. Een enkele race is best snel verreden, maar als je er meerdere rijdt, zul je er toch even de tijd voor uit moeten trekken. Ruim voldoende.

Strategie: Op kop rijden is niet verstandig tijdens de race. Niet alleen kun je inhaalkaarten niet gebruiken, maar je krijgt gegarandeerd te maken met stuurfouten die anderen je opdringen. Probeer je beide wagens langzaam naar voren te dirigeren. Het mooiste is natuurlijk als je met 1 inhaalkaart, je beide wagens naar voren haalt. Zorg er voor dat je een goede kaart overhoudt voor je laatste beurt. Mocht het niet meer lukken om in de punten te rijden, dan hinder je natuurlijk je grootste concurrent. Als je geen inhaalkaart voor je eigen kleur meer hebt, zorg dan dat je achter een auto staat, waarvan je nog wel een kaart hebt. Dan kun je in ieder geval meeprofiteren van die inhaalpoging. Wees voorzichtig met een Crash-kaart. Deze kan natuurlijk ook je eigen wagens treffen !

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 1999