Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Mindpower

Titel (5K) Spelbeschrijvingen

MenuUpdateEmailInfo

 

Titel: Mindpower
Ontwerp:
Arthur van Schaik en Paul van der Zande
Producent:
Jumbo
Aantal spelers: 2 tot 6
 

Mindpower

(13K)

Spelmateriaal:
een felgekleurd speelbord, 336 vragenkaartjes, 7 pionnen, 4 kimkaarten (inclusief een afdekkaartje) en een dobbelsteen.

(19K)

het spelmateriaal

Doel: Als eerste 16 punten verdienen met diverse geheugenopdrachten.

Voorbereiding: Iedere speler krijgt een pion om de score mee bij te houden in het midden van het bord. De vragenkaartjes worden gesorteerd in 2 kleuren. Er moet voor pen en papier gezorgd worden, die nodig zijn tijdens het spel. Voor elke speler afzonderlijk wordt het spelniveau bepaald: makkelijk, normaal of moeilijk. (Dit is maar zelden mogelijk bij andere spellen !) Daarna kan het spel meteen beginnen.

Spelbeurt: Om beurten gooien de spelers de dobbelsteen en verplaatsen de gemeenschappelijke pion langs de rand van het bord. Deze pion bepaalt de soort vraag die een speler krijgt. Door deze vraag goed te beantwoorden verdient de speler punten. Wie het eerste 16 punten heeft verzameld, wint het spel, MITS de finale-opdracht goed wordt uitgevoerd.

(4K)

Soorten vakjes:

(4K)

Soorten rode vragen:

(4K)

Ik zal hier enkele voorbeelden van kaartjes geven. Onderaan de pagina krijg je de gelegenheid de bijbehorende vragen te beantwoorden. Lukt dat zonder hier terug te kijken ?

  1. Welk woord ontbreekt ? Agrarische maanden: Grasmaand, Herfstmaand, Wijnmaand, Oogstmaand, Zomermaand, Hooimaand, Wintermaand, Sprokkelmaand
  2. Swahili les: haba = weinig; maziwa = melk; shoto = linkshandigheid; bohari = warenhuis
  3. That's the question. Wie danste met wie ? Mevrouw Pietersen danste de eerste dans met de gastheer. De laatste dans was zij met haar eigen man op de dansvloer te vinden. Meneer Lubberding danste met de heer Spoel. Meneer Pol danste met mevrouw Kroos.

Naar de vragen.

(4K)

Einde: Zodra iemand 16 punten heeft bereikt, kan hij de volgende ronde (of rondes) het finalespel spelen. Dit is een kimspel. Er worden (afhankelijk van je spelniveau) een aantal plaatjes getoond. Je krijgt 30 seconden de tijd om deze te bekijken. Vervolgens wordt ťťn van de plaatjes afgedekt. Als je weet welke dat is, dan win je MindPower.


Waardering: Ik heb nog geen gelegenheid gehad het spel te spelen. Ik ben erg benieuwd hoe het zal bevallen en kan ook niet wachten om het te spelen. Een aantal ideeŽn die in dit spel verwerkt zitten zijn erg origineel. Zo is er de mogelijkheid om op je eigen niveau tegen andere spelers te spelen. Verder zijn er natuurlijk de uitgestelde vragen. Dat ben ik nog nooit in een spel tegengekomen.

Inmiddels heb ik het spel met 2 spelers een keer gespeeld. Hoewel het erg aardig over komt, lijkt het me leuker met meerdere spelers. Nu krijg je veel te snel de uitgestelde vragen weer te horen en wordt het vrij 'simpel'. De verschillende categorieŽn doen werkelijk op verschillende manieren aanslagen op je geheugen en de ene categorie gaat de ene speler beter af dan de andere. Je moet steeds goed je gedachten erbij houden, maar dat is zeker niet storend, maar zelfs leuk. Zelfs met twee spelers is er tijd om te lachen, omdat je het elkaar zo moeilijk mogelijk probeert te maken, als je weer eens een datum moet verzinnen voor een gele vraag of een lijst met kleuren. De scorebaan in het midden van het bord is veel te klein en onoverzichtelijk. Die had veel groter gemoeten, zeker als je het met veel meer spelers speelt. Ik kijk er naar uit om dit met een grote groep te spelen, want het lijkt me erg geslaagd.

Eindelijk heb ik het spel enkele malen met meerdere spelers gespeeld. Ondanks aanvankelijke scepsis van enkele spelers, vinden ze het allemaal erg leuk en blijkt dat ze meer kunnen onthouden dan ze dachten. Toch lijkt het spel niet helemaal goed getest door de ontwerpers. Zoals al eerder aangegeven is het scorebord in het midden veel te klein en niet erg handig opgebouwd. Dat had op eenvoudige wijze veel simpeler gekund. Verder kom je veel te weinig op rode vakjes. Op het laatst zijn we maar categorieŽn uit gaan zoeken, om zo alles in ieder geval een keer te doen. Beide keren hebben we in het hele spel maar ongeveer hooguit 15 rode kaartjes gehad. Daarnaast is de verdeling van de gele kaartjes onder spelers niet echt gelijkmatig. De ene speler krijgt een hele rits, terwijl de anderen er weinig of geen krijgen. Zij komen dan ook tevergeefs op een groen vakje. De speler die een hele rits gele kaartjes heeft, komt er zelden aan toe om deze te beantwoorden en de kaartjes liggen er aan het einde van het spel dan ook troosteloos bij. Voor de gemoedsrust laten we deze dan nog beantwoorden, zodat ze niet tevergeefs zijn onthouden. Ik denk dat het beter is om de rode en de gele vakjes van betekenis om te wisselen en als je op een groen vakje komt en je hebt geen geel kaartje liggen, dan krijg je een nieuw geel kaartje. Tot slot het kimspel. Dat is even wennen, maar na een paar keer ken je alle combinaties wel uit je hoofd. In plaats van kaartjes met 6 voorwerpen, hadden ze misschien allemaal los gesneden moeten zijn, om het moeilijker te maken.

Nathalie Thielen schreef mij: "Als je mindpower met nieuwe mensen speelt, krijg je nieuwe wachtwoorden, nieuwe pincodes, etc. Misschien wordt het zelfs moeilijker naarmate je het vaker speelt vanwege de verwarring! Ook de tijdsduur vond ik prettig. Het was nieuw dus we hebben het met de handleiding erbij gedaan, maar waren anderhalf uur bezig. Zonder dat het verveelde of langdradig werd. Het enige wat een beetje jammer is, is de geluksfactor. Ik kwam zeven ronden lang gewoon niet op een groen vakje. En dus mocht ik mijn gele vragen niet beantwoorden. Maar ik heb uiteindelijk evengoed gewonnen, dus geen nood. Ook het finale spel vond ik misschien wat aan de makkelijke kant. Ik denk dat je de kimkaarten wel op den duur uit je hoofd kunt leren. Met triviant is de officiele regel dat je in het midden een vraag moet beantwoorden waarvan de categorie door de medespelers wordt gekozen. Wij vinden dat niet leuk en zeggen dat je van de zes vragen er vier (of vijf) goed moet hebben om te winnen. Bij Mindpower kan dat ook. Er zijn -ik meen- negen soorten rode kaartjes (A t/m I). Wij hebben al bedacht dat we als finale spel ook kunnen zeggen dat je van alle categorieen er zes goed moet hebben. Of je pakt vier willekeurige categorieen als het voorgaande te lang duurt, en moet er daar drie van goed hebben. Kortom, variatie genoeg! Ik ben erg gelukkig met mijn nieuwe spel en dank je dan ook heel hartelijk. Echt een spel wat in mijn straatje past!"

Opmerking: Met dit spel kun je op speelse wijze je geheugen trainen. In het begin zal het erg tegenvallen denk ik, maar naarmate je het vaker speelt, zal het steeds makkelijker gaan. In de spelregels wordt ook nog kort ingegaan op de diverse geheugens die je voor dit spel zult aan moeten spreken. Er wordt een goed voorbeeld gegeven over associaties. Stel dat je naar de supermarkt moet om kip en shampoo te halen en daarna nog een cadeautje voor tante Annie moet uitzoeken. Als je je daar een levensgrote kip met ingezeepte kuif bij voorstelt, die met een cadeautje in zijn poten aanbelt bij tante Annie, dan is de kans groot dat je je dat volgende maand nog herinnert. En daar ben ik van overtuigd. Wie weet kun je je straks vinden in de slogan: MindPower het enige wat je nog vergeet is de tijd.


Hier zijn de vragen behorende bij de hierboven beschreven kaartjes:

  1. Welk woord ontbreekt ? Agrarische maanden: Grasmaand, Herfstmaand, Wijnmaand, Oogstmaand, Hooimaand, Wintermaand, Sprokkelmaand. Welk woord ontbreekt ?
  2. Swahili les: Wat is de vertaling van shoto ?
  3. That's the question. Met wie danste mevrouw Kroos ?

Heb je ze kunnen beantwoorden zonder te kijken ?

Terug naar de kaartjes.

(4K)

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 1999